Magyar távolsági autóbuszt mutatott be a Credo
Hírek, 2012. április. 26.
AS

Új helyközi autóbuszt fejlesztett ki a Kravtex-Kühne cégcsoport konstruktőrcsapata: a Credo Inovell könnyűszerkezetes építésű, emiatt fogyasztása és üzemeltetése gazdaságos.

 

A 11,9 méter hosszú autóbuszon 51 ülő- és 30 állóhely található. MTI Fotó: Krizsán Csaba

 

A gazdaságosság kiemelt szempont volt az Inovell fejlesztésénél. A konstrukción közel 40 mérnök és technológus csaknem egy évig dolgozott – ismertette Krankovics István ügyvezető. Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén egy-egy busz esetében évente egymillió forint megtakarítható más konstrukciókkal való összevetésben – tette hozzá Szombath Imre főkonstruktőr.

 

A fejlesztés során figyelembe vették a Volán társaságok üzemeltetési és műszaki követelményeit, hogy a konstrukció megfeleljen a magyar helyközi közlekedés sajátosságainak. Az Inovell 17 centiméterrel hosszabb elődjeinél, ez tette lehetővé a tágasabb utas- és vezetőtér kialakítását. Az új típusú busz a hagyományosnál kisebb méretű kereken fut, mégis kiemelkedően komfortos utastérrel rendelkezik. Az 51 üléses belső térben az ülések közötti térközök tágasabbak, s a nagyobb méretű ajtók is az utasok kényelmét szolgálják. A külső és a belső világítást LED-ekkel oldották meg a konstruktőrök. Az új fejlesztésű helyközi autóbusz árarányosan már 85 százalékban magyarnak minősül, futóművei a győri Rábában, váltóműve pedig Egerben készül. Az Inovellt is bemutatja a cég a tököli buszfesztiválon.

 

A vállalkozás 10 év alatt a legnagyobb magyar autóbuszgyárat hozta létre, amely jelenleg évente 500 jármű kibocsátására képes. A Kravtex-Kühne cégcsoport az elmúlt évtizedben a Volán társaságoknak a legalacsonyabb árszintű buszokat gyártotta. Ezt azáltal érte el, hogy azok az alkatrészek is cégen belül készülnek, amelyeket más gyártók alvállalkozókkal készítettnek – jegyezte meg Krankovics István. A cég a prototípus fejlesztésére több mint 200 millió forintot fordított. A Kravtex-Kühne cégcsoport ugyanakkor már csak egy hónapig tudja folytatni a buszgyártást.

Eddig mintegy 4 milliárd forintot fektettek be a buszgyártásba, és a több éve tartó fejlesztésbe ennél is többet. Nem szeretnék szélnek ereszteni kiváló szakember-gárdájukat, de ha egy hónapon belül nem jelennek meg a Volán vállalatok tenderkiírásai, illetőleg, ha nem kapnak ezekre garanciát, akkor kénytelen lesznek feladni a buszgyártást.

 

A vállalkozás gyakorlatilag több mint egy éve raktárra gyárt, 100 elkészült autóbusza áll a telephelyeken, további 35 pedig gyártás alatt van. A raktárra gyártás hosszú távon nem finanszírozható – szögezte le Krankovics István. Az ügyvezető ismét megerősítette, hogy a vállalat nincs csődhelyzetben, a munkatársak reálbére emelkedett, miközben állami bérkompenzációt nem kértek. A buszgyártás és értékesítés gondjaival kapcsolatos hírek nyugtalanságot keltettek a dolgozók körében. Amennyiben feladják a buszgyártást, a cégcsoportnál 300 munkahely, az alvállalkozóknál pedig ugyanennyi szűnne meg. Krankovics István a nehéz helyzet ellenére bízik abban, hogy a Volán társaságok a tenderkiírásra lehetőséget kapnak, és nem vész kárba a több mint egy évtizedes munkatapasztalat és az a kreativitás, amely az elmúlt négy év intenzív autóbusz fejlesztését jellemezte.

A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, töltsd le digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár