Közúti közlekedésre is alkalmas repülőgépet, azaz repülő autót fejleszt egy szlovák cég, az Aeromobil legújabb prototípusa pedig nem csak ígéretes, hanem működőképes is.
A repülő autó gondolata régóta foglalkoztatja a tervezőket, az Aeromobil néven bemutatott járművet fejlesztő szlovákiai csapat is több mint két évtizede dolgozik a koncepción. Az október végén bemutatott Aeromobil 3.0 több, mint ígéretes ötlet, hiszen a legújabb prototípus a levegőben is bizonyította működőképességét.
A kilencvenes évek óta fejlesztik az Aeromobilt, a kis képeken különböző prototípusai láthatók
Az acélvázra szénszál-erősítésű kompozit anyagból készült karosszéria 6 méter hosszú és 2,24 méter széles, így még éppen alkalmas a közúti közlekedésre. A szárnyak kihajtásával a fesztávolság 8,32 méter, ekkor akár egy kétszáz méteres kifutópályán is levegőbe emelkedhet a kisgép. A felszállási sebesség 130 km/óra, míg a repülési sebesség eléri a 200 km/órát.
Kihajtott szárnyakkal az Aeromobil fesztávolsága meghaladja a 8 métert
Az Aeromobil 3.0 meghajtásáról egy Rotax 912 típusú, 100 lóerős, négyhengeres repülőgép-motor gondoskodik. A repülő autó a közúton sem megy lassan, hiszen a végsebessége meghaladja a 160 km/órát. A levegőben óránként 15 literes üzemanyag-fogyasztással és 700 kilométeres hatótávval kell számolni, az országúti fogyasztás 8 liter száz kilométeren, amely 875 kilométeres hatótávolságra elegendő.
A műszerezettség és a kezelőszervek inkább a repülőgépekére emlékeztetnek
A kétszemélyes repülő autó pilótafülkéje inkább a repülőgépekére emlékeztet, ahogyan a felszereltsége is. A tervek szerint robotpilóta és katapultrendszer is kerül majd a végleges változatba, az állítható szárnyakkal pedig akár ötven méteres leszállópályán is képes földet érni a jármű. Az október végén bemutatott Aeromobil 3.0 repülési tesztjei már folynak, a szériagyártás a legkorábban 2016-ban kezdődhet meg.
vagy olvasd digitális formában!