A bevezetése óta érkezett észrevételek figyelembevételével több ponton is módosul az útdíjrendszer, ismét ingyenes lesz a ferihegyi repülőtérre vezető út és a Duna-hidak, a megyei matricák pedig a következő kijáratig lesznek érvényesek.
Bejelentették a január elsején bevezetett útdíjrendszer módosításait (MTI Fotó: Szigetváry Zsolt)
A január elsején bevezetett útdíjrendszer módosításáról döntött a kormány, a változtatások február elsejétől lépnek életbe. A fejlesztési tárca a héten hallgatta meg az útdíj által érintett települések polgármestereit és a szakmai szervezetek képviselőit, az észrevételeiket pedig szerdai ülésén tárgyalta meg a kormány. A döntés értelmében megmarad az idén bevezetett új útdíjrendszer, de több ponton is módosítanak rajta. Kurucz Éva kormányszóvivő hangsúlyozta, a kormány szándéka az volt az új szabályozással, hogy azok fizessék meg az útdíjakat, akik használják az utakat, illetve fontos volt a gyorsabb, biztonságosabb közlekedés elősegítése és egyes települések környezetterhelésének csökkentése is. Az utóbbival azok a polgármesterek biztosan vitatkoznának, akiknek a városukat elkerülő útszakasz továbbra is fizetős maradt.
„Fónagy János, a fejlesztési minisztérium államtitkára szerint egy ilyen hatalmas rendszernél a gyakorlat hozza meg az igazi tapasztalatot, nem lehetséges ezeket előre teljes pontossággal megtervezni”
Mégsem kell fizetni a dunaújvárosi és szekszárdi Duna-hidak használatáért (MTI Fotó: Ujvári Sándor)
Tovább érvényesek a megyei matricák, ingyenesek a hidak
Az országos rendszert érintő legfontosabb változás az, hogy február elsejétől a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek. Ezzel az M1 autópálya Fejér megyei és az M7 autópálya Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal használhatók. A Budapest és Győr vagy Siófok között rendszeresen közlekedőknek elég lesz négy helyett három megyei matricát váltani, de a továbbiakban Fejér megyei matricával elérhető lesz Tatabánya, csongrádival Kiskunfélegyháza, vagy hajdú-biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros. A bővítés megoldást jelentene az M8 és M9 autóutak Duna-hídjainak problémájára is, ahová eddig két megyei matricára volt szükség, ám ezt a kérdést külön kezelték. A Megyeri híd mintájára a dunaújvárosi Pentele és a szekszárdi Szent László hidakra nem kell egyetlen matrica sem.
A ferihegyi repülőtérre vezető szakasz kikerül a díjfizetés alól (MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)
Megközelíthetővé vált a reptér, de több elkerülő fizetős maradt
Fontos változás, hogy Budapest felől ismét ingyenesen elérhető lesz a Liszt Ferenc repülőtér, hiszen kiveszik a díjköteles utak közül a vecsési csomóponttól a ferihegyi kihajtóig tartó ötszáz méteres szakaszt. A 61-es számú főút kaposvári és az M86 autóút szombathelyi szakasza esetében felfüggesztik a díjszedést, amíg nem épül meg a csatlakozás a gyorsforgalmi úthálózathoz. Fizetős marad azonban az M0 autóút több része, a budapesti autópálya-bevezetők és azok az autópálya-szakaszok is, amelyek vidéki nagyvárosokat kerülnek el. A jövőben is fizetni kell az M1-M7 autópálya budaörsi szakaszáért, az M3 autópályán a Szentmihályi úttól, a Vácig vezető M2 autóúton, illetve a Győr, Debrecen, Kecskemét, Székesfehérvár és Tatabánya melletti elkerülő szakaszokon. Az M30-as miskolci elkerülő szakasza már korábban kikerült a fizetős szakaszok közül.
A közútkezelő ígérete szerint folyamatosan javítanak a fizetős szakaszok táblázásán
Ingyenessé vált, de nem lett egyszerűbb az ügyintézés
A kormány döntése értelmében eltörlik az 1470 forintos szolgáltatási díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben. Azok tehát, akik januárban jogosultság nélkül hajtottak díjköteles szakaszokra, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, ha február végéig éves matricát vesznek, hanem az egyéb esetekben szokásos szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük. Akik a januárban díjkötelessé vált, de februártól ismét ingyenes útszakaszok miatt váltottak megyei matricát, visszaválthatják azt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató ügyfélszolgálatán. Arra is keresik a megoldást, hogy az ügyintézést a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáinak felkeresésénél kényelmesebben, pl. postai úton is meg lehessen oldani.
Januártól a kisteherautók, a lakóautók és a hétnél több személy szállítására képes kisbuszok a D1-ből a drágább D2 kategóriába kerültek, amelynek ára továbbra is fennáll, azonban a négy vagy több gyermekes nagycsaládok és a mozgáskorlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosítanak majd. A kérdés rendezése törvénymódosítást igényel, ezért a jogszabályi feltételeket csak áprilisra teremtik meg.
Az útdíjrendszer február elsejétől érvényes módosításai a kormány által kiadott térképen.
Remélhetőleg hamarosan egy grafikust is alkalmaznak majd...
Mobiltelefonnal is megvásárolhatók az új matricák Januárban még csak mintegy 1600 értékesítési ponton árusították az új megyei matricákat, de februártól az összes viszonteladónál elérhetők lesznek a jogosultságok. Mostantól pedig már mobiltelefonon, a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül is meg lehet váltani az autópálya-matricákat. Az Android és Apple telefonokon működő alkalmasban regisztráció nélkül, bankkártyás fizetéssel is lehet útdíjat és parkolási díjat fizetni. A regisztrált felhasználók pedig SMS-ben is válthatnak autópálya-matricát. A +36 30 344 4807 számra kell elküldeni az alábbiakat: „matricatípus” „gépjármű kategória” „rendszám” „felségjel”, például GYOR D1 ABC123 H. |
A rendszer bevezetése utáni első tapasztalatunkról ide kattintva olvashat, további fontos információkért és a letölthető térképekért pedig olvassa el az útdíjrendszer átalakításáról és a rendszer fogadtatásáról szóló cikkeinket!
DIGITÁLIS MAGAZIN