Beismerték az útdíjrendszer hibáit, változások várhatók
Hír, 2015. január. 9.
Auto2

Az útdíj által érintett városok vezetői továbbra is tiltakoznak, miközben a kormány képviselői beismerték, hogy maradtak hiányosságok, ezért hamarosan néhány téren változhat az útdíjrendszer.

 

Az autópályákon kívül január elsejétől néhány kivételtől eltekintve az autóutak is díjkötelesek,

ami helyenként igazságtalan helyzeteket teremtett (MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)

 

A január elsején bevezetett új útdíjrendszer nem csak azért váltotta ki az autósok nemtetszését, mert mindössze néhány nap maradt a változások megismerésére és az ahhoz való alkalmazkodásra, hanem azért is, mert néhány kivételtől eltekintve mostantól az összes gyorsforgalmi útszakasz fizetőssé vált a személyautók számára, ami igazságtalannak tűnő helyzeteket is teremtett. A nagyvárosokat tehermentesítő elkerülő utak, két dunai híd és a ferihegyi repülőtérre vezető út is díjköteles lett az idei évben, és bár az eddigi időalapú helyett a megyénként is megvásárolható matrica az ingázóknak könnyebbséget jelent, azoknak az autósoknak többet kell fizetniük, akik eddig ingyenesen használták a fenti útszakaszokat.

 

Budaörs nem fizetné tovább az M1-M7 autópálya-bevezető várost kettészelő szakaszának közvilágítását, amely évente nettó 1,7 millió forintos kiadást jelent (MTI Fotó: Kovács Attila)

 

Budaörs válasza a kiterjesztett útdíjra

Az útdíj által érintett városok vezetői tiltakoznak a rendszer átalakítása ellen. A legnagyobb meglepetést talán az a bejelentés váltotta ki, hogy Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere bejelentette, hogy mostantól a város nem fizeti a területét kettészelő, de fizetőssé tett M1-M7 autópálya-bevezető szakasz világítását: a 2002-ben kötött szerződést február 28-ai hatállyal tudták felmondani, de mivel az útdíj január elsejétől érvényes, az első két hónap számláját is áthárítják majd. Wittinghoff megjegyezte azt is, hogy az elmúlt években Budaörs és a területén megtelepedő vállalkozások több milliárd forint értékben fejlesztették az autópálya-bevezető szakasz környékét. Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint ugyanakkor a budaörsi polgármester nem tehetné meg, hogy csak úgy felmondja a világítási szerződést.

 

Szekszárd közelében fizetőssé vált az M9-es autóút, így a Dunán átívelő Szent László híd is, amire két megyei matricát kell váltani, mivel két megyén halad keresztül (MTI Fotó: Ujvári Sándor)

 

Elszigetelt útszakaszokért is fizetni kell

A fővárosi bevezető utakon kívül olyan vidéki városok vezetői is tiltakoznak, ahol a fizetős autópálya-hálózathoz nem csatlakozó, mindössze néhány kilométeres utat tettek díjkötelessé. Hende Csaba nem honvédelmi miniszterként, hanem szombathelyi képviselőként csodálkozott el azon, hogy a Szombathelyről kivezető M86-os autóutat is fizetőssé tették, ezen az útszakaszon nemrég civilek szerveztek forgalomlassító tiltakozást, noha a csekély forgalom miatt utóbbinak nem volt érezhető hatása. Szita Károly kaposvári polgármester pedig a megyei közgyűlés elnökével és a város országgyűlési képviselőjével együtt kereste meg a fejlesztési minisztert azzal, hogy a Kaposvárt elkerülő 61-es utat is vegyék ki a díjköteles utak közül, hiszen még nem készült el az M67-es út és az M9-es autópálya, amelyeket összekötne.

 

Napokkal az útdíjrendszer bevezetése után került ki a fizetős szakaszok közül az M30-as út miskolci elkerülő szakasza, ezért visszatérítik az erre vásárolt megyei matricák díját (MTI Fotó: Vajda János)

 

Élesben megy a próbaüzem?

Egyeztetések szükségesek azoknak a január elsejétől díjköteles útszakaszoknak az ügyében, amelyeknél a helyi képviselők és polgármesterek sem értenek egyet a díjfizetési kötelezettséggel: ezt már Gulyás Gergely, az országgyűlés törvényalkotási bizottságának fideszes elnöke mondta, majd hozzátette, hogy a rendelettel kapcsolatban csak a kormánynak van hatásköre. Gulyás szerint a megyei matrica ugyan jó ötlet, de elismerte, hogy a bevezetése során a sietségből adódóan olyan hibákat követtek el az illetékesek, amiket jobb lenne kijavítani. Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint a rendszert folyamatosan figyelik, és január 31-ig gyűjtik a tapasztalatokat, hogy ha szükséges, akkor módosítsanak az intézkedésen. Orbán Viktor a Kossuth rádió műsorában elismerte, hogy a próbaüzem zajlik, és arra kért mindenkit, hogy szólaljon fel az útdíjrendszer ügyében, mert a kormány január végén levonja az értelmes következtetéseket, hogy februárban a rendszer már végleges formájában működjön. Próbaüzemnek azonban már csak azért sem tekinthető a jelenlegi helyzet, mert aki matrica nélkül hajt fel az újonnan díjasított szakaszokra, csak személyesen és ügyintézési díj megfizetése mellett tudja elkerülni a büntetést.

 

A ferihegyi repülőtérre vezető egyetlen út is díjköteles lett, mindössze ötszáz méteres szakasz miatt kell matricát váltani, ez azonban hamarosan megváltozhat (MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)

 

Változások várhatók

Már néhány nappal a bevezetés után közölték: mégsem fizetős az M30-as miskolci elkerülő szakasza, de egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a kormány megfontolja az útdíjrendszer bevezetése óta megfogalmazott további kritikákat is. Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára szerint is folyamatosan figyelemmel követik a rendszer működését, és ahol indokolt, módosításokat hajtanak végre. Szerinte a megyei matricák területi érvényességének dolgában is tisztább helyzetet kell teremteni. Mint mondja, már december elején felvetette, hogy életszerűbb lenne, ha a matrica mindig a következő megye első útba eső autópálya-lehajtójáig lenne érvényes, de a megyehatárok fölött átívelő Duna-hidak dupla díját firtató felvetéseket is jogosnak tartja. Nem lehet amellett sem szó nélkül elmenni, hogy néhány száz méter fizetős útszakasz miatt az ország kapujának számító repülőtérre sem lehet matrica nélkül eljutni. Fónagy szerint csak néhány hibáról van szó, amelyek könnyen orvosolhatók. Arra a kérdésre, hogy milyen számításokat végeztek az útdíjak kiterjesztése, a megyei matricák bevezetése előtt és mennyi bevétellel számoltak, azt válaszolta: vannak tanulmányok, de ezeket később hozzák nyilvánosságra. A megyei matricák bevezetése az optimista feltételezések szerint nullszaldós lesz.

 

Jó tudni: tábla nélkül is fizetni kell

Azok az autópálya és autóútszakaszok is csak e-matricával használhatók, ahol a kötelezettségre külön tábla nem figyelmeztet, a jogszabály ugyanis úgy szól, hogy minden autópálya és autóút fizetős az év elejétől. Külön, az útdíj fizetésére figyelmeztető táblákat csak ott helyeztek el, ahol fizetős és nem fizetős szakaszok váltják egymást, hogy tudja az autós, mikor lép fizetős útszakaszra. Ilyen az M0 autópálya, és az ilyen helyeken kötelező kitáblázni a fizetős részt. Mégis érdemes előre tájékozódni, hiszen több helyen, például az M1-M7 kivezető szakaszán, illetve a ferihegyi repülőtérre vezető M4-es úton csak az utolsó ingyenes lehajtási lehetőség után helyezték el a díjköteles szakasz határát jelző táblát.

 

A rendszer bevezetése utáni első tapasztalatunkról ide kattintva olvashat, további fontos információkért és a letölthető térképekért pedig olvassa el az útdíjrendszer átalakításáról szóló cikkünket!

Ha hozzá szeretnél szólni a cikkhez, jelentkezz be!
Ha még nincs nálunk felhasználóneved, regisztrálj egyet!
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár