Jogszabályi változások nélkül Közép- és Kelet-Európa válhat az EU hulladéklerakójává
Hírek, 2019. június. 25.
AS

A német weboldalakon egyre többször tűnnek fel olyan tartalmak, amelyek tanácsokat adnak a helyi gépjármű-tulajdonosoknak arról, hogy miként értékesíthetik balesetes, vagy rossz műszaki állapotú járműveiket a közép- és kelet-európai országokban, többek között Magyarországon is.

 

 

A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének adatai szerint a használt járművek importja Magyarországon folyamatosan nő, az idén várhatóan 160 000 külföldről behozott járművet fognak regisztrálni az országban (a tavalyi évhez képest 18%-os növekedés), amelyek jelentős része Németországból érkezik.

 

A külföldről származó járművek behozatalakor általában megvan rá a lehetőség, hogy az alvázszám lekérdezésével ellenőrizzük járművet. Ez nem jelenthet gondot olyan európai országokban, mint például Hollandia, Belgium, vagy Magyarország, ahol elérhető egy központi nyilvántartás, illetve olyan szolgáltatások, mint például az ellenorizzeajarmuvet.hu, ahol az alvázszám segítségével bárki lekérdezheti egy adott gépkocsi járműtörténetét. A Németországból importálásra váró járművek szerviz- és balesettörténetének ellenőrzésére azonban jelenleg nincs lehetőség, mivel az alvázszám (nemzetközi rövidítése VIN) Németországban személyes adatnak minősül.

 

Németországban az autóexport dübörög, mert egy meghibásodott váltóval vagy sérült motorral rendelkező gépkocsi még az engedélyezést végző TÜV vagy a DEKRA vizsgálathoz szükséges minősítéssel sem rendelkezik. Ezeket a járműveket a hatóság véglegesen kivonja a forgalomból, így a német tulajdonosnak egy költséges problémával kell szembenéznie, amelynek gyakori megoldása, hogy külföldön – jellemzően afrikai, dél- és kelet-európai országokban, például Magyarországon – adja el a balesetes, vagy elavult műszaki állapotú gépkocsit.

 

Hasonló a helyzet azokkal a járművekkel, amelyek károsanyag-kibocsátása nem felel meg a német törvényekben előírt légszennyezési határértékeknek. Az ilyen járművek biztosítási költsége drága, a helyi tulajdonosoknak nem éri meg fenntartani őket. Ezeket a járműveket nehéz eladni a belföldi piacokon, tehát végül külföldön történik meg az értékesítésük. Ennek köszönhetően Magyarországon is jelentős mennyiségben kerülnek forgalomba ilyen járművek.

 

A fentiek alapján tisztán látható, hogy azok az országok, amelyekben nem születik meg a jogi szabályozás, amely ellensúlyozza az ilyen gyakorlatokat, azok könnyen a fejlett országok hulladéklerakójává válhatnak.

 

(x)

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár