A gyakorlathoz igazodik a KRESZ újabb módosítása
Hírek, 2014. január. 30.
AS

Egységesítené a táblákat és néhány új jelzést is bevezetne a KRESZ módosítása, amely előírná, hogy gyorsforgalmi úton torlódáshoz érve vészvillogóval figyelmeztessük a mögöttünk haladókat.

 

A gyakorlatban már működő megoldásokat tenne hivatalossá a KRESZ újabb módosítása, amelynek tervezete a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium honlapján jelent meg. A javaslatokat február 5-éig lehet véleményezni, a végleges változatról várhatóan egy-két hónapon belül születik döntés, a módosítások pedig a kihirdetésüket követő napon lépnek majd életbe.

 

Vészvillogó torlódáskor

Balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A jelentős sebességcsökkentést a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével rendelheti kötelezően jelezni a KRESZ a megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig. A bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon.

 

Visszaszámlálás a lámpánál

A kormány egy külön erre a célra létrehozott honlapon várta az autósok javaslatait a KRESZ módosítására, a számtalan beérkező ötlet közül olyat választottak ki, amelyik már szintén működik a gyakorlatban. A módosítás után az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra – ilyen berendezés már számos városban működik.

 

Egységes táblák

A KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott, a hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található, ezek némelyikét még 1975-ben rajzolták. A rendeletben ezért egységes jelzésképek válthatják fel a korábbiakat, hogy a tanulóvezetők a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblákat sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak.

 

Új táblák

Más uniós tagállamokból vennék át a gyakorlatot, hogy jelzőtábla adjon tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről, a felekezet, vallási közösség, az épület nevére és a szertartások időpontjára utaló információk külön feliraton jelennének meg. A rendelkezés néhány eltérést is megenged, például városképi okokból (más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető) egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.

 

Menetfény a motorosoknak

A műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt. Az 5-6 cm átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.

 

Teherforgalom-korlátozás enyhítése

A KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbb rendű úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az előzetesen becsülttől jelentősen elmaradó, kismértékű átterelődés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben. A jogalkotó ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nő, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé.

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár