Megjelent és február elsejével hatályba lép az útdíjrendszer végleges formáját rögzítő rendelet, amelynek értelmében a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek.
Mégsem kell autópálya-matrica a ferihegyi repülőtér megközelítéséhez,
a fizetős szakasz határát az első lehajtó mögé helyezik át
Az első hetek tapasztalatai és a visszajelzések alapján részben módosították a január elsején bevezetett új útdíjrendszert, a változások február elsejétől lépnek hatályba. A legfontosabb változás az, hogy a megyei matricák a továbbiakban nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek. Az M1 autópálya Fejér megyei és az M7 autópálya Veszprém megyei rövid szakaszai így februártól mindkét szomszédos megyére érvényes matricával is teljes hosszban használhatók. A Bács-Kiskun megyei matricával igénybe vehető hálózat 40 kilométerrel, a Borsod, Csongrád, Hajdú-Bihar, Heves megyei matricával igénybe vehető hálózat 25-30 kilométerrel nő. A kiterjesztésnek köszönhetően Fejér megyei matricával elérhető lesz Tatabánya, Pest megyeivel Hatvan, csongrádival Kiskunfélegyháza, hajdú-biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros.
A módosítás értelmében a megyei matrica az adott megye utolsó lehajtója helyett
a szomszédos megye első lehajtójáig használható
Egyértelmű határok, ingyenes hidak
A dunaújvárosi és szekszárdi hidak használata díjmentessé válik. Az M8 autóút Pentele- és az M9 autópálya Szent László-hidat tartalmazó szakaszaira a továbbiakban tehát nem kell egyetlen matrica sem. Ingyenesen lesz elérhető Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér is a 4. sz. autóút (M4) mintegy 900 méteres szakaszán. Az M86 autóút szombathelyi és az M9 (61. sz. főút) kaposvári szakaszai esetében a díjszedést a csatlakozó gyorsfogalmi kapcsolatok megépítéséig felfüggesztik. Továbbra is fizetősek maradnak azonban az M0 egyes szakaszai, a főváros környéki autópálya-bevezető szakaszok, illetve a vidéki autópályák azon (eddig ingyenes) részletei, amelyek nagyvárosokat kerülnek el.
A rendelet melléklete tételesen felsorolja az egyes megyei matricákkal használható gyorsforgalmi szakaszokat. A táblázat az érvényességi határokat a csomópontok nevével, számával és szelvényszámával is megjelöli. A végleges előírásokhoz igazított térképeket az alábbi linkekről töltheti le.
Térképeken a megyei matricák érvényessége 2015. február 1-től | ||
Országos térkép | ||
Baranya megye | Győr-Moson-Sopron megye | Somogy megye |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye | Hajdú-Bihar megye | Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
Bács-Kiskun megye | Heves megye | Tolna megye |
Csongrád megye | Komárom-Esztergom megye | Veszprém megye |
Fejér megye | Pest megye | Zala megye |
Díjmentes visszaváltás, nagycsaládos kedvezmény
A feleslegessé váló e-matricák, például az egyébként meg is szűnő Vas megyei, 2015. március 15-ig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató ügyfélszolgálati irodáiban, postai úton és elektronikus úton is visszaválthatóak, a részletekért kattintson ide. Mivel az ügyfélszolgálatok jellemzően gyorsforgalmi úton közelíthetőek meg, személyes ügyintézés esetén a megyei jogosultság a visszaváltás napján a nap végéig érvényben marad. Az átmeneti rendelkezések értelmében azok az autósok, akik januárban jogosultság nélkül közlekedtek díjköteles szakaszokon, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, hanem az egyéb esetekben kötelező, 1470 forintos szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük, ha legkésőbb február végéig éves országos vagy megyei matricát vesznek.
A kormányzat a nagycsaládosok és a mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosít. A jogszabályi keretek törvénymódosítást is igénylő kialakítása áprilisra várható, addig az érintettek D2 matricákat válthatnak. A négy vagy több gyermek után családi pótlékban részesülő vagy mozgáskorlátozott parkolási igazolvánnyal rendelkező autósok a D2 és D1 kategóriák díjai közti különbséget igényelhetik majd vissza a járási hivatalokban. A kedvezménnyel a tervek szerint a mozgásukban korlátozottakkal egy háztartásban élő családtagok (pl. gyermek esetében a szülő) is élhetnek.
A rendszer bevezetése utáni első tapasztalatunkról ide kattintva olvashat, további információkért pedig olvassa el az útdíjrendszer átalakításáról és a rendszer fogadtatásáról szóló cikkeinket!
vagy olvasd digitális formában!
