Fél deciliter benzint fogyaszt százon a magyar diákok versenyautója
Hírek, 2014. május. 9.
AS

Idén is öt magyar diákcsapat vesz részt a Shell Eco-marathon európai futamán, ahol a cél a lehető legnagyobb távolság megtétele egységnyi üzemanyag vagy elektromos energia felhasználásával.

 

 

Az idei évben május 15 és 18. között harmincadik alkalommal rendezik meg a Shell Eco-marathon versenyét Rotterdamban. A megmérettetést először 1985-ben a franciaországi Paul Ricard versenypályán tartották, idén pedig már harmadjára rajtolnak a hollandiai városban. Az utcai pálya nem csak azért jó, hogy kiderüljön, hogyan vizsgázik a technika a mindennapi körülmények között, hanem azért is, hogy közelebb hozza a versenyt a közönséghez. A Shell Eco-marathon célja ugyanis, hogy a diákok olyan járművet építsenek, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy 1 kilowattórának megfelelő energia segítségével, az itt készülő fejlesztések pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy járműveink a jövőben még energiahatékonyabbak legyenek. A jubileumi futamon 26 ország több mint kétszáz csapata vesz részt, az elmúlt évekhez hasonlóan pedig idén is öt magyar csapat indul saját tervezésű és építésű járművel.

 

 

A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a magyar rekorder, céljuk pedig nem más, mint hogy túlszárnyalják saját eredményüket, és egyetlen liter üzemanyaggal több, mint 2696 kilométert tegyenek meg. A verseny során természetesen nem kell ilyen hosszú útra indulniuk: a mérések során egy óra alatt 25 kilométert tesznek meg a járművek, ebből számítják ki pontos műszerek segítségével az üzemanyag-fogyasztást. A kecskeméti csapat esetében ez a személyautóknál is használatos mértékegységgel mindössze 0,037 liter száz kilométeren! A látványos formájú prototípusban igazi csúcstechnika található: a karosszéria és még a kerekek is szénszálas anyagból készültek, a motorban kerámia alkatrészeket, titán hengerfejet és szelepeket találunk. A szabályváltozások miatt mégis hamarosan át kell építeniük az autójukat, biztonsági okokból 2015-től ugyanis már csak elsőkerék-kormányzású járművekkel lehet nevezni.

 

 

Szintén Kecskemétről érkezett a középiskolásokból álló Electric Kandó csapat, amely az idei megmérettetésre teljesen új autót épített. A teljesen szénszálas karosszériával a jármű súlya a tavalyi felére, 25-30 kilogrammra csökkent, az elektromotort pedig lítiumion akkumulátor látja el energiával.

 

 

A legrégebbi induló az Óbudai Egyetem csapata, amely idén már a hetedik alkalommal vesz részt a Shell versenyén. Szénszálas anyagból épült autójuk 35-40 kilogrammot nyom, újdonsága pedig egy olyan elektronikus rendszer, ahol nem csak a pilóta látja a menetadatokat, hanem a telemetria segítségével a csapat is értesül róla, bár menet közbeni beavatkozásra a szabályok nem adnak lehetőséget. Az óbudaiak járművét egy 35 köbcentiméteres Honda-benzinmotor hajtja, amellyel szivattyúkban és fűkaszákban lehet találkozni, ám ahhoz képest sokat fejlesztett rajta a csapat, például karburátorosról befecskendezésesre alakították át. A létszámuk 22 főre növekedett, a legérdekesebb pedig alighanem az, hogy pilótából kettő is van: egy lány ikerpár felváltva vezeti az óbudaiak prototípusát.

 

 

A maga nemében egyedülálló a pécsi Pollack Eco Team autója, hiszen hidrogénnel tankolt, üzemanyagcellás, elektromos meghajtású a jármű. Az elektromos rendszer és a hajtáslánc fejlesztésével céljuk a fogyasztás felére csökkentése, amelyhez a könnyebb, harminc kilogrammos szénszálas karosszéria is hozzájárul. A pécsi prototípus érdekessége, hogy a botkormánya 3D nyomtatással készült.

 

 

A saját fejlesztésű motorvezérlő elektronika és akkumulátor-felügyelő rendszer a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy autójának idei fejlesztése: az intelligens rendszer feladata, hogy az adott gázpedál-álláshoz képest mindig a lehető legjobb hatásfokon működtesse az elektromotort. A győri csapat a tavalyi versenyen a harminckét kategóriatárs közül a hetedik helyet hozta el, 2011-ben pedig csapatszellem-különdíjat is kaptak, miután harmadik nekifutásra sikerült rajtengedélyt kapni a helyszínen folyamatosan módosított autójukkal, míg végre megfeleltek a szabályoknak.

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár