Vezettük az első konnektorról tölthető Audit
Bemutató, 2014. december. 3.
AS

Első ránézésre olyan, mint egy hagyományos A3 Sportback, pedig valójában az elektromos és a hibrid autók előnyeit ötvözi az e-tron: kipróbáltuk a hamarosan itthon is kapható konnektoros Audit.

 

 

Az elektromos hajtású autók elterjedését nem csak a vételáruk, hanem a korlátozott hatótávolságuk is akadályozza, az egy feltöltéssel megtehető alig több mint száz kilométer ugyanis csak részben elégíti ki az autókkal szemben támasztott igényeinket. Az Audinál ezért úgy vélik, hogy a közeljövő a konnektorról tölthető hibrid autóé, amely kevesebb kompromisszumra késztet, de ugyanúgy használható emisszió-mentes módban. Az A6 és Q5 alapjára épített első generációs hibridek után bemutatták az első plug-in autójukat, az A3 e-tron pedig már a magyarországi kereskedésekben is elérhető.

 

 

204 lóerős teljesítmény, 7,6 másodperces gyorsulás nulláról százra, 222 km/órás végsebesség és 1,5 l/100 km-es átlagfogyasztás nagyon jól hangzik egy autóban, ahogyan az 50 kilométeres elektromos hatótávon felül egy tankkal megtehető 900 kilométer is. Az Audi által megadott adatok a piac egyik legharmonikusabb tölthető hibrid autóját eredményezik. Az A3 e-tron orrában az 1,4 literes, benzines turbómotor 150 lóerős változatát találjuk (amelyet a hibridüzemhez igazítottak), mellette pedig egy 102 lóerős legnagyobb teljesítményre képes elektromotort. A hajtás hatfokozatú, dupla kuplungos S-tronic váltón keresztül jut az első kerekekre, a 8,8 kilowattórás lítiumos Panasonic akkumulátort pedig a hátsó ülések alatt találjuk. Az A3 e-tron saját tömege 1515 kilogramm, ami azt jelenti, hogy 305 kilogrammal nehezebb a benzinmotoros modellnél, a teherbírása azonban csaknem ugyanakkora.

 

 

 

Első ránézésre alig különböztethető meg a többi A3-tól az e-tron kivitel. A legszembetűnőbb a sűrűbb rácsozású krómozott hűtőmaszk, illetve az egyedi könnyűfém kerekek, amelyek helyett már az egy mérettel kisebb téli abroncsos kerékkészlet került a kipróbált kocsira. A töltő csatlakozóját stílusos helyen, az Audi-embléma mögött találjuk, a gyártó által adott töltődobozhoz pedig többféle kábel kapcsolható: az egyiket az otthoni 230 voltos aljzathoz, a másikat a műhelyekben használatos ipari áramhoz, a harmadikat pedig az utcai töltőoszlopokhoz csatlakoztathatjuk. A teljes feltöltés otthoni hálózatról 3 óra 45 percbe telik. A nagyfeszültségű meghajtó akkumulátoron kívül 12 voltos telep is került az autóba, erről működnek a fedélzeti fogyasztók, például a világítás vagy a rádió. A klímaberendezés a nagyfeszültségű akkuról üzemel, így független lehet a benzinmotortól, amit önindító híján szintén erről az áramforrásról keltenek életre.

 

 

Belül egyedül a műszeregység árulkodik arról, hogy az e-tron kivitelben ülünk. A fordulatszámmérő helyét az energiafelhasználás és a visszatáplálás mértékét mutató számlap vette át, a fedélzeti számítógép és az infotainment képernyőjére pedig különféle ábrák hívhatók le a rendszer működéséről. A középkonzol üzemmód-választójával nem csak a tisztán elektromos hajtású módot, hanem a különböző hibrid üzemmódokat is kapcsolhatjuk, a váltókar pedig a többi Audiból lehet ismerős. Az utastérben tehát nem, legfeljebb csak a csomagtérben kell kompromisszumot kötnünk. A 120 kilogrammos akkumulátor ugyanis az ülések alá került, az 50 helyett 40 literes üzemanyagtank pedig a csomagtér padlója alatti helyet foglalja el. Pótkerék ezért nincs, a raktér mérete pedig 380-ról 280 literesre csökkent, de legalább bővíthető.

 

 

Startgombbal kelthető életre és az energiafelhasználás-mérő Ready felirata jelzi, hogy készen áll az indulásra az e-tron. Feltöltött akkumulátorral a hibrid A3 pontosan ugyanúgy megy, mint egy elektromos autó, például az e-Golf: kellemesen csendben és meggyőzően fürgén. A villanymotor legnagyobb teljesítménye ugyan elmarad a tisztán elektromos modellekétől, de 330 Nm nyomatékával így is több, mint elegendő a dinamikus közlekedéshez, nedves burkolaton egy gyors rajtnál szükség is van a kipörgésgátlóra. Indulásunkkor a gyárilag megadott 50-nel szemben 37 megtehető kilométert jelzett az autó, amit az előző vezetési stílus és egyéb körülmények, például a fűtés működése alapján számolt ki. A rövid tesztútvonalon 27 kilométert tettünk meg, nagyrészt elektromos üzemben, és megérkezésünk után még 5 kilométerre elegendő energiát tárolt az akkumulátor.

 

 

A vegyes üzemű hibrid módban is kifinomultan működik az A3 e-tron, amely a nagyobb tömeg miatt áthangolt futóművel is kényelmes maradt. Gyorsításkor nem pörög fel indokolatlanul a motorja, a sebességváltó működésébe pedig a kormánykerék mögötti fülekkel is beavatkozhatunk, és egy kétszáz lóerős autóhoz illően sportmódja is van az erőátvitelnek, ahogyan az autó többi paraméterét is komfort- vagy sportállásba tehetjük. A műszerfalon lévő gombbal azt is kiválaszthatjuk, hogy az akkumulátor kapacitását későbbre (például belvárosba vagy parkolóházba) tartalékolja a rendszer, de tölteni is lehet az akkut a benzinmotorral. A legnagyobb előnye mégis az a tisztán elektromos autókhoz képest, hogy a villanymotoros hatótáv vészes csökkenése miatt nem kell pánikba esnünk: lemerülése után tele tankkal hatszáz kilométeres hatótávot jelzett nekünk a fedélzeti számítógép.

 

 

 

Az Audi tölthető hibridje nem önálló modell, hanem egy bevált és sikeres típus alapjára épül, így azzal egy gyártósoron gazdaságosabban állítható elő. Az A3 e-tron pedig hamarosan már a magyarországi kereskedésekben is megrendelhető, többféle felszereltséggel, a Sportback egyik motorváltozataként. Az alapmodell ára 12 780 000 forint, ami azt jelenti, hogy a plug-in hibrid hajtás felára mintegy ötmillió forint a hasonlóan 1.4 TSI motorral és S-tronic váltóval szerelt kivitelhez képest, a technológiája és működése azonban sokkal lenyűgözőbb nála.

A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, töltsd le digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár