110 éves az autógyártás Mladá Boleslavban
Bemutató, 2015. október. 29.
Auto2

1905-ben, éppen száztíz évvel ezelőtt mutatkozott be a Škoda elődjének tekinthető Laurin&Klement első autója, a Voiturette A névre keresztelt típus.

 

 

2015-ben nemcsak százhuszadik jubileumát ünnepli a Škoda, hanem immár 110 esztendős autógyártását is, a vállalat alapítói, Václav Laurin és Václav Klement ugyanis 1905-ben mutatták be első autójukat. A legendás Voiturette A születésnapjának tulajdonképpen 1905. október 29. tekinthető, amikor a korabeli autós újság, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazin hasábjain megjelent a jármű első hivatalos fotója.

 

 

Kerékpárgyárból autógyártó

1905-ben, azaz tíz évvel az L&K kerékpárgyár alapítását és hat évvel az első L&K motorkerékpár elkészültét követően a márka 7 lóerős kisautójával autógyártóként is megjelent a piacon. Első saját tervezésű autójukkal Václav Laurin és Václav Klement régóta dédelgetett álma vált valóra. A két vállalkozó ekkor már több éve foglalkozott a saját autók gyártásának gondolatával, üzemük egy 1900-ból származó L&K motorkerékpár-katalógusban már így szerepelt: „Laurin & Klement – Kerékpár-, motorkerékpár és autógyár, Slavia, Mladá Boleslav (Cseh Királyság)”.

1900 júliusában, Prágában az L&K egy négykerekű, úgynevezett „quadricycle” modellt mutatott be, amelyen az utas a vezető előtt és némileg alacsonyabban ült. A motorkerékpárokból innentől újabb és újabb két nyomon haladó járművek születtek, amelyeket széles körű teszteknek vetettek alá. Az 1901-es Bécsi Autószalonra az L&K már egy ilyen modellel érkezett, amelyben a kormánykart első ízben váltotta fel kormánykerék. A Mladá Boleslav-i gyárcsarnokokban 1902-ben készült fotókon már egy autó tervrajzai is felfedezhetők, egy 1903-as belső felvételen pedig Václav Klement már egy automobil volánja mögött tűnik fel a gyárkapuban.

 

 

Bemutató egy autós újságban

Az áttörést végül az első, immár a nagyközönség számára is bemutatott L&K autó hozta meg 1905-ben, majd még ugyanebben az évben, a Prágai Autószalonon egy kéthengeres V-motorral keltett nagy figyelmet a vállalat. Ekkorra már egyértelművé vált, hogy az első Mladá Boleslav-i autó sem várat sokáig magára.

A bemutatkozásra végül 1905. október 29-én, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazinban megjelent fotókkal került sor, ahol először szerepelt a Voiturette név is: a francia szó éppen kisautót jelent. Ugyanez a fénykép, ám további információkkal kiegészítve került 1905-ben a Sport a hry (Sport és játék) hetilap címlapjára is. Az első példányok értékesítése már röviddel a bemutatkozó fotók megjelenése és az első tesztek után kezdetét vette.

 

 

Korszerű konstrukció volt

A Voiturette A konstrukciója a motor elé épített hűtővel és a döntött kormányoszloppal akkoriban igen korszerűnek számított. A meghajtásáról vízhűtésű, 1005 köbcentiméteres és 7 lóerős kéthengeres motor gondoskodott, és nagyjából 40 kilométer/óra végsebességet ért el. Sebességváltója három előre- és egy hátrameneti fokozattal, tengelykapcsolója pedig bőrbetéttel készült. A Voiturette A mintegy fél tonnát nyomott, s legalább 44 példányban gördülhetett ki a L&K üzeméből.

Az 1905-ben kezdődött történet során a Škoda napjainkra mintegy 40 modellváltozatot kínáló, világszerte sikeres gyártóvá fejlődött, a kezdetek óta már több mint 17 millió Škoda gépkocsi kelt el világszerte. A Voiturette A egyben a Mladá Boleslav-i autógyártás sikertörténetének kezdetét is jelentette, napjainkban a Škoda csehországi termelése ezen a városon kívül Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben zajlik, de a világban több helyütt, például Kínában, Indiában és Oroszországban is gördülnek le Škoda modellek a szerelőszalagról.

Ha hozzá szeretnél szólni a cikkhez, jelentkezz be!
Ha még nincs nálunk felhasználóneved, regisztrálj egyet!
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár