Nem indult zökkenőmentesen az új útdíjrendszer, maradtak még hibák
Hír, 2015. január. 2.
Auto2

Január elsejétől csaknem az összes autóút és autópálya csak díjfizetéssel használható, az eddigiek mellé pedig bevezették a megyei éves matricákat is. Az átalakított rendszer indulása nem volt zökkenőmentes, és még mindig maradtak hiányosságok.

 

December közepe óta mindenki erről beszélt, de csak 30-án hirdette ki a kormány azt a rendeletet, amely az eddigi autópályák mellett fizetőssé tette az autóutak nagy részét és a korábban ingyenesen használható elkerülő utakat is. Azt, hogy pontosan melyek a díjköteles útszakaszok, csak egy nappal a rendszer indulása előtt hozták nyilvánosságra. Az új típusú matricákat egyelőre nem lehet minden értékesítőhelyen beszerezni, és az online vásárlás is akadozik az utolsó pillanatra hagyott bevezetés okozta nagy érdeklődés miatt.

 

A január elsejétől fizetős gyorsforgalmi utak térképe. A nagyobb változatért kattintson ide,
de egyértelmű eligazítást még a megyénkénti bontás térképei sem mindig adnak

 

A nagy érdeklődés miatt akadozik a rendszer

Másfél nappal az új útdíjrendszer bevezetése után összesen 82 ezer úthasználati jogosultságot értékesített a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., ebből csaknem 50 ezer a megváltott megyei matricák száma. Továbbra is minden értékesítőhelyen kaphatók az eddigi tíznapos, havi és országos éves matricák, amelyek ára a személyautók esetében nem változik, és az újonnan fizetőssé tett szakaszokra is érvényesek. Az új megyei matricák azonban januárban egyelőre csak 1500 helyen szerezhetők be, például az Agip, MOL és Shell töltőállomásokon vagy a határátkelőhelyeken, a listát itt lehet letölteni. Februártól már az összes értékesítőhelyen és SMS-ben is megváltható lesz minden matricatípus.

Nem indult zökkenőmentesen az új rendszer, az utolsó pillanatra hagyott információk okozta nagy érdeklődés miatt akadozott az online jogosultság-értékesítés. Az ematrica.autopalya.hu címen különböző hibaüzeneteket kaptak az autósok vásárláskor, a NÚSZ szerint a rendszer ugyan stabil, mégis elismerik, hogy a lassú működés miatt, aki teheti, halassza a vásárlást későbbre. Az MTI fotóján jól látható, hogy a benzinkutak számítógépes rendszere sem tökéletes, a megyék nevében az ékezetes betűk hibásan jelennek meg.

 

Az új típusú megyei matricák még nem minden értékesítőhelyen vásárolhatók meg, és az MTI fotója

szerint a rendszer az ékezetes betűkkel is hadilábon áll (MTI Fotó: Kovács Tamás)

 

Sok a bizonytalan autós és maradtak hiányosságok is

A későn közölt és gyakran hiányos információk miatt az autósokban sok kérdés maradt megválaszolatlanul, a tévhiteket egy kérdezz-felelek kisokossal igyekeztek eloszlatni. Sokan nem tudták például, hogy a még érvényes havi matricájuk mellett kell-e megyeit is váltani (nem), vagy az M7-es autópálya Veszprém megyei rövid szakasza használható-e a szomszédos megyékre érvényes matricával (nem). Ez utóbbi azt jelenti, hogy a Veszprém megyei matrica megvásárlása önmagában nem jogosít fel autópálya-használatra, hiszen csak a szomszédos megyék matricáival együtt érvényes. Gyorsan kiderültek az új útdíjrendszer további hiányosságai is. A ferihegyi repülőteret például csak gyorsforgalmi úton lehet megközelíteni, ami mostantól fizetőssé vált, és nincsen ingyenes alternatívája, ráadásul tapasztalatunk szerint a díjkötelességet jelző táblát csak az utolsó ingyenes lehajtási lehetőség után tették ki. Olvasóink és kollégáink beszámolói szerint több helyen is hiányos a fizetős szakaszok kitáblázása, könnyű olyan szakaszra hajtani, ahová már matricát kellett volna váltani. A NÚSZ honlapjáról letölthető térképek rossz minőségűek és hiába nagyíthatók, gyakran így sem lehet egyértelműen beazonosítani a díjköteles szakaszok határait. A korábbi közlemények arról szóltak, hogy a január türelmi időszak lesz, de kiderült, hogy aki nem vált időben matricát, csak akkor kerülheti el a büntetést, ha az ügyfélszolgálati irodákban február végéig megyei vagy országos éves jogosultságot vásárol és 1470 forintos ügyintézési díjat is fizetés.

 

Január elsejére már felszerelték a díjköteles szakasz kezdetét jelző táblákat, de így is könnyű
olyan útra hajtani, ahová már matricát kellett volna váltani (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

 

Néhányaknak előnyös, mindenki más többet fizet

Megoszlik az autósok véleménye, hiszen az útdíjrendszer átalakítása egyeseknek előnyös, másoknak többletkiadást jelent. Aki eddig csak egy meghatározott szakaszát használta rendszeresen az autópályáknak, jobban járhat egy-két megyei matrica megvásárlásával, a köztévé alternatív valóságról szóló híradójában csak ilyen autósokat kérdeztek meg. Az újonnan díjkötelessé tett utakon autózóknak azonban többet kell majd fizetniük, a fővárosban és vidéken egyaránt. Budapesten az M0-s autóút és az autópálya-bevezető szakaszok, vidéken a nagyobb városok, többek között Győr, Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc, Székesfehérvár, Szombathely és Tatabánya elkerülő útjai lettek fizetősek, de matricát kell váltani több autóúton, például a Vácra vezető M2-esen, valamint a dunaújvárosi (M8) és a szekszárdi (M9) Duna-hidakon is. A Megyeri híd az utolsó pillanatban került ki a díjköteles utak közül, de fizetős lett a Szombathelyre vezető M86-os autóút. Úgy tűnik, az útdíjrendszer átalakításával a kormány tagjai sem értenek egyet: Hende Csaba honvédelmi miniszter és szombathelyi képviselő a Vas Népében december 31-én megjelent interjújában még egyértelműen tagadta és ellenzéki híresztelésnek tartotta, hogy fizetőssé válna az M86-os, pedig fizetős lett. Másnap kiderült: ő is csak az utolsó pillanatban tudta meg...

 

További fontos információkért és a letölthető térképekért olvassa el az útdíjrendszer átalakításáról szóló cikkünket!

Ha hozzá szeretnél szólni a cikkhez, jelentkezz be!
Ha még nincs nálunk felhasználóneved, regisztrálj egyet!
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár