110 éves az autógyártás Mladá Boleslavban
Bemutató, 2015. október. 29.
AS

1905-ben, éppen száztíz évvel ezelőtt mutatkozott be a Škoda elődjének tekinthető Laurin&Klement első autója, a Voiturette A névre keresztelt típus.

 

 

2015-ben nemcsak százhuszadik jubileumát ünnepli a Škoda, hanem immár 110 esztendős autógyártását is, a vállalat alapítói, Václav Laurin és Václav Klement ugyanis 1905-ben mutatták be első autójukat. A legendás Voiturette A születésnapjának tulajdonképpen 1905. október 29. tekinthető, amikor a korabeli autós újság, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazin hasábjain megjelent a jármű első hivatalos fotója.

 

 

Kerékpárgyárból autógyártó

1905-ben, azaz tíz évvel az L&K kerékpárgyár alapítását és hat évvel az első L&K motorkerékpár elkészültét követően a márka 7 lóerős kisautójával autógyártóként is megjelent a piacon. Első saját tervezésű autójukkal Václav Laurin és Václav Klement régóta dédelgetett álma vált valóra. A két vállalkozó ekkor már több éve foglalkozott a saját autók gyártásának gondolatával, üzemük egy 1900-ból származó L&K motorkerékpár-katalógusban már így szerepelt: „Laurin & Klement – Kerékpár-, motorkerékpár és autógyár, Slavia, Mladá Boleslav (Cseh Királyság)”.

1900 júliusában, Prágában az L&K egy négykerekű, úgynevezett „quadricycle” modellt mutatott be, amelyen az utas a vezető előtt és némileg alacsonyabban ült. A motorkerékpárokból innentől újabb és újabb két nyomon haladó járművek születtek, amelyeket széles körű teszteknek vetettek alá. Az 1901-es Bécsi Autószalonra az L&K már egy ilyen modellel érkezett, amelyben a kormánykart első ízben váltotta fel kormánykerék. A Mladá Boleslav-i gyárcsarnokokban 1902-ben készült fotókon már egy autó tervrajzai is felfedezhetők, egy 1903-as belső felvételen pedig Václav Klement már egy automobil volánja mögött tűnik fel a gyárkapuban.

 

 

Bemutató egy autós újságban

Az áttörést végül az első, immár a nagyközönség számára is bemutatott L&K autó hozta meg 1905-ben, majd még ugyanebben az évben, a Prágai Autószalonon egy kéthengeres V-motorral keltett nagy figyelmet a vállalat. Ekkorra már egyértelművé vált, hogy az első Mladá Boleslav-i autó sem várat sokáig magára.

A bemutatkozásra végül 1905. október 29-én, az Allgemeinen Automobil-Zeitung magazinban megjelent fotókkal került sor, ahol először szerepelt a Voiturette név is: a francia szó éppen kisautót jelent. Ugyanez a fénykép, ám további információkkal kiegészítve került 1905-ben a Sport a hry (Sport és játék) hetilap címlapjára is. Az első példányok értékesítése már röviddel a bemutatkozó fotók megjelenése és az első tesztek után kezdetét vette.

 

 

Korszerű konstrukció volt

A Voiturette A konstrukciója a motor elé épített hűtővel és a döntött kormányoszloppal akkoriban igen korszerűnek számított. A meghajtásáról vízhűtésű, 1005 köbcentiméteres és 7 lóerős kéthengeres motor gondoskodott, és nagyjából 40 kilométer/óra végsebességet ért el. Sebességváltója három előre- és egy hátrameneti fokozattal, tengelykapcsolója pedig bőrbetéttel készült. A Voiturette A mintegy fél tonnát nyomott, s legalább 44 példányban gördülhetett ki a L&K üzeméből.

Az 1905-ben kezdődött történet során a Škoda napjainkra mintegy 40 modellváltozatot kínáló, világszerte sikeres gyártóvá fejlődött, a kezdetek óta már több mint 17 millió Škoda gépkocsi kelt el világszerte. A Voiturette A egyben a Mladá Boleslav-i autógyártás sikertörténetének kezdetét is jelentette, napjainkban a Škoda csehországi termelése ezen a városon kívül Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben zajlik, de a világban több helyütt, például Kínában, Indiában és Oroszországban is gördülnek le Škoda modellek a szerelőszalagról.

A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, töltsd le digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár