Régi és új téli gumiabroncs összehasonlítása
Egyéb, 2015. március. 3.
Auto2

Téligumi-tesztünk egyik szereplője korábban is Goodyear téli abroncsokon futott, most pedig a gyártó legújabb generációs modellje került fel rá, így közvetlenül is összehasonlíthattuk a két gumit.

 

 

Megoszlanak a vélemények arról, hogy mikor érdemes a régi gumiabroncsot újra cserélni. A közúti járművek forgalomba helyezéséről és forgalomban tartásáról szóló rendelet mindössze annyit ír elő, hogy az abroncs mintázatának legalább 1,6 milliméter mélynek kell lennie. A téli gumiabroncsok esetében ugyanakkor legalább 4 milliméteres mélységű mintázat szükséges ahhoz, hogy a futófelület minden időjárási körülmény között biztonságos tapadást nyújtson. A kopásjelzőt ma már minden gumiabroncson megtaláljuk, a Goodyear UltraGrip 9-esek futófelületén például egy hópehely mutatja a mintázat megfelelőségét: ha az ábra eltűnik, a gumi cserére érett.

 

 

Mikor öregedett el egy gumiabroncs?

Mi a teendő azonban akkor, ha egy keveset futott autón a téli gumiabroncs mintázatának mélysége még mindig 5 milliméteres, de az abroncs életkora már elérte a tíz évet? Téligumi-tesztünk egyik szereplője, a Škoda Fabia esetében pontosan ez volt a helyzet. 2006-ban forgalomba helyezett autónkra az azt megelőző évben gyártott téli gumiabroncsokat szereltek, így azok kora mára elérte a tíz évet.

A gyártók különbözőféleképpen vélekednek arról, hogy mikor számít elöregedettnek egy gumiabroncs, de abban többnyire megegyeznek, hogy tíz év után már érdemes fontolóra venni egy új készlet beszerezését. A gumiabroncs anyaga ugyanis akkor is öregszik, amikor nem használják, az állapotát azonban nehéz megállapítani, hiszen az nagyban függ a használat és a szezonon kívüli tárolás módjától is. A téli gumiabroncs ugyan nincs olyan mértékben kitéve a napsugárzásnak, mint a nyári, a felületén látható apró repedések azonban indokolttá teszik a cserét.

 

 

Kényelmesebb és biztonságosabb az új abroncs

Mivel a Fabia cserére érett régi téli gumiabroncsa is a Goodyear terméke volt, ezért az új készlet felszerelése után közvetlenül is összehasonlíthattuk a gyártó két típusát. A tíz éves UltraGrip 6-os helyére került vadonatúj UltraGrip 9-es nem csak kopottságában különbözött egymástól. A két gumit egymás mellé téve a futófelületen megfigyelhető, hogy még több és markánsabb barázda került a Goodyear új típusára.

A két gumiabronccsal tapasztalható menettulajdonságok is érezhetően különböztek egymástól. A csere előtt a régi gumikkal nedves burkolaton és hideg időjárásban már kissé meg-megcsúszott az autó, ami a kopottabb mintázat és az elöregedett, kevésbé rugalmas keverék következménye. Az UltraGrip 9-esek frissebb, rugalmasabb keverékének köszönhetően nemcsak kényelmesebben rugózott, hanem csendesebben is futott az autó. A legfontosabb azonban az, hogy még hétköznapi körülmények között is érezhetően biztosabb tapadást nyújtott, ami végképp az elöregedett abroncsok cseréje mellett szól.

Ha hozzá szeretnél szólni a cikkhez, jelentkezz be!
Ha még nincs nálunk felhasználóneved, regisztrálj egyet!
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár