A leggyorsabb szovjet versenyautó a háború előtt
Bemutató, 2014. augusztus. 8.
AS

1938-ban készítette el annak a versenyautónak a prototípusát a GAZ, amely száz lóerős hathengeres motorjával a leggyorsabb szovjet jármű volt a háború előtt.

 

 

GL-1 névre keresztelték azt a versenyautó-prototípust, amelyet a GAZ készített 1938-ban. Az M1-ből származó 3,3 literes, négyhengeres motor teljesítményét a kompresszió növelésével és nagyobb átmérőjű szelepekkel 50-ről 65 lóerőre növelték, ezzel az ezer kilogrammos kísérleti jármű elérte a 148 km/órás sebességet, miközben az eredeti M1 1370 kg-ot nyomott és 105 km/órára volt képes.

 

 

Az első tesztek után egy új, 3,5 literes, hathengeres motort szereltek be egy újabb prototípusba, a GAZ 11-ből származó erőforrás már száz lóerős teljesítményre volt képes. Az áramvonalasabb hűtőmaszkkal és pilótafülkével a GL-1 száz kilogrammal nehezebb lett, a csúcssebessége mégis elérte a 162 km/órát, amellyel 1940-ben megdöntötte a szovjet sebességi rekordot.

 

 

A GL-1 fejlesztése során tapasztaltakat később nem csak a GAZ személyautóinak és teherautóinak, de még repülőgépek motorjainak fejlesztése során is hasznosították. Mind a két prototípus eltűnt, a második generációt később az eredeti fényképek alapján építették újjá.




A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, olvasd digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár