2850 lóerő egy napra – Audi RS menetpróba
Beszámoló, 2014. október. 16.
AS

A legerősebb Audi-modelleket RS emblémával jelölik, ilyen típusból pedig ma már kicsit is, nagyot is kínál a gyártó: egymás után próbáltuk ki a legizgalmasabbakat.

 

 

www.autoalkatreszonline24.hu

 

Rennsport, azaz versenysport, ezt jelenti az RS a legerősebb Audi-modellek típusjelzésében. Nem véletlenül, ezeknek az autóknak a menetteljesítményei ugyanis nem csak a konkurensekével, de a legizmosabb szuper-sportkocsikéval is felveszik a versenyt. Az Audinál mára egészen szélesre bővítették az RS modellek kínálatát, szinte nincs olyan méretkategória, amelyben ne kínálnának ilyen sportkivitelt. A hazai forgalmazó összegyűjtött egy flottára valót, és a kezünkbe nyomta a kulcsait, hogy egy nap alatt annyit próbáljunk ki belőle, amennyit csak tudunk. Az impozáns autópark összesen 2850 lóerőt vonultatott fel, az értékéről pedig a tapasztalt márkaigazgató is csak azt merte elárulni, hogy kilenc számjegyű, és kettessel kezdődik.

 

 

Egy kompakt crossover is lehet bivalyerős

A kakukktojása az RS Q3 volt, nem csak azért, mert rövidebb és magasabb a többinél, hanem azért is, mert kisebb motor hajtja. Az Audi ezzel a típussal bizonyította be, hogy nem csak limuzinból és kombiból, hanem kompakt szabadidő-autóból is képes igazi erőgépet építeni. Az orrába ugyanaz a 2,5 literes, benzines turbómotor került, mint amit az RS3 vagy a TT RS gépházfedele alatt is megtalálunk, itt éppen 310 lóerős teljesítménnyel. A motort az Audi hagyományai szerint öthengeresnek tervezték a konstruktőrök, és ma már elmondhatjuk, hogy nincs még egy ilyen karakteres erőforrás a piacon. Az öt henger hangja egyedülálló, ezért is sajnáljuk, hogy a TT RS nyitott változatával ellentétben itt alig hallani belőle. A hétfokozatú S-tronic váltóval, ha kell, 5,5 másodperc alatt gyorsul az RS Q3 nulláról százra, de magas építésmódja miatt nem kanyargásra való, inkább túrakocsinak válik be: tengernyi, 420 Nm nyomatéka rendkívül széles fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. A legalább 19 colos kerékkészlet és a méretes légbeömlővel ellátott első lökhárító kellően dögössé teszi, a fedélzeti számítógépről pedig a turbó töltőnyomását is leolvashatjuk.

 

 

3,9 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, pedig kombi

Az autós kártyában bizonyára mindent vinne az RS6, amely szintén egy hagyományt elevenít fel: csak kombi karosszériával kapható. Az Audi első RS modellje volt a 80 Avant alapjaira épített RS2, amelyet a 2,2 literes, öthengeres turbómotor 315 lóerős változatával és Porsche könnyűfém kerekekkel szereltek. 1994-ben egy ilyen kombi éppen olyan elképesztő volt, mint amilyennek az RS6 Avant számít napjainkban. Az elődben olyan szépen muzsikáló V10-es szívómotortól ugyan búcsút kellett vennünk, de az új típus esetén sincs okunk panaszra. A négyezer köbcentis, V8-as turbómotor ugyanis 560 lóerős teljesítményre és 700 Nm nyomatékra képes, amely még egy ilyen termetes kombi esetében is rengetegnek tűnik. Igazából az is, a nyolcfokozatú automata sebességváltó és a quattro összkerékhajtás segítségével ugyanis úgy lő ki az RS6 Avant, ahogyan csak a legizmosabb sportkocsik tudnak. Az állórajt után alig telik el négy másodperc, és már átléptük a száz km/órát, de a kétszázhoz sem kell sokat várnunk: ebben az autóban a hétköznapi tempó csigalassúságúnak tűnik. Pedig mindennapi túrakocsinak is megfelelő lehet az RS6 Avant, ha nem bánjuk a jelentős fogyasztást: a fedélzeti számítógép adatai szerint legalább 18 literrel számoljunk száz kilométeren.

 

 

Az autónak ráadásul szinte minden paraméterét egyenként állíthatjuk a menüből: külön a kormányzás és a felfüggesztés feszességét, a motor rugalmasságát vagy a kipufogó hangját. Sőt, nem is kell állandóan a paraméterekkel babrálni, hiszen automata módban az autóra is bízhatjuk a választást, így nem esünk le az útról, ha komfort módban kanyarodnánk merészebbet. A V8-as felől csak akkor hallunk, ha a piros mező felé hajszoljuk a fordulatszámmérőt, a kipufogó zaja azonban kisebb tempónál is jelen van: gázelvételkor durrogással és ropogással szórakoztat minket, ez a játék pedig megunhatatlan. Az RS6 Avant volánja mögött még a 230 km/óra is kényelmes tempónak tűnik, az Audi izmos kombijának végsebessége ugyanis meghaladja a 300 kilométer per órát.

 

 

 

A motort a visszapillantó tükörből menet közben látjuk

Nem képes ilyen menetteljesítményekre, mégis több adrenalint szabadít fel az Audi sportos flottájának kedvence, amelyben mindig foglalt volt a vezetőülés. Az R8 immár nyolc éve piacon van, de a mai napig elcsavarja a fejeket, még akkor is, ha nem az 550 lóerős tízhengeres csúcsmodellről, hanem „csak” a 430 lóerős V8-asról van szó. Az Audi vágyterméke ugyanis mindössze 1,25 méter magas, 4,2 literes motorját pedig a hátsó kerekek elé építették be, és nem csak a hátsó szélvédőn át, de a vezetőülésben ülve a visszapillantó tükörbe pillantva is szemügyre vehetjük, ettől pedig máris hevesebben ver az ember szíve. A quattro összkerékhajtás szériafelszerelés, a legutóbbi modellfrissítés során azonban nem csak új, teljesen LED-es fényszórókat, hanem az Audi saját hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S-tronic váltóját is megkapta az R8. A korábbi egykuplungos robotizált egységhez képest nagy a változás: hétköznapi tempónál a kapcsolások észrevehetetlenek, ha pedig jobban odalépünk neki, akkor gyorsabban vált, mint ahogyan pislognánk.

 

 

Szerencse, hogy az R8-at nem közúton, hanem zárt tesztpályán vezethettük, így ugyanis kiderült, hogy az összkerékhajtás mennyire biztossá tesz egy ilyen erős autót. Az R8 még tempósan vett kanyarban is inkább az orrát kezdi tolni, ami tapasztalt sofőr számára illúzióromboló lehet, mindenki más azonban jobban jár vele, az Audi sportkocsija így ugyanis szinte lerobbanthatatlan az aszfaltról. A szívómotorja pedig közben olyan háttérzajt szolgáltat, amitől garantáltan feláll a szőr a karunkon.

 

 

Az utolsó szívómotoros és egy igazán erős kisautó

A borzongató hanghatásért azonban nem kell feltétlenül a középmotoros sportkocsit választani az Audi-szalonban, a tesztnapon jelen lévő RS5 Coupét ugyanis szintén a 4,2 literes V8-as szívómotor hajtotta, ezzel az utolsók között állt ellen a turbómotor térnyerésének. Az RS7 Sportback is érdekes alternatíva, hiszen aki az RS6 Avant kombiformáját túlzásnak tartja, az választhatja az elegáns, mégis praktikus ötajtós kupé-limuzint is, ugyanazzal az elképesztő 560 lóerős hajtáslánccal. A tesztnapra pedig csak felvezetőként jött, mégis nagy érdeklődést váltott ki a sportos Audi-kínálat legújabb tagja, az S1. A hasonló nevű ralibajnok elődjével szemben a típusnév ezúttal egy kisautót takar, az A1 alapjára épített mérges apróság kétliteres, négyhengeres turbómotorja pedig 231 lóerőre képes, és hatfokozatú kézi sebességváltón át hajtja mind a négy kereket. Az RS modellek választéka már így is lenyűgöző, pedig az Audi nem ül a babérjain: hamarosan bemutatkozik az RS3 új generációja, hogy még nehezebb legyen a választás…

 

 

Fotók: F. Tóth Gábor, Fotógyár

A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, töltsd le digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár