Számos negatív hatása van a nem megfelelően beállított guminyomásnak. Most összeszedjük a kockázatokat, miért érdemes időnként beállítani az abroncsnyomást.
Mindig figyeljük a gumiabroncsra tervezett kopásjelzőt! A Goodyear UltraGrip 9-es esetében
a futófelületen található hópehely jelzi, hogy ideje az abroncs cseréjének
Meglepő eredményre jutottak egy 2010-ben végzett felmérés során: alacsony guminyomás miatt a figyelmetlen autósok évente kétmilliárd liternyi üzemanyagot pazarolnak el Európában, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsot koptatnak el idő előtt. A számokon túl még számos negatív hatása van a nem megfelelően beállított guminyomásnak, ezeket a kockázatokat szedtük össze az alábbiakban.
Nagyobb balesetveszély
Nem megfelelő guminyomás esetén romlik az úttartás, akár el is veszíthetjük az irányítást az autó felett. Rosszabb lesz ugyanis a kormányozhatósága, és a kanyarstabilitása is csökken.
Az alacsony nyomás negatívan hat a gumik állapotára is, mivel az abroncs túlságosan deformálódik, így nő a hőtermelés az oldalfalakban. Ha tartósan alacsony nyomású abroncsokkal autózunk, akkor nagyobb eséllyel teszünk kárt az abroncsban, de a gumi szétdurranása is valószínűbb, amely nagy sebességnél végzetes is lehet.
Ha túl nagy a nyomás, a gumiabroncs futófelülete nem érintkezik teljes terjedelmén az aszfalttal, a csökkenő tapadással pedig romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez is tovább csökkenti a biztonságot. A kerekenként eltérő, vegyesen kisebb vagy nagyobb nyomás bizonytalanná teszi az autó útfekvését, amit a menetstabilizáló sem képes kordában tartani.
Ne csak az abroncsok cseréjekor figyeljünk a guminyomásra, hiszen az ideális körülmények között is csökkenhet, akár fél barral is havonta. Érdemes rendszeresen ellenőrizni a kerekek nyomását
Nagyobb üzemanyag-fogyasztás
Az alacsony guminyomás növeli a gördülési ellenállást, amit a pénztárcánkon is érzünk, hiszen növekszik az üzemanyag-fogyasztás, mi több, a károsanyag-kibocsátásunk is növekszik. A nagyobb abroncsnyomás ugyanakkor csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, de a gyári értéktől legfeljebb 0,2 barral szabad eltérni, az ennél nagyobb mértékű különbség már a biztonság rovására mehet.
Menetkényelem
Bármelyik irányban térünk el az ideális gumiabroncs-nyomástól, az biztosan ront a menetkomforton. Tévedés, hogy túl puha gumikon kényelmesebben utazunk, hiszen így az autó bizonytalanná is válik. A túl nagy nyomású gumikon viszont keményebb, pattogósabb lesz a jármű.
Gyorsabb kopás
A helytelen nyomáson használt abroncsok élettartama jelentősen rövidebb lehet. A kisebb vagy nagyobb nyomás következtében az abroncs futófelülete nem teljesen érintkezik az úttal, az egyenetlen igénybevétel miatt pedig rendellenesen kopik a gumi. Az alacsony nyomás esetén ráadásul a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul ez a folyamat.
Az egyenetlen kopás a tartósan helytelen abroncsnyomással való használat következménye is lehet. Ha nem akarjuk, hogy idő előtt elkopjon a gumi, akkor rendszeresen állítsuk be a nyomását
Milyen sűrűn érdemes ellenőrizni a guminyomást?
Ne csak a gumiabroncsok felszerelésekor ellenőrizzük a nyomásértékeket, hiszen azok még ideális körülmények között is csökkenhetnek, akár fél barral is havonta. Ha tehetjük, akkor kéthetente, de legalább minden nagyobb út előtt járjunk utána. A gyári guminyomás értékét a vezetőoldali ajtó vagy az üzemanyagtöltő nyílás fedelének belső felére ragasztott matricáról olvashatjuk le, vagy az autó használati utasításában találjuk meg. Az újabb típusokban a guminyomás-ellenőrző adatait a fedélzeti számítógépen is megtalálhatjuk.
A megfelelő abroncsnyomás esetén a futófelület egyenletesen érintkezik az úttal. Magas nyomás esetén csak az abroncs középső része, alacsony nyomásnál pedig a szélső része éri az aszfaltot


