A téli időszakot követően ismét kátyúk ezrei keletkeznek az utakon. Ha kátyúba hajtunk, és már megtörtént a baj, néhány tanácsot érdemes megfogadni az eredményes kártérítésért, és a kátyúbiztosítás is sokat segíthet.
Tél végén ismét kátyúk olyan tömege lepte el a hazai utakat, amellyel a karbantartók csak fokozatosan, hosszú idő alatt tudnak megbirkózni. Budapest közútjain évente mintegy 30-35 ezer kátyú keletkezik, ezek döntő többsége a téli hónapokban. Országosan sem jobb a helyzet, hiszen ebben az időszakban százezres nagyságrendben keletkeznek kisebb-nagyobb úthibák, amit jelentősen elősegít az a tény is, hogy Magyarország fő- és mellékúthálózatának átlagéletkora meghaladja a 40 évet. Kátyú akár egy éjszaka alatt is kialakulhat. Elég hozzá, hogy az aszfaltba beszivárgó csapadék megfagyjon, megrepesztve az útburkolatot. A meglazult darabot ezt követően egy autó kereke már könnyedén kimozdíthatja a helyéről.
Az esetenként akár többszázezer forintos mértéket is elérő kátyúkárokat elvileg az útkezelőknek kell állniuk, a kártérítési igények mintegy felét azonban visszautasítják. A kártérítés esélyét nagyban növelhetjük a kár megfelelő dokumentálásával, valamint a kiegészítő kátyúbiztosítás is hasznos lehet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége tanácsa szerint.
Így dokumentáljuk a kárt
A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a kárigénylőnek, azaz nekünk kell elvégezni. Az alapos bizonyítás érdekében az alábbiakat tartsuk szem előtt:
– Ne hajtsunk el a helyszínről! – Az utólagos dokumentáció kevésbé hiteles, ilyenkor nehezebb tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet szerezni. Ezt a szempontot azonban gyakran nehéz betartani, mivel a sofőrök sokszor nem érzékelik azonnal a defektet, és csak távolabb állnak meg a kár helyszínétől. Előfordulhat az is, hogy a forgalmi szituáció nem teszi lehetővé az azonnali megállást.
– Minél több fényképet készítsünk, amelyeken egyaránt jól beazonosítható a kátyú, a sérülés, valamit a helyszín is (a legegyszerűbb ehhez a telefonunkat használni). A legpontosabb a mérőszalag használata lenne, ám ennek hiányában hétköznapi tárgyak elhelyezése a képen is segíthet a méretarányok pontos érzékeltetésében.
– Próbáljunk tanúkat szerezni, ha pedig komolyabb a kár, nem árt rendőrt is hívni hatósági jegyzőkönyv kiállítása érdekében
– Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során bármikor szükségünk lehet
Néhány dologra azonban így sem árt figyelnünk. A megfelelő dokumentáció sem segít azokban az esetekben, amikor az autó bizonyíthatóan gyorsabban haladt a megengedettnél, illetve akkor, ha az út kezelője az adott szakaszon jelzőtáblával figyelmeztetett az úthibákra.
Hol kell bejelenteni a kárigényt?
Magyarország különböző útszakaszait különböző intézmények kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:
Útszakasz | Kezelő | Érdemes tudni |
Lakott területen kívüli út, 2013 novemberétől az autópályákat is beleértve | Magyar Közút Zrt. | www.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap |
Lakott területen belüli útszakasz | Az illetékes önkormányzat | |
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai | BKK Közút Zrt. | www.bkk-kozut.hu oldalon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.) |
Kátyúbiztosítást is lehet kötni
Egy kátyúkár-biztosítás már évi 2-3 ezer forintért elérhető, jellemzően kötelező felelősségbiztosítás vagy casco mellé, kiegészítő biztosításként kötik meg az ügyfelek, de önállóan is elérhető a szolgáltatás. Fontos előnye, hogy az ügyfélnek a saját biztosítójánál kell eljárnia, ahol kifizetik a kárát, és utólag rendezik a költséget az útkezelővel. Vagyis bármilyen útszakaszról legyen szó, egy helyen kell a bejelentést megtenni, a biztosítónál pedig a tapasztalatok szerint nagyobb esély van a káresemény pozitív elbírálására. Casco biztosítás birtokában sokan gondolhatják azt, hogy számukra felesleges a pótlólagos védelem, de valójában ilyenkor is hasznos megkötni a külön kátyúbiztosítást. A kátyúkárok átlagos költsége ugyanis 20-30 ezer forint között mozog, ami gyakran nem éri el a casco által megkívánt minimális önrészesedést.
vagy olvasd digitális formában!
