A BMW-nél az X5-tel kezdődött a szabadidő-terepjárók korszaka, és mostanra már a negyedik generációját mutatták be. A legújabb modell még nagyobb lett, még több high-tech extrával, amivel újra a kategória élére lépett.
1999-ben az X5 volt az első X modell a BMW-nél, aminek az első három generációjából több mint 2,2 millió darabot adtak el. Szabadidő-terepjárót mostanra sokféle méretben kínál a márka, és az X5 az egyik legnagyobb, ami a luxusterepjárók között fogalomnak számít. Sokat mond a népszerűségéről, hogy a kifutó modell eladásai még egészen a pályafutása végén sem estek vissza.
Minden irányban nagyobb
A negyedik generációs X5 ott folytatja, ahol az elődje abbahagyta, és igaz ez a formájára is, amit rögtön fel lehet ismerni, ám a vonásai határozottabbak lettek. Minden eddiginél hatalmasabb a vese alakú hűtőmaszk, méretesebbek az alsó légbeömlők, hátul szélesebbek a lámpák, és szigorú tekintetet adnak az alapból LED-es, felárért akár lézeres fényszórók, amelyek a 7-es sorozat és az i8 után itt is megjelentek, és képesek 500 méteres távot is bevilágítani. A kerekek szériában is 18 colosak, és most először 22 colos méretben is rendelhetők.
Nem mintha eddig ne lett volna elég nagy, de az új X5 méretei tovább nőttek. A hossza négy, a szélessége hét, a magassága két centit bővült, a 4,92 méter hosszú, kereken két méter széles autónak elég meggyőző a kiállása. A tengelytávja négy centivel 2,98 méteresre nőtt, belül is tágasabb lett az alapból ötüléses, de akár hétszemélyesként is rendelhető X5. A csomagtérajtó két részben nyílik, természetesen elektromosan, még a poggyászokat fedő roló is motoros mozgatású. Öt ülés mögött óriási, 645 literes a hely, és ötletesek a csomagtér padlójából kiemelkedő csúszásgátló sínek.
High-tech és luxus a fedélzeten
A luxusautók kényelmét adja az utastér, ahol széria a bőrkárpit, és akár masszázsfunkciós, szellőztethető ülések, négyzónás klímaberendezés, hűthető-fűthető pohártartók és 1500 wattos, 20 hangszórós Bowers & Wilkins hifi is lehet a fedélzeten, a hátul utazók szórakoztatására két 10,2 colos képernyő szolgál. A hangulatfény a hatalmas üvegtetőn is folytatódik, ahol a 7-es sorozatból ismert Sky Lounge összesen 15 ezer fénypontból rajzol mintát a fejünk fölé. Az utastér éke az új formájú váltókar, ami a mellette lévő startgombhoz és az iDrive forgókapcsolójához hasonlóan metszett üvegből is készülhet.
Még nagyobb képernyők kerültek a vezető elé. A számlapokat 12,3 colos színes kijelző vetíti, méghozzá teljesen új grafikával, az információkat a korábbinál többféle formában is lekérhetjük. A középen lévő 12,3 colos érintőképernyő menüje is vadonatúj, a mobiltelefonokhoz hasonlóan több oldalon lapozva többféle alkalmazás csempéjét lehet elrendezni rajta, a megújult navigáció talán egyetlen baja, hogy magyarul hibásan beszél. A high-tech felszereltségből a head-up display, a gesztusvezérlés, a kijelzős okoskulcs és a vezeték nélküli mobiltöltés sem hiányzik.
Fölényes erővel megy
A kínálat alapmodellje az xDrive30d, ezt vezettük a bemutatón, és várhatóan ez lesz az egyik legkeresettebb választás is. A más BMW-kből ismerős háromliteres, hathengeres dízelmotor itt 265 lóerőre és 620 Nm-re képes, ami bőven elég ahhoz, hogy sportosan mozgassa az üresen is kéttonnás SUV-t. Az X5-tel szinte más dimenzióba kerülünk, a légrugókon finoman siklik még a legrosszabb útburkolaton is. A hátsókerék-kormányzással és a nyolcfokozatú automata váltóval fölényesen kényelmes a vezetése, a hathengeresnek kellemesen duruzsoló a hangja, és a fogyasztása sem fog az egekbe szökni. A csúcsmodell az M50d, amiben a háromliteres dízel négy turbóval már 400 lóerőre és 760 Nm-re képes, ezzel is mentünk egy kört, és egészen döbbenetes, hogyan képes egy ekkora jármű ilyen magabiztosan törtetni előre. Az X5-ből benzines is van, az xDrive40i-be háromliteres, hathengeres motor kerül, később konnektorról tölthető hibrid is lesz, és nálunk nem forgalmazzák, de az Egyesült Államokban, ahol gyártják, xDrive50i-ként 462 lóerős V8-assal is készül.
A terepjárás nem volt része a bemutatónak, és nem mintha sokan vinnék terepre, de az X5 meg tud vele birkózni. Az újdonságot off-road csomaggal is felszerelik, ezzel a terepviszonyokhoz igazíthatjuk a viselkedését, a legnagyobb plusz azonban a légrugózás, amivel 8 centiméteres távon lehet állítani a hasmagasságot. Az X5, mint minden újonnan megjelenő BMW, szinte önmagát is vezeti: tartja a sávot és a távolságot az előtte haladótól, dugóban araszol, igazodik a sebességhatárokhoz, önmaga kitolat és parkol, akár távirányítóval is, és az ajtókat kinyitni, vagy a motort beindítani is lehet okostelefonról, ennél többet pedig egyik BMW-ben sem találunk.
A bemutató az Autó és Stílus 2018. december – 2019. januári számában jelent meg. Töltsd le és olvasd el a lap digitális változatát!
vagy olvasd digitális formában!