Milyen méretű téli gumiabroncsot válasszunk?
Egyéb, 2015. január. 12.
AS

Nem csak a gumiabroncs típusától, hanem a méretétől is függ, hogyan viselkedik vele az autónk, ezért a téli gumira való váltáskor érdemes alaposan megfontolni, hogy milyen méretet válasszunk.

 

Téligumi-tesztünk két autójára különböző megfontolások szerint választottuk ki a Goodyear UltraGrip 9 abroncsok méretét. A MINI Cooper esetében a nyári gumikkal azonos méretű téli köpenyek kerültek fel, még a könnyűfém kerekeket is megtartottuk. A Škoda Fabia esetében azonban a könnyűfém felnit egy mérettel kisebb lemeztárcsára cseréltük, amelyre keskenyebb téli gumik kerültek. Mind a két megoldásnak megvannak az előnyei és a hátrányai, ezért érdemes az igényeinket figyelembe véve dönteni.

 

 

Biztonság és gazdaságosság

Téli gumiabroncs vásárlásakor sokan választanak a nyárinál egy mérettel keskenyebbet autójukra, ami a megváltozott időjárási körülmények között előnyös is lehet. Télen ugyanis gyakrabban autózunk nedves vagy latyakos burkolaton, ahol a keskenyebb abroncs kevésbé hajlamos arra, hogy felússzon a vízen, és a latyakot is könnyebben kidolgozza a lamellás felületével. Száraz burkolaton pedig előny lehet, hogy a keskenyebb gumi gördülési zaja kisebb, és az üzemanyag-fogyasztása is mérsékeltebb.

A Škoda Fabia esetében a téli abroncsok nem csak keskenyebbek, de egy mérettel kisebb kerekekre is kerültek: a 15 colos könnyűfém felnire szerelt 195/50 méretű nyárival szemben 14 colos lemezkeréken futnak a 185/60 méretű Goodyear téli gumik. Mivel a kerekek külső átmérője állandó, ezért a kisebb kerékre szerelt abroncsok ballonosabbak is, azaz magasabb a felni pereme és az útburkolat közötti oldalsó felületük. Télen ez több előnnyel is jár: nem csak komfortosabban rugózik vele a kocsi, de a fagyos időben gyakrabban előforduló kátyúk is kisebb eséllyel tehetnek kárt a kerékben vagy az abroncsban.

 

 

Sportos viselkedés télen is

Mindezt figyelembe véve a nyárival megegyező méretű téli abroncsok mellett is szólnak érvek. A szélesebb abroncsok ugyanis általában jobban tapadnak, ezért ha télen is fontos, hogy az autó megtartsa, vagy legalábbis megközelítse a nyári gumikkal tapasztalt kanyarstabilitását, akkor érdemes lehet a nyárival megegyező téliek használata. Egy olyan sportosan vezethető autón, mint a MINI Cooper, érdemes lehet a kerékméret megtartása. Mi is a nyárival megegyező 195/55 méretben szereltettük fel a Goodyear téli gumiját az autóra – a száraz aszfalton gyűjtött első tapasztalatainkról korábbi cikkünkben számoltunk be. Az eredeti méret mellett esztétikai érvek is szólnak, a szélesebb abroncsokon és nagyobb könnyűfém kerekeken ugyanis tagadhatatlanul jobban mutat az autó. Számoljunk azonban azzal, hogy az azonos méretű téli gumiabroncsok egyúttal drágábbak is, mint a nyáriak.

 

 

Szakember tanácsa alapján válasszunk

Fontos, hogy ha más méretet vásárolunk, akkor mindig a gyári kerék váltóméretét válasszuk, hiszen a kerék külső átmérője nem változhat, így a kilométeróra is mindig a helyes értéket mutatja majd. Érdemes olyan méret mellett döntenünk, amely a gyári kínálatban is elérhető, így biztosak lehetünk benne, hogy a kerék elfér a kerékjáratban, az autó kormányműve és futóműve pedig csak olyan terhelést kap, amilyenre a tervezői méretezték. Nem csak a különféle méretű, hanem a különböző típusú (mintázatú, összetételű) gumiabroncsokon is eltérően viselkedhet az autónk, ezért érdemes szakember véleményét is kikérni a választás előtt: a Premio szervizekben dolgozó tapasztalt munkatársak a saját igényeinknek legjobban megfelelő abroncsot ajánlják.

 

 

Teszten a különböző méretek

Lapunk augusztusi számában a Quattroruote magazin különleges tesztjével kerestük a választ arra, milyen méretű gumiabroncsot érdemes választani. Olaszországi partnerlapunk saját tesztpályáján, műszeres mérésekkel kereste a különbséget egy Alfa Romeo Giulietta segítségével. Az autóra 16, 17 és 18 colos kerekeket szereltek fel, így vizsgálták a menetteljesítményeket, a kényelmet, a zajt és a fogyasztást. Az eredmény nem meglepő: a szakemberek a tapasztalatok alapján az arany középutat javasolják. A 18 colos kerekeken ugyanis nagyszerűen néz ki és sportosan viselkedik az autó, de többet fogyaszt és esetenként kiszámíthatatlanná is válhat. A 16 colos abroncsokon ugyanakkor kényelmes és takarékos, de éppen a sportos karakterét veszíti el vele az Alfa kompaktja, a 17 colos méret ezért minden szempontból kitűnő választásnak bizonyult. Ha kíváncsi a 8 oldalas tesztre, töltse le lapunk 2014. augusztusi számát digitális formában!

 

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár