Idén októbertől több ügyet is egyszerűbb eljárásban intézhetnek az autósok, könnyebb lesz például a forgalomból való ideiglenes kivonás, az elveszett rendszám vagy jogosítvány pótlása – bemutatjuk a változásokat.
Elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium javaslatait a kormány, idén októbertől több területen is kevesebb adminisztrációra számíthatnak az autósok ügyeik intézésekor. Egyebek mellett egyszerűbb eljárásban lehet bejelenteni a jogosítvány elvesztését, könnyebb lesz az elveszett rendszám pótlása vagy a gépkocsik forgalomból való ideiglenes kivonása. Megszűnik az ideiglenes vezetői engedély, a lejárt érvényességű forgalmit az ellenőrzéskor nem veszik el a helyszínen, és kedvező módon változik a kötelező felelősségbiztosítás igazolása is. A módosításokkal kétféle eljárás (az ideiglenes vezetői engedély kiadása és a lejárt jogosítványok bevonása) megszűnik, további tizenkét esetében az ügyintézés a folyamatok átszervezésével, elektronizálásával egyszerűsödik. Több eljárásban mellőzhető lesz az ügyfél személyes megjelenése, az ügyindítás az internetes ügyfélkapun keresztül lesz intézhető. A nyilvántartási rendszerek összekötésével az okmányirodák és kormányablakok elektronikus úton kérhetik majd le a szükséges adatokat, ezzel az autósok a hatósági ellenőrzések és az okmánymásolatok kiállítása során is mentesülnek az adatszolgáltatás alól. A jövőben tehát az állampolgár helyett a hatóság dolgozik – áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.
Elektronikus bejelentés
Az informatikai rendszerek felkészítését követően, idén októbertől elektronikus úton lehet bejelenteni a közúti járművekhez tartozó hatósági okmányok és vezetői engedélyek elvesztését, megsemmisülését, kezdeményezni az elveszett rendszámtábla pótlását, a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonását, majd forgalomba helyezését, a törzskönyv adatváltozás miatti cseréjét.
Gyorsabb okmánypótlás
A változásokkal megszűnik az ideiglenes vezetői engedély használata, hiszen ma már megoldható a végleges vezetői engedély gyors pótlása. A mozgáskorlátozottak a jövőben egyszerűbben és gyorsabban pótolhatják parkolási igazolványukat. Az okmány cseréjekor, pótlásakor a hatóság a korábbi igazolvány kiállításakor rögzített vagy a személyi- és lakcímnyilvántartásban tárolt fényképet és aláírást használhatja fel.
Nem veszik el a lejárt forgalmit
A lejárt műszaki vizsgával közlekedő jármű vezetőjét továbbra is megbüntetik szabálysértését, de a forgalmi engedélyt nem veszik el. Nem szükséges és nem is célszerű elvenni a forgalmit, mivel a legtöbbször jóhiszemű autós így nem tudja levizsgáztatni az autóját, amíg vissza nem kapja a papírjait, állítja a minisztérium.
Nem kell igazolnunk a kötelező biztosítást
A szükséges törvénymódosításokkal és informatikai fejlesztésekkel 2013 második felére a gépjárművek kötelező felelősségbiztosításának igazolása is egyszerűbbé válhat. A kormányzati kezdeményezés országgyűlési támogatása esetén a biztosítói igazolást a továbbiakban nem kell majd a forgalmi engedély mellett tartani. A kötelező biztosítás meglétét a jármű műszaki vizsgájakor és tulajdonosváltáskor a nyilvántartás útján ellenőrzik.
vagy olvasd digitális formában!