A világ elsőszámú elektromosautó-gyártója a BYD, ami az európai bevezetése után egy évvel a magyarországi piacra is megérkezett, és ennek alkalmából kipróbáltuk két modelljét, a kompakt Atto 3-at és a több mint ötszáz lóerős Sealt.
Nem a BYD az első kínai autógyártó, ami megveti a lábát az európai piacon, de egyértelműen a legígéretesebb, amit eddig láttunk. A kilencvenes években akkumulátorok gyártásával kezdte a Build Your Dreams után elnevezett márka, és az eltelt idő alatt a saját álmukat már valóra váltották, hiszen a világ legnagyobb elektromos autókat gyártó vállalatává váltak, csak 2022-ben több mint 1,8 millió autót adtak el világszerte.
Számunkra azért sem teljesen ismeretlen a márka, mert évek óta elektromos buszokat gyártanak Komáromban. Az európai autópiac meghódítását 2022-ben kezdték, méghozzá nem kis lendülettel: már 18 országban kaphatók a BYD elektromos autói, mire a közép-kelet-európai régióban elsőként Magyarországra is megérkeztek. Október közepén két márkakereskedővel és három modellel indultak, és nagyon úgy tűnik, hogy komolyan gondolják a hódítást.
A BYD nemcsak a legtöbb, de a legfejlettebb elektromos autókat is gyártja a világon, elsősorban az akkumulátortechnológia terén járnak az élen. Az új elektromos autóik alapját adó e-Platform 3.0-nál a padlólemezbe integrálták a lapos akkumulátorcsomagot, ezzel tovább növelték a karosszéria merevségét, jobb útfekvést és nagyobb biztonságot adnak az autónak. Az első menetpróbán pedig kiderült, hogy az akkumulátor köré épített autók sem utolsók.
BYD Seal
A három BYD közül a Seal a csúcsmodell, egy középkategóriás szedán, ami le sem tagadhatná, hogy a Tesla Model 3 riválisának számít. 4,8 méteres hosszával és 2,92 méteres tengelytávjával nagyobb is nála, az utastere érezhetően tágasabb, és bár a csomagtartója csak 400 literes, de az orrában is van egy 53 literes rekesz, ahová pakolhatunk. A Seal nemcsak áramvonalasnak látszik, hanem valójában az is, 0,219-es Cw-értéke kiemelkedőnek számít.
Belső terének meghatározó része a középen lévő 15,6 colos érintőképernyő, ami gombnyomásra fekvőből álló pozícióba forgatható, ez a szériafelszereltség része, akárcsak az elektromosan állítható és szellőztethető első ülések, a 12 hangszórós Dynaudio hifi és a panorámatető. Az első próba alapján nem találhatunk kifogást a Seal minőségérzetében sem, az anyagok igényesek, és a részletek kidolgozására is ügyeltek.
Kétféle változatban kapható a Seal, és már az alapmodellben is 313 lóerős a hátsó kerekeket hajtó elektromotor, ezzel a 2055 kilogrammos autó 5,9 másodperc alatt gyorsul százra, míg az Excellence változat az első kerekeihez is kapott egy elektromotort, amivel 530 lóerő a teljesítménye, és bár a tömege 2185 kilogrammra nőtt, 3,8 másodperc is elegendő, hogy elérje a százas tempót. A végsebességét mind a két változatnak 180 km/óránál korlátozták.
A bemutatóján az összkerékhajtású modellt vezettük egy kanyargós országúti szakaszon, és a Seal rendkívül meggyőzőnek bizonyult. Szupergyors, stabil útfekvéssel, tényleg élmény vezetni, és ha valamin, akkor a vezetéstámogató asszisztenseken lehetne még javítani, a sávtartója túl erélyesnek bizonyult. A hatótávja azonban jónak ígérkezik, a 82,5 kilowattórás akkumulátorral 570 és 520 kilométer a két változatnak, tölteni akár 150 kilowattal is lehet.
A méretéhez, a teljesítményéhez és a felszereltségéhez képest igencsak jó áron kínálja a Sealt a BYD, ugyanis az alapmodellje 18,1 millió forintért kapható, a head-up displayt is kínáló erősebb változata pedig 19,2 millió forintba kerül – alighanem sehol máshol nem kapunk több mint ötszáz lóerős autót ezért a pénzért. A fekete belső helyett opcióként választható a világoskék, a négyféle ingyenes alapszín mellett még kettőt lehet kérni felárért.
BYD Atto 3
A piac egyik legkeresettebb kategóriájába érkezik az Atto 3, egy kompakt szabadidő-autó, ami 4,46 méteres hosszával és 440 literes csomagtérméretével is megfelel a kategóriában elvárhatónak. 2,72 méteres tengelytávján kellemesen tágas utasteret alakítottak ki, és a dizájnját úgy alkották meg, hogy a lehető legtöbb vevőnek tetszhet. Mégsem mondhatjuk unalmasnak, például az ajtózsebek gitárhúrokat idéző kialakítása ötletes és szerethető részlet.
Szériafelszerelés az Atto 3-ban is a gombnyomásra elforgatható érintőképernyő, alapáron is elég nagy, 12,8 colos méretben, de a jobban felszerelt modellhez megkapjuk a Sealben látott 15,6 colos változatot. A panorámatető, a kulcsnélküli rendszer, a hangulatvilágítás és a vezeték nélküli telefontöltő is alapáras, és bár a műbőr kárpitozást tudtuk volna nélkülözni egy kellemes szövetért cserébe, a minőségérzettel ebben a modellben sem lehet kifogásunk.
Az első kerekeket 204 lóerős elektromotor hajtja, amivel 7,3 másodperc alatt gyorsul százra, és az első menetpróbán nemcsak a dinamikája volt meggyőző, hanem a csekély menetzaj és a futómű hangolása is, ami a szériafelszerelésként adott 18 colos kerekekkel még a rosszabb minőségű burkolaton is jól csillapított. Az energiafogyasztás próbája még hátravan, a 60,5 kilowattórás akkumulátorral 420 kilométer a hatótávja a gyártója szerint.
A többi modelljéhez hasonlóan az Atto 3-nak is nagyszerű árat szabott a BYD importőre, ugyanis az alapmodellje 14 millió forintba kerül, és ezért a pénzért pedig általában csak egy kategóriával kisebb elektromos autókat kapni, messze nem ennyire jó szériafelszereltséggel. A nagyobb képernyővel és elektromos mozgatású csomagtérajtóval szerelt változatért 14,8 millió forintot kérnek, és ami legalább ennyire lényeges, az Atto 3 szállítására sem kell sokat várni.
BYD Dolphin
A bemutatón ugyan nem tudtuk kipróbálni, de hasonlóan ígéretes a BYD belépőmodellje, a karakteres formájú Dolphin, amit az alsó-középkategóriába sorolnak, olyan riválisok mellé, mint a hasonló méretű Volkswagen ID.3. 4,29 méteres hosszával és 2,7 méteres tengelytávjával tágasabb, mint amilyennek első pillantásra tűnik, 345 literes csomagtere pedig megfelel az ebben a kategóriában elvárhatónak.
A felépítése az Atto 3-éhoz hasonló, de a Dolphin többféle változatban is készül. Active alapmodellje mindössze 95 lóerős, míg a Boost változata már 177 lóerőre képes, ezeket 44,9 kilowattórás akkumulátorral szerelik, amivel 340 és 310 kilométer a hatótávja. A Comfort és Design kivitelek 204 lóerősek, 60,4 kilowattórás akkumulátorral pedig 427 kilométert tehetnek meg egy feltöltéssel, tölteni ezeket 42 helyett már 88 kilowattal lehet.
A Dolphin legnagyobb vonzereje a stílusán kívül az ára, az Active változata ugyanis 11 millió forint alatti áron vihető el, amiért máshol szinte egyáltalán nem kapunk új elektromos autót, ráadásul ebben is benne van a 12,8 colos, elfordítható érintőképernyő és a 360 fokos kamerarendszer is. A 11,8 millió forintos Boost az erősebb motorja mellé multilink hátsó futóművet kap, a 13,4 milliós Design pedig a kétszínű fényezése mellé megkapja a panorámatetőt is.
Nem marad el a szolgáltatások terén sem a BYD, ugyanis minden autójára 6 év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal, az akkumulátorra 8 év vagy 200 ezer kilométeres garancia érvényes. Megnézni, kipróbálni és megrendelni egyelőre két helyszínen lehet, az óbudai Duna Autónál és a délpesti Wallis Motornál, de a kereskedő- és szervizhálózat fokozatosan bővül, és jövőre további modellek bevezetésére is számíthatunk a BYD-tól.
Kapcsolódó cikkek:
Két márkakereskedővel és három modellel indul a Build Your Dreams után BYD névre keresztelt kínai márka forgalmazása.
vagy olvasd digitális formában!