Az új Mustang útja a rajzasztaltól a sorozatgyártásig
Bemutató, 2014. október. 22.
AS

Az ötven éves Mustang új generációján mutatja meg a Ford, hogyan jutott el egy ilyen legendás típus modern újraértelmezése az első vázlatoktól a sorozatgyártásig.

 

 

Egy autóipari formatervező számára mindig izgalmas kihívás egy olyan klasszikus típus újraalkotásának lehetősége, mint amilyen a Ford Mustang. 2009 közepén, amikor a modell ötödik generációjának erősen felfrissített változata futott a gyártósoron, a Ford formatervezői, mérnökei és marketingesei már arra a kérdésre koncentráltak, hogy miként kellene továbblépni arra a dizájnra, amivel megkoronáznák a több mint öt évtizednyi folyamatos fejlesztőmunkát és gyártást.

„A Ford dolgozói számára a Mustang testesíti meg a vállalat szívét és lelkét” – véli Moray Callum, a Ford formatervezésért felelős globális alelnöke. „Sok időt töltöttünk el a csapattal és a vásárlókkal a Mustang történetéről beszélgetve, azon elmélkedve, mit jelentett az emberek számára ez az autó. Arra jutottunk, hogy egy olyan modern formaterv irányába kell továbblépnünk, ami megőrzi a típus lényegét.”

 

 

Mitől Mustang egy Mustang?

A Ford legnagyobb teljesítményű modelljeként a Mustang alapvető paraméterei elég nyilvánvalóak voltak: hátsókerékhajtás egy V8-as motor hangjával és teljesítményével párosítva, ami ma már nem feltétlenül jelenti azt, hogy V8-as motor lenne az autóban. Az évek során át a Mustang jellegzetes megjelenését mindig a stílus, a teljesítmény és a mindennapi használhatóság ideális kombinációja határozta meg; jó példa erre a négyszemélyes utastér és a tágas csomagtér. Formatervezési szempontból az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy miként lehet egy nagyon modern megjelenésű autót létrehozni, ami ugyanakkor összetéveszthetetlenül Mustang is. A cél az volt, hogy agresszív, merész vonalvezetésű, aprólékosan kidolgozott karosszériájú és a korábbihoz képest atlétikusabb kiállású Mustangot alkossanak.

 

 

Jellegzetes részletek, tipikus arányok

Az új modellek élete általában egy olyan formatervezési brieffel indul, ami felvázolja az új járművel kapcsolatos igényeket és elvárásokat. Most azonban az 50 évnyi folyamatos gyártás és fejlesztés után már minden formatervező tudta, hogy mit kell papírra vetni, s hogy egy Mustangnak hogyan kell kinéznie. 2010 elején már több száz skicc készült el, amelyeken változó mértékben ugyan, de megjelentek a Mustang alapvető jellemzői. A hosszú motorháztető és a rövid csomagtérajtó, a merész hűtőrács, a cápára emlékeztető orr, a csapott far, a hokiütőt idéző oldalnézet és három oszlopból álló hátsó lámpák formája tucatnyi megközelítésben jelent meg a vázlatokon. Ugyanígy a belső térről készített skicceken is megjelent a jellegzetes, szimmetrikus műszerfal a maga „dupla szemöldökös” dizájnjával és nagyméretű analóg kijelzőivel.

 

 

Azok közül a vonások közül, amelyek végül nem jelentek meg a Mustangon, talán a legdominánsabb az autó szélein látható „hokiütő” profil volt. A korai tervek közül sok tartalmazta ezt a vizuális elemet valamilyen formában, de a gyártásra kész modell tervében végül mégsem jelent meg. 2011-ben tehát több száz kezdeti skiccből választották ki azt a néhányat, amelyekből agyagmodell készült, hogy a tervezők három dimenzióban is kiértékelhessék a formákat. A további finomítást követően három koncepció jutott el a végső kiválasztás szakaszáig, amire 2012 elején került sor.

 

 

 

Végleges forma, modern technológia

2012 nyarára a korábbi generációkhoz hasonlóan a michigani Dearbornban működő központi stúdió vette át a Mustang sorozatgyártásra történő felkészítését. Formatervezők, agyagszobrászok és digitális modellezők töltöttek el számtalan munkaórát a háromdimenziós modellt alkotó vonalak és felületek finomításával. Lassan végső formát öltöttek az olyan részletek, mint a hűtőrács vagy a fényszórók formája és mérete, és a hátsó nyomtáv is 70 milliméterrel szélesebb lett, még agresszívabb kiállást kölcsönözve ezzel az autónak. A belső térben a csapat nagy figyelmet fordított a különböző dizájnelemek összhatására. A műszerfal alapkoncepcióját egy repülőgépszárny ihlette, az összes műszer, kilométer-számláló, billenőkapcsoló és egyéb dizájnelem ebben a szárnyban kapott helyet. A formatervezők az autó mindkét végén kihasználták a modern világítástechnika kínálta lehetőségeket: a háromrészes hátsó lámpákban LED-ek világítanak egyenletes fénnyel, akárcsak az erős fényszórókba szerelt három külön fényforrásban, amelyek az eredeti, 1965-ös Mustang helyzetjelző fényeire emlékeztetnek. Az új Mustang formája kétszer annyi szélcsatorna-teszten esett át, mint bármelyik korábbi Mustang-generáció.

A vadonatúj, hatodik generációs Mustang sorozatgyártásra kész változata 2013. december 5-én lépett először a nagyközönség elé, s az autó idén ősztől lesz megvásárolható az amerikai márkakereskedésekben.

 

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár