Szélszimulátort próbáltunk az Audi győri gyárában
Riport, 2014. október. 22.
AS

Szélcsatornát épített a gyártás minőségének biztosítására győri járműgyárának területén az Audi: egy A3 Limousine mellett állva próbáltuk ki a menetszél-szimulátort.

 

 

Győrben már teljes gőzzel üzemel az Audi járműgyára: a motorgyártó üzem mellett felépített komplexumban készül a vadonatúj A3 lépcsőshátú és kabrióváltozata, valamint a harmadik generációs TT, amelynek kupékivitele mellett hamarosan indul a roadster szériagyártása is. Győrben gyártja majd tehát a legtöbb nyitott tetős autót az Audi, a keret nélküli ablakos autók kifogástalan minőségű gyártáshoz pedig elengedhetetlen volt egy menetszél-vizsgáló szimulátor felépítése.

 

 

Tűréshatáron belüli eredmények

Menetszélvizsgálat: ez olvasható annak az épületnek a falán, amely alig nagyobb egy családi háznál, a kapuján pedig egy tágas garázsba jutunk. A teremben éppen egy A3 Limousine áll, amelyen menetszél-vizsgálatot végeznek az Audi munkatársai. Az autógyártók szélcsatornáival ellentétben nem a tervezést, hanem a szériagyártást támogató mérés folyik itt: véletlenszerűen választanak ki autókat a gyártósorról, és ha a menetszél-vizsgálat során a megszokottnál nagyobb eltérést észlelnek, megkeresik annak okát. Az eltérést számos tényező okozhatja, például a megadott tűréshatáron belül is hajszálnyival változhat az oldalablakok dőlése, vagy a tömítések kialakítása. A vizsgálat során minden ülést ki lehet próbálni, a mérést próbabábuval végzik, és mivel nincs motorzaj és gördülési zaj, ezért könnyebb felismerni a szélzaj forrását.

 

 

Nem igazi szélcsatorna

Szélcsatornának is mondják, pedig az Audi győri létesítménye valójában nem az. A márka ingolstadti központjában lévő igazi szélcsatorna ugyanis 300 km/órás menetszél szimulációjára is képes, levegőjét pedig nem csak fűteni, hanem hűteni is lehet. A Győrben található, gyártást támogató vizsgálóterem egy szélcsatorna költségének ötödéből épült fel, de még így is alkalmas 160 km/órás menetszél generálására. A csarnokot jelenleg A3 és TT modellek mérésére használják, de úgy méretezték, hogy egy Audi Q7 is gond nélkül beférjen, az azt gyártó pozsonyi üzemben ugyanis nincs ilyen létesítmény, ezért onnan is szállíthatnak át autót vizsgálatra a szlovákiai kollégák. A forgópadot 15 fokkal el lehet fordítani, így oldalirányú szél vizsgálatára is lehetőség nyílik.

 

 

340 lóerős motor hajtja

A szimulátor gépészetét az épület emeletén találjuk: a menetszelet egy 250 kilowattos teljesítményű elektromotorral hajtott óriási ventilátor szolgáltatja. A három tonnás motor alig ezret fordul percenként, mégis alaposan elzárják működés közben: ha be van kapcsolva, akkor ember nem léphet a gépházba, a lehetséges meghibásodást ezért a csapágyazásba épített rezgésérzékelő jelzi. A 340 lóerős motor láttán a csarnokot bejáró újságírókban felmerült a kérdés: miért nem egy helyben gyártott Audi-motor hajtja a ventilátort? Nem vagyunk egyedül ezzel a felvetésünkkel, állítólag Thomas Faustmann, az Audi Hungária Motor ügyvezetője is ezt kérdezte a szélcsatorna megtekintésekor. Az elektromotor alkalmazásának természetesen jó oka van, hiszen tisztább és csendesebb egy belsőégésűnél.

 

 

Széllel szemben álltunk

A csarnok szélgépét, ahol naponta 15-20 autót vizsgálnak, mi is kipróbálhattuk az A3 Limousine mellett állva, bár a kézben tartható vezérlőpanel segítségével biztonsági okokból csak 60 km/óráig tekerték fel a szélerőt, ami így leginkább a viharos erejű szélnek felelt meg. A menetszél-vizsgálat segítségével a gyártási hibás példányok azonnal kiszűrhetők, bár ilyen eddig nem fordult elő. Arra azonban volt már példa, hogy a mérések alapján megkeresték az egyik beszállítót, lehetne-e tovább javítani az oldalablakok szigetelésén. A fokozott figyelem nem véletlen, az Egyesült Államokban is kapható A3 Limousine ugyanis jövőre szerepel először a JD Power vevőelégedettségi felmérésén, és a most gyártott példányok azok, amelyeket a vásárlók értékelni fognak, ezért fontos, hogy ne legyen panasz a győri gyártású autókra.

 

A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, töltsd le digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár