A téli időjárás beköszöntével a közútkezelő nem csak tanácsokkal látja el az autósokat, de azt is elárulja, hogyan készülnek a szezonra és hogyan végzik az utak tisztítását országszerte.
A közútkezelő munkagépe szabadítja fel a hófúvás miatt járhatatlan 77-es utat a tótvázsonyi elágazás közelében 2014. december 29-én. A rossz időben kamionok akadtak el az úton. MTI Fotó: Nagy Lajos
Havazással és lehűléssel érkezett meg a téli időjárás, ami a közlekedőktől is több figyelmet kíván. A 31 200 kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetője a Magyar Közút Nonprofit Zrt., amely már november tizedike óta téli üzemmódban működik, ami azt jelenti, hogy a 93 mérnökségükön közel 4500 munkatársuk tizenkét órás váltott műszakokban dolgozik, hogy mindig rendelkezésre álljanak.
Autók a behavazott úton, Kozármisleny közelében 2014. december 28-án. MTI Fotó: Sóki Tamás
Felkészülés a téli útkarbantartásra
Az elmúlt hetekben annak ellenére, hogy még nem volt télies az időjárás, sok helyen a reggeli és az éjszakai órákban végeztek síkosság-mentesítést, illetve a magasabban fekvő területeken hó eltakarítására is szükség volt. Az elmúlt másfél hónapban így is több ezer tonna útszóró sót, több tízezer liternyi kalcium-klorid oldatot és több száz tonnányi érdesítő anyagot juttattak ki az utakra.
A téli időszakra a közútkezelő mérnökségei hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit, kezdetnek például több mint százezer tonna sót raktároztak be. A várható munkákra és a készletek feltöltésére nemcsak az időjárás-előrejelzések, hanem a saját, mintegy 350 helyen lévő útmeteorológiai állomásuk adatai alapján is felkészülnek.
Egy autó a behavazott úton Baranya megyében 2014. december 28-án. MTI Fotó: Sóki Tamás
Síkosság ellen sózással
Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekeznek. Erre a célra nátrium- és kalcium-kloridot használnak, száraz és oldott formában is. Ez a munka rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellett is szükség van az autósok türelmére. Megelőzésképpen nedvesített sószórást is végeznek, hogy az autók menetszele ne fújja le a burkolatról a kijuttatott útszóró sót.
Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni, ez előtt, a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposóhatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását. A hó eltakarítása során először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítják meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra. A munkagépek egy forduló alatt 30-80 kilométernyi szakaszt tudnak megtisztítani.
Autók a hófúvásban az 57-es úton, Mohács közelében 2014. december 28-án. MTI Fotó: Sóki Tamás
Hófúvások és hókotró járművek
A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet csak akkor lehet hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. A leginkább érintett útszakaszok mentén megelőzésképpen hófogó rácsokat és hálókat helyeznek ki mintegy 400 kilométeren, de ahol lehetőség van rá, ott hófogó erdősávot is telepítenek, amely ugyan hosszú évek alatt nő meg, de jelenleg már 323 kilométeren nyújt védelmet. A hófogó rácsok egyébként 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat, efölött már nem tudják teljesen meggátolni azt, hogy az út menti hó visszakerüljön a burkolatra. Hófúvások idején a sózás teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott! Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot lehet tenni: a közútkezelő folyamatosan takarítja a havat az útpályáról. Mivel egy munkagép egy kört 2-4 óra alatt tesz meg, előfordulhat, hogy a szél annyira visszahordja a havat a burkolatra, hogy úgy tűnik, mintha nem is takarították volna az útszakaszt, ezért hatékonyan csak a szél csillapodása után lehet fellépni.
A hóeltakarítási terv előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket a mérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak és így persze sózást sem végeznek, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére és a síkosságmentesítő anyagokat a kijelölt területre juttassák ki. A hóeltakarító járművek megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten, és az előzés közben irányváltások is kockázatot jelentenek.
Autók a behavazott M60-on, Pécs közelében 2014. december 28-án. MTI Fotó: Sóki Tamás
Minden csatornán tájékozódjanak!
Ma már könnyen tájékozódhatunk az időjárási és útviszonyokról, ebben a Magyar Közút csatornái is segítenek. A nemrégiben teljes egészében megújult www.utinform.hu oldalon minden nap 5.30, 7.30, 9.30, 12.30, 15.30, 17.30 és 21.30 óra körül országos összesítést tesznek közzé az aktuális út- és látási viszonyokról, de a Facebook és Twitter oldalaikon is tájékoztatják a közlekedőket. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők: az Útinform szolgálat, illetve megyei diszpécserszolgálatok 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, az elérhetőségek a www.utinform.hu/kapcsolat oldalon találhatók. Több megyét érintő kérdésekkel érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni, ha pedig elakadnának utazás közben, a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es telefonszámon kérhetnek segítséget. Amit pedig nem lehet elégszer mondani: utazás előtt mindig tájékozódjanak az útviszonyokról és csak téli közlekedésre megfelelően felkészített autóval, kellő óvatossággal induljanak útnak!
Hókotró a behavazott úton Orosháza közelében 2014. december 28-án. MTI Fotó: Rosta Tibor
vagy olvasd digitális formában!
