Nem csak az ára jó – BYD Atto 3 és Seal menetpróba
Bemutató, 2023. november. 11.
AS

A világ elsőszámú elektromosautó-gyártója a BYD, ami az európai bevezetése után egy évvel a magyarországi piacra is megérkezett, és ennek alkalmából kipróbáltuk két modelljét, a kompakt Atto 3-at és a több mint ötszáz lóerős Sealt.

 

Nem a BYD az első kínai autógyártó, ami megveti a lábát az európai piacon, de egyértelműen a legígéretesebb, amit eddig láttunk. A kilencvenes években akkumulátorok gyártásával kezdte a Build Your Dreams után elnevezett márka, és az eltelt idő alatt a saját álmukat már valóra váltották, hiszen a világ legnagyobb elektromos autókat gyártó vállalatává váltak, csak 2022-ben több mint 1,8 millió autót adtak el világszerte.

 

 

Számunkra azért sem teljesen ismeretlen a márka, mert évek óta elektromos buszokat gyártanak Komáromban. Az európai autópiac meghódítását 2022-ben kezdték, méghozzá nem kis lendülettel: már 18 országban kaphatók a BYD elektromos autói, mire a közép-kelet-európai régióban elsőként Magyarországra is megérkeztek. Október közepén két márkakereskedővel és három modellel indultak, és nagyon úgy tűnik, hogy komolyan gondolják a hódítást.

 

 

A BYD nemcsak a legtöbb, de a legfejlettebb elektromos autókat is gyártja a világon, elsősorban az akkumulátortechnológia terén járnak az élen. Az új elektromos autóik alapját adó e-Platform 3.0-nál a padlólemezbe integrálták a lapos akkumulátorcsomagot, ezzel tovább növelték a karosszéria merevségét, jobb útfekvést és nagyobb biztonságot adnak az autónak. Az első menetpróbán pedig kiderült, hogy az akkumulátor köré épített autók sem utolsók.

 

BYD Seal

 

A három BYD közül a Seal a csúcsmodell, egy középkategóriás szedán, ami le sem tagadhatná, hogy a Tesla Model 3 riválisának számít. 4,8 méteres hosszával és 2,92 méteres tengelytávjával nagyobb is nála, az utastere érezhetően tágasabb, és bár a csomagtartója csak 400 literes, de az orrában is van egy 53 literes rekesz, ahová pakolhatunk. A Seal nemcsak áramvonalasnak látszik, hanem valójában az is, 0,219-es Cw-értéke kiemelkedőnek számít.

 

 

 

Belső terének meghatározó része a középen lévő 15,6 colos érintőképernyő, ami gombnyomásra fekvőből álló pozícióba forgatható, ez a szériafelszereltség része, akárcsak az elektromosan állítható és szellőztethető első ülések, a 12 hangszórós Dynaudio hifi és a panorámatető. Az első próba alapján nem találhatunk kifogást a Seal minőségérzetében sem, az anyagok igényesek, és a részletek kidolgozására is ügyeltek.

 

 

 

 

Kétféle változatban kapható a Seal, és már az alapmodellben is 313 lóerős a hátsó kerekeket hajtó elektromotor, ezzel a 2055 kilogrammos autó 5,9 másodperc alatt gyorsul százra, míg az Excellence változat az első kerekeihez is kapott egy elektromotort, amivel 530 lóerő a teljesítménye, és bár a tömege 2185 kilogrammra nőtt, 3,8 másodperc is elegendő, hogy elérje a százas tempót. A végsebességét mind a két változatnak 180 km/óránál korlátozták.

 

 

 

A bemutatóján az összkerékhajtású modellt vezettük egy kanyargós országúti szakaszon, és a Seal rendkívül meggyőzőnek bizonyult. Szupergyors, stabil útfekvéssel, tényleg élmény vezetni, és ha valamin, akkor a vezetéstámogató asszisztenseken lehetne még javítani, a sávtartója túl erélyesnek bizonyult. A hatótávja azonban jónak ígérkezik, a 82,5 kilowattórás akkumulátorral 570 és 520 kilométer a két változatnak, tölteni akár 150 kilowattal is lehet.

 

 

A méretéhez, a teljesítményéhez és a felszereltségéhez képest igencsak jó áron kínálja a Sealt a BYD, ugyanis az alapmodellje 18,1 millió forintért kapható, a head-up displayt is kínáló erősebb változata pedig 19,2 millió forintba kerül – alighanem sehol máshol nem kapunk több mint ötszáz lóerős autót ezért a pénzért. A fekete belső helyett opcióként választható a világoskék, a négyféle ingyenes alapszín mellett még kettőt lehet kérni felárért.

 

BYD Atto 3

 

A piac egyik legkeresettebb kategóriájába érkezik az Atto 3, egy kompakt szabadidő-autó, ami 4,46 méteres hosszával és 440 literes csomagtérméretével is megfelel a kategóriában elvárhatónak. 2,72 méteres tengelytávján kellemesen tágas utasteret alakítottak ki, és a dizájnját úgy alkották meg, hogy a lehető legtöbb vevőnek tetszhet. Mégsem mondhatjuk unalmasnak, például az ajtózsebek gitárhúrokat idéző kialakítása ötletes és szerethető részlet.

 

 

 

Szériafelszerelés az Atto 3-ban is a gombnyomásra elforgatható érintőképernyő, alapáron is elég nagy, 12,8 colos méretben, de a jobban felszerelt modellhez megkapjuk a Sealben látott 15,6 colos változatot. A panorámatető, a kulcsnélküli rendszer, a hangulatvilágítás és a vezeték nélküli telefontöltő is alapáras, és bár a műbőr kárpitozást tudtuk volna nélkülözni egy kellemes szövetért cserébe, a minőségérzettel ebben a modellben sem lehet kifogásunk.

 

 

Az első kerekeket 204 lóerős elektromotor hajtja, amivel 7,3 másodperc alatt gyorsul százra, és az első menetpróbán nemcsak a dinamikája volt meggyőző, hanem a csekély menetzaj és a futómű hangolása is, ami a szériafelszerelésként adott 18 colos kerekekkel még a rosszabb minőségű burkolaton is jól csillapított. Az energiafogyasztás próbája még hátravan, a 60,5 kilowattórás akkumulátorral 420 kilométer a hatótávja a gyártója szerint.

 

 

A többi modelljéhez hasonlóan az Atto 3-nak is nagyszerű árat szabott a BYD importőre, ugyanis az alapmodellje 14 millió forintba kerül, és ezért a pénzért pedig általában csak egy kategóriával kisebb elektromos autókat kapni, messze nem ennyire jó szériafelszereltséggel. A nagyobb képernyővel és elektromos mozgatású csomagtérajtóval szerelt változatért 14,8 millió forintot kérnek, és ami legalább ennyire lényeges, az Atto 3 szállítására sem kell sokat várni.

 

BYD Dolphin

 

A bemutatón ugyan nem tudtuk kipróbálni, de hasonlóan ígéretes a BYD belépőmodellje, a karakteres formájú Dolphin, amit az alsó-középkategóriába sorolnak, olyan riválisok mellé, mint a hasonló méretű Volkswagen ID.3. 4,29 méteres hosszával és 2,7 méteres tengelytávjával tágasabb, mint amilyennek első pillantásra tűnik, 345 literes csomagtere pedig megfelel az ebben a kategóriában elvárhatónak.

 

 

A felépítése az Atto 3-éhoz hasonló, de a Dolphin többféle változatban is készül. Active alapmodellje mindössze 95 lóerős, míg a Boost változata már 177 lóerőre képes, ezeket 44,9 kilowattórás akkumulátorral szerelik, amivel 340 és 310 kilométer a hatótávja. A Comfort és Design kivitelek 204 lóerősek, 60,4 kilowattórás akkumulátorral pedig 427 kilométert tehetnek meg egy feltöltéssel, tölteni ezeket 42 helyett már 88 kilowattal lehet.

 

 

A Dolphin legnagyobb vonzereje a stílusán kívül az ára, az Active változata ugyanis 11 millió forint alatti áron vihető el, amiért máshol szinte egyáltalán nem kapunk új elektromos autót, ráadásul ebben is benne van a 12,8 colos, elfordítható érintőképernyő és a 360 fokos kamerarendszer is. A 11,8 millió forintos Boost az erősebb motorja mellé multilink hátsó futóművet kap, a 13,4 milliós Design pedig a kétszínű fényezése mellé megkapja a panorámatetőt is.

 

 

Nem marad el a szolgáltatások terén sem a BYD, ugyanis minden autójára 6 év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal, az akkumulátorra 8 év vagy 200 ezer kilométeres garancia érvényes. Megnézni, kipróbálni és megrendelni egyelőre két helyszínen lehet, az óbudai Duna Autónál és a délpesti Wallis Motornál, de a kereskedő- és szervizhálózat fokozatosan bővül, és jövőre további modellek bevezetésére is számíthatunk a BYD-tól.

 

 

Kapcsolódó cikkek:

 

Indul a BYD elektromos autóinak magyarországi forgalmazása
Két márkakereskedővel és három modellel indul a Build Your Dreams után BYD névre keresztelt kínai márka forgalmazása.
A LEGÚJABB SZÁMUNK
Autó és Stílus
Keresd az újságárusoknál, olvasd digitális formában vagy fizesd elő kedvezménnyel!
ELŐFIZETÉS
Autó és Stílus előfizetés
DIGITÁLIS MAGAZIN
Autó és Stílus digitális magazin
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár