Kiderült, hogy melyik modellek nyerték az Év Magyar Autója díjakat, amelynek zsűrijében lapunk is részt vett, és az első alkalommal életre hívott szakmai verseny több kategóriájában is szoros volt a befutó.
Év autója díjat már évtizedek óta ítél oda európai autós újságírókból álló zsűri, és most már olyan elismerés is van, ami kimondottan magyar szempontok szerint választ: 2020-ban első alkalommal adjuk át az Év Magyar Autója díjakat. A Járműipar szakmai magazin és az Autós Nagykoalíció hívta életre a versenyt, ahol autós újságírók összetett szempontrendszer alapján választják ki az adott évben nevezettek közül a legjobb autókat.
A zsűriben nyomtatott és online autós lapok újságírói kaptak helyet: balról Katona Mátyás (Autónavigátor), Kismartoni András (Origo), Csordás Gábor (Autó és Stílus), Bíró Csongor (Autószektor, Járműipar) és a képen nincs rajta Miklós-Illés Kálmán (Autó-Motor).
Sikeresen indult az első év, hiszen a hazai járműgyártók többsége és a magyarországi autóimportőrök több mint fele benevezte valamelyik fontos modelljét. A díjakra összesen 39 modellt jelöltek, ezek közül hét modell győzött a saját kategóriájában: hat díjat a zsűri osztott ki, a hetedik díj sorsa közönségszavazással dőlt el. A nevezések után azonnal megkezdte a munkát az öttagú zsűri, amelynek az Autó és Stílus főszerkesztője, Csordás Gábor is tagja.
Az Év Magyar Autója díjat a magyarországi gyárakban összeszerelt autók közül kapja a leginkább magyar modell. Itt a Suzuki két esztergomi gyártású modelljét, az Audi pedig a győri üzemből kikerülő szabadidő-autóját nevezte. A típusok jellemzői mellett az innováció, a hozzáadott érték, a hazai jelenlét és a beszállítói arány is számított, ezeket összesítve a Suzuki SX4 S-Cross került ki győztesként.
A Suzuki SX4 S-Cross tesztje az Autó és Stílus 2017. október-novemberi számában olvasható
Év Magyar Autója
1. Suzuki SX4 S-Cross 391,30 pont
2. Suzuki Vitara 385,95 pont
3. Audi Q3 381,85 pont
A legnépesebb mezőny a Magyarország Autója díjra gyűlt össze, a hazai piacon forgalmazott modellek közül 24 autót jelöltek az importőrök. A nagyszámú jelölés és a modellek különbözősége miatt nem egy, hanem három díjat osztottak ki. A nevezetteket három csoportba soroltuk, így öt modell a kisautó kategóriában, tíz a családi autók közt, kilenc pedig a szabadidő-autók között versengett a címért.
Az újautó-kínálatot jellemzi, hogy a szabadidő-autók kategóriája így is nagyon sokrétű, ezért a győztesként kikerült Seat Arona mellett a dobogós helyeken végzett BMW X5 és Citroën C5 Aircross is a legjobbnak mondható a saját kategóriájában. A verseny szorosságát mutatja, hogy a hibrid hajtásával kitűnő Toyota RAV4 és a sportos Škoda Kodiaq RS is alig néhány ponttal maradt el a legjobbaktól.
A Seat Arona tesztje az Autó és Stílus 2018. április-májusi számában olvasható
Szabadidő-autók
1. Seat Arona 358 pont
2. BMW X5 357 pont
3. Citroen C5 Aircross 353 pont
4. Toyota RAV4 351 pont
5. Skoda Kodiaq RS 350 pont
6. Nissan Juke 317 pont
7. DS 3 Crossback 296 pont
8. Opel Crossland 276 pont
9. Suzuki Jimny 259 pont
Szorosan alakult a verseny a kisautók között is, az év legfontosabb újdonságai közé sorolható Opel Corsa csak két ponttal maradt le a díjat elnyerő Renault Clio mögött. A családi autók kategóriájában is egyetlen pont döntött a csakis hibridként kapható Toyota Camry javára a BMW 3-as sorozattal szemben, és nem sokkal lemaradva követte őket a megújult Volkswagen Passat és a kompakt crossover Kia XCeed.
A Renault Clio tesztje az Autó és Stílus 2019/5. számában olvasható
Kisautók
1. Renault Clio 355 pont
2. Opel Corsa 353 pont
3. Suzuki Swift 314 pont
4. Hyundai i10 289 pont
5. Suzuki Ignis 274 pont
A Toyota Camry tesztje az Autó és Stílus 2020/1. számában olvasható
Családi autók
1. Toyota Camry 346 pont
2. BMW 3-as sorozat 345 pont
3. Volkswagen Passat 335 pont
4. Kia XCeed 330 pont
5. Peugeot 508 SW 325 pont
6. Skoda Scala 322 pont
7. Toyota Corolla 315 pont
8. Alfa Romeo Giulia 310 pont
9. Opel Astra 292 pont
10. Fiat Tipo 257 pont
Az egyik legérdekesebb díj az Év Zöldautója, ahol két kategóriában is osztottunk elismerést. A szabályokban csak azt kötöttük ki, hogy erre a díjra kevesebb, mint 50 g/km széndioxid-kibocsátású modellek nevezhetők, de a hajtás módját nem neveztük meg. A tizenkét nevezett modell közt konnektorról tölthető hibridek és tisztán elektromos hajtású autók is vannak, ezért ezeket külön értékeltük.
Az elektromos autók kategóriája még így is nagyon színes volt, a pontok összesítésével a Kia e-Niro kapta az Év Zöldautója díjat a Mercedes-Benz EQC és az Audi e-tron előtt. A nevezett autók közül a határidőig nem volt lehetőségünk a Nissan Leaf+ és a Volkswagen ID.3 kipróbálására, ezért ezek a modellek tapasztalatok híján nem tudtak feljebb kerülni az értékelésben. A plug-in hibrideknél az Opel Grandland X mindössze egyetlen ponttal győzött a BMW 530e előtt.
A Kia e-Niro tesztje az Autó és Stílus 2019/5. számában olvasható
Elektromos autók
1. Kia e-Niro 351 pont
2. Mercedes-Benz EQC 341
3. Audi e-tron 335
4. Renault Zoe 317
5. Jaguar I-Pace 312
6. Peugeot e-208 308
7. Opel Corsa-e 298
8. Nissan Leaf e+ 286
9. Volkswagen ID.3 244
Az Opel Grandland X Hybrid menetpróbája az Autó és Stílus 2020/1. számában olvasható
Plug-in hibridek
1. Opel Grandland X Hybrid4 318 pont
2. BMW 530e 317 pont
3. Mitsubishi Outlander PHEV 259 pont
A hetedik díjat a közönség ítélte oda, a januártól márciusig tartó internetes közönségszavazáson mind a 39 nevezett modell közül lehetett egyet választani, a nyereményeket is kínáló játékban végül közel hatezren vettek részt. Az Év Magyar Autója közönségdíját a Kia XCeed nyerte el, de az első tízben minden kategóriából akadtak népszerű modellek.
A Kia XCeed tesztje az Autó és Stílus 2019/6. számában olvasható
Közönségdíj
1. Kia XCeed 653 szavazat
2. Suzuki SX4 S-Cross 614 szavazat
3. Kia e-Niro 554 szavazat
4. Suzuki Vitara 536 szavazat
5. Renault Clio 296 szavazat
6. Alfa Romeo Giulia 251 szavazat
7. Skoda Kodiaq RS 143 szavazat
8. Toyota RAV4 143 szavazat
9. Toyota Corolla 138 szavazat
10. Suzuki Jimny 124 szavazat
A díjakat a márciusi Automobil és Tuning Show-n adtuk volna át, de a koronavírus terjedése miatt nemcsak az autókiállítás, hanem a díjkiosztó időpontja is későbbre tolódott. Év Magyar Autója díj jövőre is lesz, 2021-ben az igazságos eredmények érdekében ennél is több kategóriában értékeljük majd a nevezett autókat.


