A Volvo az első olyan gyártó, amely gyalogoslégzsákkal felszerelt autót kínál, a gázolásos baleset sérülését csökkentő eszköz az új V40 alapfelszereltsége.
Európában a halálos kimenetelű balesetek 14 százalékában gyalogos az áldozat, az Egyesült Államokban 12 százalék, Kínában pedig 25 százalék ez az arány, a súlyos sérülések száma pedig ennél is több. A gázolásos balesetek során a legsúlyosabb fejsérüléseket a motorháztető alatti kemény szerkezet, a szélvédő alsó része és az A-oszlopok okozzák. A Volvo újonnan kifejlesztett gyalogoslégzsákja ezeket a sérüléseket kívánja csökkenteni.
Az autó elejébe ágyazott hét érzékelő jeleket továbbít a vezérlőegységnek. Amikor az autó fizikai kapcsolatba lép egy objektummal, a jelek módosulnak. A vezérlőegység kiértékeli a jeleket, és ha emberi lábként értelmezi a jelek által továbbított információkat, kinyílik a gyalogoslégzsák. Gázolás esetén a motorházfedél hátsó része kiold, ezzel egyidejűleg a légzsák megtelik gázzal, és felfúvódása közben tíz centivel megemeli a motorháztetőt. A motorháztető és a motortér kemény részei között létrejövő rés miatt a motorháztető deformálódhat, tompítva ezzel az ütközést a gyalogos becsapódásakor.
Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlők területének egészét, a szélvédő körülbelül harmadát, valamint az A oszlopok alsó részét. A rendszer aktiválódásától a teljes felfúvódásig néhány századmásodperc telik el. A rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív, mivel a gázolásos balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességnél történik. A gyalogoslégzsák egy zsákból és egy hibrid gázfejlesztőből áll, aktiválódáskor a zsák néhány ezredmásodperc alatt telik meg gázzal.
DIGITÁLIS MAGAZIN