Benzinkutas tévhitek eloszlatása tartálykocsi-lefejtés közben
Riport, 2014. december. 8.
Auto2

A benzinkutakat még ma is sokan veszélyesnek tartják, pedig egyszerre több rendszer is szavatolja az autósok biztonságát és a környezet tisztaságát: ezeket mutatta meg az OMV egy tartálykocsi lefejtése közben.

 

A MaxxMotion Dieselt külön erre a célra szánt tartálykocsival szállítja az OMV

 

A tartálykocsi sofőrje rutinos mozdulattal csatlakoztatja a karvastagságú csövet a töltőállomás csonkjára, és néhány pillanattal később már zubog is az üzemanyag az óriási földalatti tartályba. Ilyen egyszerű, mégis számtalan biztonsági intézkedés garantálja azt, hogy ne jusson káros anyag a környezetünkbe, és az autósok se legyenek veszélyben tankolás közben – ezeket mutatta meg az OMV az egyik felújított töltőállomásán. A lefejtés előtti legfontosabb művelet például egy, az előzőnél kicsivel vékonyabb cső csatlakoztatása: ezen keresztül jut a földalatti tartályban lévő benzingőz a tartálykocsiba, amely visszaviszi azt a finomítóba. Mivel a rendszer teljesen zárt, lefejtés közben biztosan nem kerülhet káros gáz a levegőbe. Még tankolás közben sem, a töltőpisztolyokon is működik ugyanis a gázvisszaszívás, hamarosan pedig egy olyan ellenőrző rendszert is fel kell szerelni a benzinkutakon, amely ennek hibája esetén leállítja a kiszolgálást. Ha a tankolás alatt kifolyik az üzemanyag, olajfogóval felszerelt csatornába jut, a benzinkút alatt pedig vízzáró réteg akadályozza meg, hogy a káros anyag a földbe szivárogjon.

 

A modern szerelvényeken minden tartályhoz külön csatlakozó tartozik

 

Kettős falú tartályok, hitelesített kútoszlopok

Az üzemanyag a töltőállomás alatti tartályokból sem juthat egykönnyen a talajba. A benzint és a gázolajat kettős falú tartályban tárolják, a két réteg között pedig fagyálló folyadék található, szintjének csökkenése azonnal jelzi a külső vagy belső tartály szivárgását. A benzinkutak alatt még mintegy százméternyi csővezeték is fut, amely a töltőoszlopokig viszi az üzemanyagot. A fala ezeknek is kettős, de közöttük nem folyadék, hanem enyhe túlnyomásos nitrogéngáz található, itt tehát a nyomásváltozás jelzi a problémát. Az ilyen eset meglehetősen ritka: az OMV szerint az országos hálózatban kétévente egyszer fordul elő. A tartályokat egyébként szigorúan ellenőrzik a hatóságok, ötévente pedig teljes tisztításnak kell alávetni őket. A töltőállomásokat is többen tartják szemmel: az OMV havonta 45 helyről vesz mintát, de az adóhatóságtól a fogyasztóvédelemig sokan ellenőrzik a kutakat. A kútoszlopokat évente hitelesítik, egyébként nem tévedhetnek két ezreléknél nagyobbat, így az ügyfélpanaszok jelentős részét inkább a mai autókban még mindig pontatlan üzemanyag-szintjelzők okozzák.

 

A piros cső a gőzvisszaszívó, a sárgán folyik az üzemanyag,

míg a kerekeknél látható vékony sárga vezeték földeli a tartálykocsit

 

Kicsi a valószínűsége egy robbanásnak

A benzinkutakkal kapcsolatos városi legendák közül még mindig tartja magát az a tévhit, hogy a mobiltelefon használatától berobbanhat az üzemanyag tankolás közben. Egyáltalán nincs ilyen tapasztalatuk, mondja Novák László, az OMV töltőállomás-hálózatáért felelős menedzser, a mobiltelefonok egyébként is olyan kis feszültségen üzemelnek, hogy annyi még nem lenne elegendő egy robbanáshoz. A kútoszlopoknál valóban tiltják a mobiltelefonálást, de inkább azért, mert egy régi típusú töltőállomás elektronikáját zavarhatja a készülék használata. A robbanáshoz legalábbis szikra kell, mondja Novák, a benzinkutak teljesen zárt, ráadásul lángzáró szűrőkkel ellátott rendszerében pedig, ha akarnának, akkor is nehéz lenne tüzet csinálni. Remek példa erre az, hogy ha egy rossz műszaki állapotban lévő autó kigyullad, akkor, bármennyire is furcsának tűnik, általában egy benzinkútra hajt be segítséget kérni, hiszen ott biztosan van poroltó és a kezelésére képzett személyzet. Egy másik emlékezetes eset 2001-ben történt, amikor a 61-es busz belerohant egy töltőállomásba, több kútoszlopot is letarolt, mégsem ütött ki tűz.

 

Ma már nem kell leállítani a töltőállomás kiszolgálását a mintegy félórás lefejtés közben

 

Félretankolni nagyban is lehet, de nem érdemes

Közben közelről figyelhetjük az üzemanyag lefejtését a tartálykocsiból, és a látottak alapján nem tűnik veszélyes műveletnek. Persze minden részletet szigorú törvényi és minőségi előírások szabályoznak, és a pilótáknak is nagy elvárásoknak kell megfelelniük: ezt már Tóth Róbert részletezi, aki az üzemanyag-ellátás felelőse. A tartálykocsik útját külön erre szakosodott cég intézi. A földalatti tartályok szintjét tízpercenként elektronikus rendszer ellenőrzi, a szállítók ennek alapján indítják útnak a műholdas nyomkövetővel figyelt kamionokat minden nap. Ez a tartálykocsi több helyre is visz ma üzemanyagot, erre a kútra 10 ezer litert hozott. Az első feladat mindig a földelés, az elektrosztatikus problémák elkerülésére, majd jöhet a gőzvisszaszívó, végül az üzemanyagcső csatlakoztatása a megfelelő helyre. Elvileg előfordulhat, hogy egy szórakozott tartálykocsi-sofőr a gázolajvezetéket a benzintartályra köti, de mivel egy ilyen félretankolás akkora felfordulást okoz, hogy még a NAV is kiszáll ellenőrizni, kétszer is meggondolja, jó csonkra csatlakozott-e. A mai tartálykocsik kezelése jóval egyszerűbb a régieknél: nem kell többé felmászni rá, hiszen a több részre osztott tartály mindegyike külön csatlakozóval rendelkezik, és a benzinkút kiszolgálását sem kell szüneteltetni a lefejtés alatt. Az üzemanyagból percenként 400 liter folyik le a föld alá, méghozzá egyedül a gravitáció segítségével, a kamion beépített szivattyújára ideális esetben nincs is szükség.

 

Ugyanolyan üzemanyag kerül az osztrák kutakra is, mint a magyarországiakra

 

Nem különb az osztrák benzin sem

Most mutatta be új téli prémium gázolaját is az OMV. A továbbfejlesztett MaxxMotion Diesel előnye az eddigihez képest, hogy egyesíti a téli és nyári gázolajak jó tulajdonságait. Eddig ugyanis télen a mínusz 35 Celsius fokig való használhatóságra, nyáron pedig a nagyobb teljesítményre törekedve keverték ki az üzemanyagot, mostantól azonban az új gázolaj télen is ugyanolyan hatékony égést garantál, mint nyáron. A MaxxMotion Diesel nem osztozik más tartálykocsikkal, kizárólag erre a célra szánt kamionokkal szállítják, és az OMV alapüzemanyagaihoz képest nagyobb mennyiségű biokomponenst és teljesítménynövelő adalékot adnak hozzá a cég schwechati finomítójában. A végére is maradt egy városi legenda: sokak szerint az osztrák benzinből kevesebbet fogyaszt az autó, mint a magyarországiból. Nagy Zsolt, az OMV marketingvezetője meglepő kijelentést tett: ezt a különbséget ők is szokták észlelni. Mint mondja, kizárt, hogy az üzemanyag tehetne róla, hiszen az OMV szabványai Salzburgban és Budapesten is ugyanazok. Szerintük egészen egyszerű a megfejtés: mivel az osztrák utakon egészen más az autósok vezetési stílusa, mint nálunk, mi is nyugodtabban közlekedünk, ami végül is kedvezően befolyásolja a fogyasztásunkat...

Ha hozzá szeretnél szólni a cikkhez, jelentkezz be!
Ha még nincs nálunk felhasználóneved, regisztrálj egyet!
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár