A BMW M3 Cabrio negyedszázados története
Hírek, 2014. szeptember. 2.
AS

Nem terveztek kabriót belőle, a nyitott tetős kivitel mára mégis elválaszthatatlan része a BMW M3 kínálatának. Az új M4 Cabrio érkezésével bemutatjuk a modell negyedszázados történetét.

 

 

Az első generációs BMW M3 azért készülhetett el, mert a német túrakocsi-bajnokság szabályai szerint a részvételhez olyan szériaváltozattal kellett előállni, amelyből egy év alatt 5000 példányt gyártanak. A közúti M3-as 1986-os megjelenésekor még nem volt szó kabrióról, két év múlva azonban a BMW meghajolt a vevői igények előtt: 1988-ban mutatkozott be az első M3 Cabrio.

 

 

Az első M3 Cabrio négyhengeres benzinmotorja 195 lóerős teljesítményre volt képes, amit 1990-ben 215 lóerőre növeltek, így a nyitott tetős modell végsebessége elérte a 239 km/órát, ezzel pedig akkoriban a leggyorsabb négyszemélyes kabriónak számított.

 

 

Az első széria sikerét látva a másodikból már a kezdetektől fogva tervezték a kabrió kifejlesztését. Az 1992-ben bemutatott utód alapjain 1994-ben jelent meg az új M3 Cabrio, amelynél a biztonságra is nagy figyelmet fordítottak. Az utasokat a hátsó fejtámaszok mögül automatikusan kipattanó bukókeret és merevített szélvédőkeret is óvta borulás esetén.

 

 

Az M3 Cabrio ugyanakkor csak 80 kilogrammal volt nehezebb a kupénál, így ahhoz hasonló menetteljesítményekre volt képes. A 286 lóerős kabrió 6,2 másodperc alatt gyorsult fel nulláról százra, két tizeddel több idő alatt, mint a kupé. 1995-ben pedig, amikor a teljesítményét 321 lóerőre növelték, 5,6 másodpercre csökkent ez az érték. A végsebességet elektronika korlátozta 250 km/óránál.

 

 

2001-ben, pontosan egy évvel a kupé után jelent meg a BMW M3 Cabrio harmadik generációja, amely még sportosabb külsőt kapott. A szélvédőoszlopokig megegyezett a fémtetős modellel, mögötte azonban szélesebb, izmosabb formájú lett a kabrió, amelynek technikája is tovább fejlődött.

 

 

3,2 literes, soros hathengeres, 343 lóerős szívómotorral, sportfutóművel, önzáró differenciállal és nagyteljesítményű fékrendszerével az M3 Cabrio még izgalmasabb autóvá vált. A menetteljesítményei is javultak: álló helyzetből már csak 5,5 másodperc kellett ahhoz, hogy elérje a száz km/órás sebességet.

 

 

2008-ban jött ki a negyedik generációs M3 Cabrio, nem sokkal a kupé és az akkor először készült négyajtós változat után. 4 literes V8-as motorja 420 lóerős teljesítményre volt képes, miközben 400 Nm maximális forgatónyomatékának 85 százaléka 6500-ig a teljes fordulatszám-tartományban elérhető maradt. A nyitható fémtetős M3 Cabrio pedig ugyanolyan jól bevált nyugodt túrakocsinak, mint bivalyerős sportautónak.

 

 

A most bemutatott ötödik generáció nem csak azért kezd új fejezetet a modell negyedszázados történetében, mert a kupéhoz hasonlóan M4-re változott a neve, hanem azért is, mert még elképesztőbb menetteljesítményeit hathengeres turbómotorral éri el.

 

 

A 7600-as fordulatszámig pörgethető háromliteres erőforrás 431 lóerőt teljesít, 550 Nm legnagyobb nyomatéka pedig 1850 és 5500 közötti fordulatszámon végig elérhető. A hatfokozatú kézi sebességváltóval 4,6 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, míg a hétsebességes duplakuplungos egység még két tizedet javít ezen az eredményen.

 

 

Az újdonság könnyebb lett, mint elődje volt: a szénszálas anyagok szélesebb körű használatának köszönhetően az 1750 kilogrammos tömeg mintegy hatvan kilóval kevesebb a korábbinál. A tető fémből készült, gombnyomásra nyitható húsz másodperc alatt, 18 km/óránál kisebb sebesség esetén akár menet közben is.


Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár