Beszáll a Toyota is az elektromos autók közé, a japán márka eleve elektromosnak tervezett új modelljének prototípusa a bZ4X.
Nem ez lesz az első elektromos autója a Toyotának, hiszen a RAV4 első két generációjából készült már tisztán villanymotoros hajtású változat az Egyesült Államokban, és a nálunk hibridként ismert C-HR is kapható elektromos autóként a kínai piacon. A most bemutatott bZ4X a márka első globális modellje lesz, amit eleve elektromosnak terveztek.
A neve talán nem a legszerencsésebb, de megvan a jelentése: a bZ a „beyond Zero” rövidítése, a jövőben ezzel jelölik a Toyota elektromos autóit, a 4-es szám a kínálatban elfoglalt helyét mutatja, az X pedig a szabadidő-autóra utal. A bZ4X lesz tehát a márka első nagy sorozatban gyártott és globálisan is elérhető elektromos autója.
A dizájnja a Toyota legújabb stílusát gondolja tovább, az élekkel szabott karosszéria talán emlékeztet a RAV4-re, de attól eltérnek az arányai. Az újdonság ugyanis már az eleve elektromos autókhoz tervezett E-TNGA építőkészletből készül, ezért a hagyományos szabadidő-autóknál hosszabb lehetett a tengelytávja, de a pontos méreteket csak később árulják el.
Még érdekesebb a belső tér, ahol a műszerfalon magasabbra került a digitális műszeregység. A Toyota felül levágott kormánykerékkel is megmutatta az autót, ez egy drive-by-wire, azaz fizikai kapcsolat nélküli kormányműhöz kapcsolódik, ezért kanyarban sem kell majd átfogni a kormányt. A részletek kidolgozottsága alapján ez a belső akár gyártásba is kerülhet.
A bZ4X műszaki felépítéséről csak azt lehet tudni, hogy a két elektromotor mind a négy kereket hajtja, és a tetőre tett napelemek az akkumulátort is töltik, ez a megoldás a plug-in hibrid Priusból lehet ismerős. A teljesítménye és a hatótávja csak később derül ki, de nem kell sokat várni rá, 2022-ben már a kereskedésekben lesz a Toyota elektromos autója.
Az újdonság az első a hét elektromos autó közül, amit bZ néven 2025-ig bemutat a Toyota. A japán márka ugyanakkor nem áll át teljesen az elektromos autókra, a becslésük szerint négy éven belül az eladásaik 70 százalékát még a hibridek adják, és 10-10 százalékot tesznek ki a plug-in hibridek, valamint az akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos autók.
Kapcsolódó cikkek:
A Toyota ezúttal is a Subaruval közösen fejlesztette ki a GT86 utódját, és a GR 86 névre keresztelt újdonság minden téren jobb lett az elődjénél.
vagy olvasd digitális formában!