Városi buldog – MINI Paceman teszt
Teszt, 2014. június. 5.
AS

A hetedik MINI egyben a második, amely négy méternél is nagyobbra nőtt. A Paceman ennek ellenére megtartotta az eredeti modell vagányságát, csaknem olyan sportos, de jobban használható nála.

 

 

Szinte már nem lehet teljesíthetetlen kéréssel beállítani egy MINI kereskedésbe. Az eredeti és a kabrió mellett ott a kombi, a kupé mellé szinte kötelező feladat volt elkészíteni a roadstert, a Countryman után pedig bizonyára hamar feltették maguknak a kérdést a tervezők: miért ne rajzolnák meg a kis crossovert három ajtóval is? A két és fél éve bemutatott előzetes tanulmányautó láttán mindenki biztos lehetett benne, hogy a MINI hamarosan előáll a Paceman szériaváltozatával. Sokaknak a háromajtós szabadidő-autó értelmetlennek tűnhet, pedig a típusban több a ráció, mint gondolnánk!

 

 

Nem csak az ajtók száma

Nem is lehetett olyan egyszerű megrajzolni a Countryman háromajtós változatát, a hátsó ajtók eltűntetése ugyanis még kevés lett volna ahhoz, hogy arányos formát kapjanak a tervezők. Teljesen új karosszériára volt szükség, a Paceman ezért legfeljebb szemből hasonlít ötajtós testvérére. A teteje alacsonyabban húzódik, a hátsó szélvédő kupésabb szögben áll, a hátsó lámpák pedig a márka történetében most először nem függőlegesek. A forma végül kerek egésszé állt össze: az olyan szabadidő-autós kiegészítőket, mint a fényezetlen kerékjárati ívek, remekül kiegészítik a márka jellegzetes stíluselemei, mint például az eltérő színűre fényezett tető. Messziről nézve szinte fel sem tűnik, hogy nem egy klasszikus MINI áll a parkolóban, ezzel a formával még egy angol barátunkat is megtévesztettük. Közelebb lépve azonban meghökkentő, milyen nagy is ez az autó: 39 centivel hosszabb, tízzel szélesebb és tizenkettővel magasabb, mint az eredeti MINI, ahonnan az egész modellcsalád eredeztethető.

 

 

Egy újabb praktikus MINI

A megnövelt méretek előnyeit akkor élvezhetjük igazán, ha helyet foglalunk az autóban. A Paceman vezetőülésében meglepően nagy a hely, olyan kényelmesen nyújtózkodhatunk, mint a mai tágas kompakt autókban. Persze így oda az eredeti MINI alacsony üléspozíciója, de legalább jobb rálátásunk nyílik a forgalomra. A műszerfal ismerős lehet a márka többi autójából, de aki régen ült MINI-ben, meglepődhet, hogy a középkonzolon lévő sebességmérő közepén már 6,5 colos színes képernyő mutatja a hifi és a navigáció funkcióit. Szintén újdonság, hogy az ablakemelő gombjait nem a középkonzol alján lévő, repülőgép-stílusú billenőkapcsolók között, hanem az ajtókon találjuk, éppen ott, mint bármely más autóban. A hátsó ülések helykínálata nem tartozik egy MINI legfontosabb tulajdonságai közé, de ha legfeljebb átlagos termetű barátaink vannak, kettőt haza tudunk vinni magunk mögött, a Paceman hátsó sorában ugyanis két különálló ülés található. Figyelmet érdemel még az első és a hátsó ülések közötti fémsín, ahová pohár-, szemüveg- és telefontartót lehet pattintani, tetszőleges sorrendben. A tároló egyébként esti hangulatvilágítást is kapott, akárcsak az ajtók kapaszkodói, ennek színét pedig a hideg kéktől a kellemes sárgáig kedvünk szerint állíthatjuk. Jól használható a Paceman csomagtere is, amely ugyan csak 330 literes az ötajtós testvér 450 literjével szemben, de még így is kétszerese az eredeti MINI hasonló adatának. Hálós tároló és gumiszalag is segít abban, hogy a kisebb holmik, vagy a tartozékként megszerezhető plüss buldog ne csúszkáljon menet közben.

 

 

Szerpentinre igen, terepre nem

Kanyarogni ugyanis ez a MINI is nagyon tud. A Paceman nem csak elméletben, hanem tapasztalataink szerint is a Countryman sportosabb testvére, amit nem csak a négy centivel alacsonyabb, kupésan végződő karosszéria jelez, hanem az is, hogy a 10 milliméteres ültetést magában foglaló sportfutómű itt alapfelszerelés. Mindez jól jön egy szerpentinen, ellenben a rossz burkolatú magyar utakra a 18 colos kerekekkel már túl kemény. Még szerencse, hogy a normál futómű nulla forintos opcióként ikszelhető be a rendeléskor. A tesztelt modellt a Cooper S 1,6 literes, 184 lóerős turbómotorjával és hatfokozatú kézi váltóval szerelték, ami talán a legjobb konfiguráció a MINI kínálatából. Szerény felára miatt érdemes a Sport gombbal rendelni: ezt megnyomva jobb gázreakciók és még informatívabb kormányzás a jutalmunk, a legjobban mégis a gázelvételkor versenyautósan durrogó kipufogót szerettük. A kipróbált autóban az ALL4 állandó összkerékhajtás is benne volt, ami cseppet sem csökkentette a Paceman élvezeti értékét: az autó tömegéhez csak 65 kg-ot adott hozzá, de a kanyarvételek még stabilabbak lettek tőle. Persze senki ne gondolja, hogy azért, mert a Countryman kisöccse, az összkerekes Paceman terepjáró lenne: sokat mondó adat, hogy 124 mm-es hasmagassága még az eredeti MINI-énél is alacsonyabb. Mégis különösen jól jöhet például egy kora nyári felhőszakadásban, ahol nem kiskocsiként hánykolódunk, hanem crossover módjára törhetünk előre.

Ha valaki nem sok értelmét látja ennek az autónak, az csak azt jelenti, hogy nem igazi MINI rajongó. Mivel tőlünk nyugatra a márka eladásainak egyre nagyobb hányadát a Countryman teszi ki, nem akarják elszalasztani az erre fogékony vevőket. Szerintünk is van helye a márka kínálatában, ha fantáziát látnak benne olyanok, akiknek elfogadható méretű csomagtérre van szükségük, de nem mondanának le a háromajtós MINI vagányságáról.

 

Szöveg és fotó: Csordás Gábor

Megjelent az Autó és Stílus 2013/7-8. számában.

 

Technikai adatok – MINI Cooper S Paceman

Motor: négyhengeres turbós benzines, Hengerűrtartalom: 1598 cm3, Teljesítmény: 184 LE 5500/min, Nyomaték: 240 Nm 1600-5000/min, Hajtás: összkerékhajtás, Sebességváltó: hatfokozatú kézi.

 

Méretek. Hossz/szél./mag.: 4115/1786/1522 mm, Tengelytáv: 2596 mm, Nyomtáv: 1525/1551 mm, Saját/össztömeg: 1370/1840 kg, Csomagtartó: 330/1080 l, Üzemanyagtartály: 47 l, Gumiabroncs: 225/45 R18.

 

Menetteljesítmények. 212 km/h, Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7,8 s, Gyári fogyasztás (város/országút/átlag): 8,2/5,8/6,7 l/100 km, CO2-kibocsátás: 157 g/km, Tesztfogyasztás (átlag): 8,0 l/100 km, Garancia 2 év, km-korlát nélkül.

 

Tetszett: Stílusos külső, megfelelő helykínálat, kivételes vezethetőség, magabiztos útfekvés, Nem tetszett: Szűk parkolóhelyen túl nagy ajtók, rázós futómű, Szerintünk: A hetedik is igazi MINI





Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár