Elfogadta az Országgyűlés a MÁV Általános Biztosító Egyesülettel kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéseken alapuló kártérítési igények érvényesítésének szabályairól szóló törvényt: a hiányzó összeget fedező számlát a többi biztosítónak kell feltöltenie.
A 326 igennel, egyhangúlag megszavazott törvény szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításból származó tárgyévi díjbevételük arányában a kgfb-t nyújtó biztosítóknak kell feltölteniük azt a technikai számlát, amelyről a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) bocsát forrást a MÁV ÁBE rendelkezésére, hogy kifizethesse azokat a megalapozott kárigényeket, amelyeket az ügyfelei okoztak. Lehetőség van a Mabisz saját forrásainak – a kártalanítási számlának és kártalanítási alapnak – felhasználására is, ami a biztosítói befizetések mértékét csökkentheti. A törvény egyúttal a károkozókkal szembeni végrehajtási eljárások megszüntetéséről is rendelkezik.
A MÁV ÁBE felszámolója a törvény hatályba lépését követő 15 napon belül köteles felmérni a kifizetetlen károkat. Közben a Mabisz nyit egy technikai számlát, amelyre a biztosítók befizetik a rájuk jutó pénzt. A felmérést követő 30 napon belül kezdi meg a MÁV ÁBE részére a kifizetést a Mabisz. A MÁV ÁBE a rendelkezésre álló pénzeszközökből az egyesület alapszabályában meghatározott, vagyon-elszámolási eljárásra alkalmazandó sorrendnek megfelelően teljesíti a kifizetést. Az új törvény hatálybalépése után a MÁV ÁBE volt tagja ellen – kártérítési igény miatt – végrehajtás nem indítható. Ha pedig már folyik a végrehajtás, akkor az – a vagyonelszámolás lezárultáig – az adós kérelmére szünetel.
Mostanra azonban a peres eljárások több mint kilencven százaléka befejeződött – mondta el az MTV Híradójában Dr. Pörzse Tamás ügyvéd, aki több száz olyan autóst képviselt, akik bíróság előtt próbálták behajtani az őket megillető pénzt – ezért felvetődik a kérdés, hogy ezekben az esetekben a végrehajtás és a peres eljárás költségeit, az illetékeket és a szakértők díját ki fogja rendezni. A jogász azt javasolja, hogy a törvény elfogadása után minden érintett vegye fel a kapcsolatot a MÁV ÁBE vagyonelszámolójával.
A törvény hatályba lépését követő 180. napon túl egyezséggel vagy jogerős bírósági ítélettel lezárásra kerülő kártérítési igények fedezetére a MÁV ÁBE olyan összegű tartalékot képez, amely alkalmas a még nem vagy csak részben rendezett kártérítési igények és ezek költségeinek fedezetére. Az Alkotmánybíróság múlt évi döntése alapján június 30-ig kellett volna rendeznie a jogalkotónak azt a problémát, hogy a csődbe ment MÁV ÁBE által ki nem fizetett károk hogyan rendeződjenek.


