Bérautóként is elérhető, vezettük az Alfa Romeo 4C-t
Beszámoló, 2014. október. 2.
AS

Igazi különlegességgel bővítette kínálatát az Avis autókölcsönző: egy Alfa Romeo 4C-t állított szolgálatba. Kipróbáltuk a nagyobb és drágább sportkocsik menetteljesítményeire képes ritkaságot, amit mostantól szinte bárki bérbe vehet.

 

 

Azt mondják, az autókölcsönzőket csak a szolgáltatásaik különböztetik meg egymástól, hiszen jóformán ugyanazokat az autókat kínálják. Ezen a vélekedésen kíván változtatni az Avis, amely már 1969 óta jelen van Magyarországon, azzal, hogy a flottájába állított egy Alfa Romeo 4C-t. Az olasz márka jellegzetes vörös fényezésében pompázó autó a klasszikus sportkocsi-recept szerint középmotoros, hátsókerék-hajtású, szénszálas anyagból és alumíniumból készült vázra épült, és az Avis első hazai tapasztalatai szerint lehetetlen úgy megjelenni vele, hogy ne vennék észre. A 4C igazi ritkaság, hiszen évente 3500 példány készül belőle a Maserati modenai üzemében, és ennek kevesebb, mint a fele kerül az európai piacra, Magyarországon eddig ezen kívül egyet adtak át. Az Alfa Romeónál úgy vélik, nem a minél több eladott példány számít, hanem az, hogy megmutassák, nem felejtettek el sportautót gyártani, még ha egy kicsit sokat is kellett várni rá.

 

 

Az Alfa 4C már az arányai miatt is rendkívül feltűnő, az első meglepetés az autóval kapcsolatban ugyanis az, hogy élőben meglepően kicsi: alig négy méter hosszú és 118 centiméter magas. Az utascella, amely szénszálas anyagból készül egy nápolyi gyárban, mindössze 65 kilogrammot nyom, erre erősítették rá a motort és a futóművet tartó első és hátsó alumínium segédkereteket. A karosszériaelemek üvegszálas kompozit műanyagból vannak, a motor a hátsó kerekek előtt kapott helyet, és egy kicsi, 110 literes csomagtérnek is itt szorítottak helyet. Az autó orra ezért nem is nyitható, az ablakmosó folyadékot például a szélvédő alatti nyíláson lehet betölteni, amelynek fedele csillagcsavarhúzóval nyílik, tölcsért pedig a csomagtérben találunk hozzá. A 4C utastere is csak a legszükségesebbekre szorítkozik: a klímaberendezés és a rádió sem a szériafelszereltség része. Az egész autó jó értelemben véve puritán, így mindössze 895 kilogrammot nyom, ami azt jelenti, hogy könnyebb, mint egy Fiat Panda!

 

 

Így már nem is olyan meglepő, hogy elég hozzá ugyanaz a motor, mint ami a Giulietta sportváltozatában, a Quadrifoglio Verdében is szolgál. Az 1,75 literes, négyhengeres, benzines turbómotor 240 lóerős teljesítményre képes, a legnagyobb nyomatéka 350 Nm, amely 2200 és 4250 közötti fordulatszámon érhető el. A sebességváltó hatfokozatú, dupla kuplungos, és rajtprogrammal is ellátták, a vezető pedig, mint minden másik Alfa Romeóban, különböző üzemmódok közül választhat: a normál mellett téli, sportos és verseny-mód is elérhető. A szuper-sportkocsikat idéző felépítés és menetteljesítmények ellenére a 4C ára 16 millió forintról indul, ezt különböző extrákkal lehet feljebb tornászni. Az elöl 17, hátul 18 colos kerekek helyett, mint amilyenek az Avis autóján is vannak, egy mérettel nagyobb is rendelhető, és kétszázezres tétel a gyári sportkipufogó-rendszer, amivel az autó hangja még elképesztőbb. A tónusa négyhengeres létére hihetetlenül mély és érces, amit sebességváltáskor versenyautós visszadurrogás kísér: senki nem fogja elhinni, hogyan kerülhetett egy ilyen fantasztikus hangú kocsi forgalomba.

 

 

 

 

Mivel az autó nagyon alacsony, a beszállás nem könnyű, ráadásul mélyen is ülünk benne, szinte az aszfalton. A versenyautó-hangulat tökéletes: a pedálok alsó rögzítésűek, a műszeregységet színes képernyő helyettesíti, a kárpitozás minimális, így több helyen is fedetlenül maradt a szénszálas váz. Az ülés, amelyet a versenysportból ismert Sabelt szállít, remekül tart, magas termettel koppanásig hátra kell tolni, az elhelyezkedést azonban megkönnyíti, hogy a kicsi kormánykerék alul lapos, így marad hely a térdeknek, és a kormányoszlop is négy irányban állítható. Az indulás nem okoz nehézséget: a középkonzolon lévő gombokkal kell kiválasztani az egyes fokozatot, a többit pedig a kormánykerék mögötti fülekkel kapcsolhatjuk. Már az első kanyarban feltűnik a volán közvetlensége, ami nem véletlen, hiszen szervórásegítés egyáltalán nincs. Ez pedig azt jelenti, hogy mindig két kézzel kell fogni a kormányt, és olykor egyenesben is korrigálni kell, viszont abban is biztosak lehetünk, hogy az autó legkisebb mozdulatát is érezzük majd. A 4C elképesztően megy, a turbómotor késlekedés nélkül húz, mindezt lúdbőröztető ropogással-durrogással kísérve. A sportos Dynamic módban közvetlenebbek a gázreakciók, de a menetstabilizáló is bekapcsolva marad, így tempós kanyarokban is inkább minimális alulkormányzottságot érzünk, a hátulja nagyobb gázra sem tör ki. Az ESP csak Race módban iktatható ki, és a nulláról százra 4,5 másodperces gyorsulást garantáló rajtprogram is csak ekkor érhető el.

 

 

Néhány kör alatt lehetetlen kiismerni, de így is életre szóló élményt nyújt az Alfa Romeo 4C, amely húszmillió forinton innen nyújt bepillantást a két-háromszor drágább szuper-sportkocsik világába. Az Avis autókölcsönzőnél pedig még ennyit sem kell összeszedni érte: bruttó 95 ezer forintért bérelhető ki egy napra, amennyiben megfelelünk a ritka és nagyértékű autóknál elengedhetetlen feltételeknek. A vezetőnek 30 évesnél idősebbnek kell lennie, és legalább ötéves jogosítvánnyal kell rendelkeznie, ráadásul nem csak a bérleti díjat, de két bankkártyát, és ezek egyikén egymillió forintos letétet is fel kell mutatnia. Az óvatosság nem véletlen, a 4C ugyanis még tapasztalt pilóták kezei között is nagy figyelmet kíván, a különleges felépítés pedig költséges is lehet: a szénszálas váz, ha megreped, akkor nem javítható (ennek megállapítására az olaszországi gyárból repül ide egy szakértő), a cseréje pedig három és félmillió forintba kerül. Az egynapi bérlet 300 kilométert engedélyez, sokkal többet már csak a mindössze 40 literes üzemanyagtank és a szervo hiánya miatt igencsak fárasztó vezetése okán sem javasolt megtenni. Az Avis autójának menetpróbáján nekünk kilenc kilométer jutott, de már ez alapján is bátran kijelenthetjük: a 4C-vel minden egyes méter felejthetetlen élmény lesz.

 

 

Technikai adatok – Alfa Romeo 4C

Motor: négyhengeres turbós benzines, Hengerűrtartalom: 1742 cm3, Teljesítmény: 240 LE 6000/min, Nyomaték: 350 Nm 2200-4250/min, Hajtás: hátsókerék-hajtás, Sebességváltó: hatfokozatú automatizált.

 

Méretek. Hossz/szél./mag.: 3990/1868/1184 mm, Tengelytáv: 2380 mm, Nyomtáv: 1621/1601 mm, Saját/össztömeg: 920/1175 kg, Csomagtartó: 110 l, Üzemanyagtartály: 40 l, Gumiabroncs elöl/hátul: 205/45 R17 / 235/40 R18.

 

Menetteljesítmények. Végsebesség: 258 km/h, Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4,5 s, Gyári fogyasztás (város/országút/átlag): 9,8/5,0/6,8 l/100 km, CO2-kibocsátás: 157 g/km.

 

 

Alfa Romeo 4C teszt az Autó és Stílus márciusi számában

 

Érdekel, hogyan értékelték az Alfa Romeo sportkocsiját olaszországi partnerlapunk, a Quattroruote pilótái? Tudni akarod, milyen köridőt futott a tesztpályán, és hogyan sikerült a gyárinál is jobb gyorsulási adatot elérniük a kollégáknak? Olvasd el az Autó és Stílus 2014. márciusi számának digitális változatában!

 

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár