Fizetőssé tennék az M0 több részét és az autópályák bevezető szakaszait is
Hírek, 2014. december. 11.
AS

Már januártól fizetni kellene az M0-s autóút több részén és az autópályák fővárosi bevezető szakaszán, ami alaposan felboríthatja a főváros környékének forgalmát. Új matricatípust vezetnének be a rövidebb távokon autózóknak, de több jármű számára a duplájára drágulna az autópálya-használat.

 

Megerősítette a sajtóértesüléseket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: fizetőssé tennék az M0-s autóút több részét és az autópályák fővárosi bevezető szakaszát, valamint új matricatípust vezetnének be. A változások már januárban életbe lépnének, egy hónapos türelmi idővel: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj fizetése alól, ha még januárban matricát vált.

 

A fizetőssé váló utak közé az M0-s autóút két szakasza tartozik az M5-ös autópálya és a 4-es számú főút, valamint az M3-as autópálya és a 11-es főút között. Ezen kívül az M0-s autóúton belüli bevezető szakaszok is fizetősek lesznek az M1-M7, M3, M5 és M6 autópályákon egészen a Budapest-tábláig.

 

A változások jelentősen felforgatnák a főváros környékének közlekedését. Ha megvalósulnak az NFM tervei, az azt jelentené, hogy a Megyeri-hídon csak matricával lehetne átkelni (ami az Árpád-híd felé terelné az autósokat), de az autópályák bevezető szakaszai mentén lévő bevásárlóközpontok is csak díjfizetéssel lennének megközelíthetők, mi több, sok más cég is az M0 közelében építette fel a telephelyét, ami szintén a fizetős zónába esik. Az autósok kényszerűségből a nagy forgalom bonyolítására nem alkalmas kis utcákon keresnének majd elkerülő útvonalakat.

 

Az M0 és a bevezető szakaszok fizetőssé tételével jelentősen megnövekedne a közelükben lévő, lakott területen átvezető utak forgalma, amelyeket eddig éppen az M0 tehermentesített. Az NFM szerint ráadásul csak azért nem lett fizetős az egész autóút, mert egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, és ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. Vidéken az autópályák azon szakaszai, amelyek elkerülőként is funkcionálnak (például Győr vagy Tatabánya mellett) éppen a városok tehermentesítése érdekében váltak ingyenessé, most ennek ellenkezője, azaz a főváros útjainak terhelése várható az elkerülő szakaszok díjasításától.

 

Januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves matricával is használhatnák majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd. Ez a matricatípus azoknak jelentene megoldást, akik rendszeresen csak egy meghatározott szakaszát használják a gyorsforgalmi úthálózatnak. Egyszerre több megyére is lehetne jogosultságot váltani, így például Budapest-Győr vagy Budapest és a Balaton déli része között négy megyei jogosultság megvásárlásával 20 ezer forintért lehetne autózni egész évben, szemben az éves személyautó-matrica 42 ezer forintos árával.

 

Több jármű számára is duplájára drágul az autópályák használata. A legfeljebb 7 üléses személyautók változatlan áron válthatnak matricát, az ennél több utas szállítására alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket azonban a D2 kategóriába sorolják. Ebben a kategóriában a 10 napos és havi matricák ára a duplájára növekszik, az éves matrica azonban ugyanannyiba kerül, mint a D1 kategória esetében. A személyautók mögé kötött utánfutókra külön matricát kell majd vásárolni, az U kategória ára pedig megegyezik a személyautókéval, tehát vontatáskor is duplájába kerül az autópálya.

 

A változásokról szóló sajtóhírek szerint az NFM a jövő évi költségvetésbe már betervezett bevétel-növekedést tervezi fedezni az újonnan díjasított útszakaszok használatából és a megnövelt áron adott matricák eladásából befolyó összeggel. Mivel a főváros környéki forgalomra kaotikus hatással lenne, és az autósok terheit tovább növelné, csak remélni tudjuk, hogy az internetadó sorsára jut…

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár