A mostani enyhe téli időjárásban is elengedhetetlen a téli gumiabroncsok használata, hiszen azok nem csak hóban biztonságosabbak a nyáriaknál.
Az időjárás egyelőre nem kényszerítette az autósokat arra, hogy mindenképpen téli gumiabroncsokra váltsanak. Sokan ugyanis még mindig csak az első havazás után, esetleg már meg-megcsúszva autójukkal gondolnak arra, hogy ideje lenne kicserélni a nyári gumiabroncsokat télire. Pedig ezek a kerekek nem csak jégen vagy hóban biztonságosabbak, mint a nyáriak, hanem még az enyhébb időjárásban is szükségünk lehet rájuk. Mi is ezért döntöttünk úgy, hogy a téligumi-tesztünkben használt MINI Cooperre még az enyhe időjárás ellenére is felszereltetjük a Goodyear UltraGrip 9-es téli abroncsokat.
A téli gumiabroncsok eltérő mintája például sokat segít abban, hogy biztonságosabban tapadjon az autó még akkor is, ha nem esik a hó. Télen, legyen szó akár havazás utáni olvadásról, akár enyhébb hőmérséklet esetén esőről, sokkal gyakrabban nedves az útburkolat, a téli gumiabroncsok futófelületén található oldalirányú barázdák pedig hatékonyan segítenek a vízelvezetésben azért, hogy ne ússzon fel a vízfelületre az autó.
Hosszabb féktáv a nyári gumiabroncsokkal
Egyszerű, de látványos teszttel bizonyította az ADAC, hogy miért van szükség enyhe téli időben is a téli gumiabroncsokra. Jens Pfeiffer vezetéstechnikai szakértő az NDR.de cikkében két autóval fékezett le egyforma sebességről úgy, hogy az egyiket nyári, a másikat téli abroncsokkal szerelték.
Elsőként a téli gumis fekete autóval indult, egyenletes 50 km/órás sebességgel közelítette meg a bójákat, majd vészfékezett, az autó pedig mintegy húsz méterrel később meg is állt. Majd a nyári gumis fehér autó következett, amellyel Pfeiffer szintén 50 km/órára gyorsított fel, és hiába fékezett ugyanonnan, a vizes burkolaton kevésbé tapadó abroncsokon két autóhossznyival később állt meg. A teszten ez nem tűnt olyan veszélyesnek, a valóságban azonban nagyon is az lehet, a forgalomban ugyanis ennyivel hosszabb féktáv könnyen balesetet okozhat. |
Egyre több autós jegyezte már meg, hogy plusz 7 Celsius fokos hőmérséklet alatt érdemes téli gumiabroncsra váltani, az okát azonban nem mindenki tudná megmondani. A téli és a nyári gumiabroncsok között nem csak a mintázatban, hanem a gumi anyagában is jelentős a különbség. Nem kell mindenképpen fagynia ahhoz, hogy a nyári gumiabroncsok anyaga megkeményedjen, így kevésbé tapadjon az úthoz, vagy vészhelyzetben kiszámíthatatlanul viselkedjen. A téli abroncsokhoz azonban a gyártók olyan keveréket fejlesztettek ki, amely hideg időben sem veszít a rugalmasságából, így biztosabban tapad az aszfalthoz, még akkor is, ha egyébként száraz az út.
Ugyanez az oka annak is, miért nem tanácsos takarékossági okokból egész évben téli gumiabroncsot használni: a nyári melegben ezek ugyanis sokkal jobban kopnak, így hiába akartunk spórolni a vásárlással, valójában hamarabb szükségünk lesz egy új készletre. Sokan szintén a takarékossággal indokolják, hogy nem tartanak külön nyári és téli abroncsot, pedig egyszerű belegondolni, hogy két készlet gumi kétszer annyi ideig tart, mint egy, és ilyenkor mindig az aktuális időjárásban biztonságot nyújtó abroncsokon autózhatunk.
Az enyhe időjárás sem lehet kifogás a téli gumiabroncsok használata ellen, hiszen hiába van kellemes meleg napközben, ha reggel, amikor elindulunk, vagy este, amikor hazaérkezünk, az alig fagypont feletti hőmérsékletben már szükség lehet a téli gumik jobb tapadási képességére. Sosem lehet tudni, mikor kerülünk olyan helyzetbe, hogy megbánjuk, amiért nem váltottunk időben téli gumira. Olyan, mintha azt mondanánk, nem használunk biztonsági övet, majd becsatoljuk akkor, ha vészhelyzetbe kerülünk…
DIGITÁLIS MAGAZIN