25 éves születésnapját ünnepli az Opel Magyarország, a gyárat és a kereskedelmi vállalatot 1991 januárjában jegyezték be hivatalosan, és akkor írta alá az Opel a márkakereskedői szerződést első tíz partnerével.
Az Opel és anyacége, a General Motors volt az első nemzetközi autóipari cég, amely Magyarországon megjelent – mondta el az évforduló alkalmából Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója, majd hozzátette: az Opel gyártotta az első magyar személyautót is, ikonikus képe lett a rendszerváltás időszakának, amikor Antall József miniszterelnök levezeti az első Opel Astrát a gyártósorról. A márka beruházást hozott Magyarországra, autó- és motorgyárat épített és létrehozta a márka kereskedelmi hálózatát. Ma pedig a hazai utakon Opelből fut a legtöbb, a számuk megközelíti a félmilliót, amiből négyszázezernél is többet a most negyedszázados cég adott el. Még egy elsőség: az elmúlt öt évben megszakítás nélkül az Opel állt az első helyen a hazai személyautó-értékesítésben.
Magyarország ideális helyszínnek bizonyult
A nyolcvanas évek végén havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó-gyártásról. A világ akkori legnagyobb autóipari cége, a General Motors éppen ekkor európai leányvállalatának, az Opelnek a motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni, és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet, hiszen az ottani alacsonyabb gyártási költségek nyilvánvaló versenyelőnyt jelentettek. Ez a térség azonban olyan ismeretlen terep volt, amely az előnyök mellett jócskán rejtett kockázatokat is. Ezért rendelt az Opel független szakértőktől egy olyan tanulmányt, amely ezeket az előnyöket és kockázatokat tette mérlegre. A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy a nyolcvanas évek végén egyértelműen a piacgazdaságban kiépítésében előrébb tartó Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastrukturális környezetet egy ilyen beruházáshoz.
Autógyártás elsősorban a hazai piacra
De hogyan lett a motorgyári projektből magyar autó? Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl – magyar részről – egy autógyártó üzem létrehozása. A felvetést az Opel vezetői érdeklődéssel fogadták. Az importautókat akkoriban még jelentős vám- és illetékterhek sújtották, tehát a hazai gyártás egyértelmű piaci előnyökkel kecsegtetett. A szentgotthárdi projekt ezért végül kibővült egy – elsősorban a hazai piacra dolgozó – személyautógyárral, az erről szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselői. Az Opel ebben az évben már kiállította típusait az őszi Budapesti Nemzetközi Vásáron, és ezzel egyszerre a General Motors európai alelnöke bejelentette, hogy az Opel egy kereskedelmi véget és egy gyárat is létrehoz Magyarországon.
A hivatalos kezdet 1991 januárjára datálódik, ekkor jegyezték be General Motors Autóforgalmazó Kft-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. A szentgotthárdi gyár (General Motors Autóipari Kft.) bejegyzése pedig egy olyan masszív ipari háttér megteremtésének volt az első mérföldköve, amely az Opel hazai sikereihez mind a mai napig jelentősen hozzájárul.
80 ezer Astra után 8 millió motor
Az Opel magyarországi jelenlétének történelmi pillanata volt, amikor 1992 márciusában Antall József miniszterelnökkel a volán mögött legördült a szalagról az első magyar autó, az első Opel Astra. Az első Astrát – amelyet az Opel a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott – 1998-ig, ameddig a hazai gyártás tartott, több mint 80 ezer további Astra, és 4404 itt összeszerelt Vectra is követte. Szentgotthárdon azóta is készülnek motorok és hengerfejek a különböző Opel-modellekhez, 1992 óta már több mint nyolcmillió erőforrás került ki a gyárból. Sőt, szinte napra pontosan húsz évvel az első magyarországi Opel projekt bejelentése után az Opel újabb, ezúttal félmilliárd euró értékű beruházást jelentett be, amelynek révén a világ legkorszerűbb, legrugalmasabb motorgyára épült fel Szentgotthárdon alig több mint két év alatt.
2012 szeptemberében Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel a Flex motorgyárat, ahol azóta az Opel három legújabb motorcsaládjának tagjai készülnek: kis- és közepes méretű benzinmotorok, valamint közepes méretű dízelek. Az új Opel Astra például már kizárólag szentgotthárdi motorokat kap. Az elmúlt években a beruházás további 200 millió euróval, a kapacitás pedig százezerrel bővült az eredeti projekthez képest, a létszám 2010 óta ezer fővel nőtt.
Magyarországon az Opel mind a mai napig a legépszerűbb márka, a statisztikák szerint ugyanis Opelből fut a legtöbb a magyar utakon (több mint 480 ezer). 2016-ig az előző öt év mindegyikében az Opel volt a legnagyobb számban eladott személyautó Magyarországon, mi több, a márka egész Európában nálunk a legnépszerűbb, itt a legnagyobb az Opel piaci részesedése (jelenleg 11,5%). Az Opel kereskedői- és szervizhálózata az ország egészét lefedi.
Érdekes cikkeink a témában: Születésnapjára hazagurult az első magyar Opel Astra, majd Szentgotthárdon ünnepelték a típus hazai húszéves évfordulóját. Nézze meg videón is az Autó2 tévéműsor 1992-es adásában, hogyan készült a magyar Opel Astra!


