Jól hangzó néven vezeti be az első európai tervezésű és gyártású, az alapoktól elektromosnak szánt modelljét a Ford, és bár a technikai alapok a Volkswagentől származnak, az Explorer teljesen Fordnak érződik.
A kilencvenes években még egy méretes szabadidő-terepjárót kínált Explorer néven a Ford, amely az európai utakra is eljutott, majd hosszú szünet után a közelmúltban tért vissza az európai piacra ennek a modellnek a leszármazottja, még hatalmasabb méretekkel és biturbó V6-ossal szerelt plug-in hibrid hajtással. Nem igazán illett az európai utakra, szemben a vadonatúj Explorerrel, ami szinte csak a nevében közös az amerikai testvérével, illetve másban is, de erről később.
Az Explorer, amit eddig kínált a Ford, a tengerentúlról érkező, biturbó V6-os plug-in hibriddel szerelt hatalmas szabadidő-terepjáró volt
Az amerikai kontinensre szabott Mustang Mach-E mellé nagy szüksége volt a Fordnak egy európai igényekre szabott elektromos autóra, és ez lett az új Explorer. Nem újdonság, hogy a Ford egy ideje együttműködik a Volkswagennel, és most az elektromos autók terén is közös munkába fogtak. De nem elégedtek meg egy meglévő modell átemblémázásával, hanem a Volkswagentől származó technikára teljesen saját fejlesztésű autót húztak fel.
Explorer-stílusban
Már a dizájnja is egyedi, amivel a Ford amerikai modelljeit idézi az új Explorer. A karosszéria 4,47 méteres hosszával a legkeresettebb kompakt szabadidő-autók közé érkezik, szögletesebb alakját letisztult élek teszik áramvonalasabbá, kerekei legalább 19, de akár 21 colosak is lehetnek. A nappali menetfény és a hátsó lámpák formája az amerikai nagy Explorert idézik, akárcsak a C-oszlop formája, ami valójában egy rejtett oldalablak.
Belső tere modern, funkcionális, amilyet egy modern Fordtól elvárunk. Menő részlet a műszerfal tetején lévő soundbar, de még érdekesebb a középen lévő 14,6 colos, álló formátumú érintőképernyő, ami többféle dőlésszögben rögzíthető a középkonzolba simulótól a magasra kiemelkedőig, és alatta rejtett tárolórekesz található. A praktikum az Explorer erőssége, az első ülések közt óriási pakolóhelyek vannak.
Formás kormánykereke mögött csak a legfontosabb információkat közli a műszeregység kicsi kijelzője, ez volkswagenes megoldás, akárcsak az infotainment felépítése, ami logikusan használható, a képernyő alsó részén mindig látható klímavezérlővel. Kényelmes a vezetőülés, az elektromos állítása szériafelszerelés, míg a csomagtartó 470 literes értéke megfelel a kategória átlagának, a padlója két szinten állítható, az üléstámlák ledöntésével 1400 literesre bővíthető.
Hatékonynak ígérkezik
Három változat adja az új Explorer kínálatát, és ezek közül a józan belépőmodell a Standard Range, amelynek 170 lóerős elektromotor hajtja a hátsó kerekeit, akkumulátora csak 52 kilowattórás. Még érdekesebb az Extended Range, ami már 286 lóerős, és 77 kilowattórás akkumulátora 602 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, míg ennek összkerékhajtású kivitele 340 lóerős, a 79 kilowattórás akkuval 566 kilométert tehet meg egy feltöltéssel.
Magyarországi bemutatóján a legnépszerűbbnek ígérkező hátsókerekes Extended Range változatot vezettük, amivel kellemes elektromos autónak bizonyult az Explorer. Nagy teljesítményét egyenletesen adja le, finoman vezethető, ugyanakkor bőséges tartalékai vannak, kéttonnás tömege mellett is kitűnő a dinamikája. A Fordokra jellemző sportosabb vezetési élményt adja a kormányzás és a futómű hangolása is.
Elektromos hajtásláncát ugyan készen kapták, de amennyire csak lehet, saját stílusukra szabták a Fordnál, aminek rendkívül hatékony működés lett az eredménye. A Dunakanyart bejáró tesztútvonal ugyan kímélő volt, de a 15 kilowattórás fogyasztás is nagyszerűnek számít, ami alapján a valóságban is hozható az 500 kilométer körüli hatótáv. Méghozzá minden időjárásban, a Fordnál először ugyanis hőszivattyú is elérhető, ennek felára 500 ezer forint.
Rendben van az ára
15,9 millió forintba kerül az Explorer alapmodellje, az erősebb, nagyobb akkumulátoros változat ára 18,2 millió forintról indul. Szériafelszerelésének többek közt a navigáció, fűthető kormány és masszázsfunkciós vezetőülés is a része, felárat a 21 colos kerekekért, panorámatetőért, AGR ülésekért, vagy a 360 fokos kamerarendszert, head-up displayt, automata parkolórendszert és elektromos csomagtérajtót is tartalmazó csomagért kell fizetni.
Nem sokkal az Explorer után pedig itt a testvérmodelljének tekinthető Capri, ami a legendás néven jelent kupés formájú, tágasabb alternatívát. 2,77 méteres tengelytávja megegyezik, de 4,63 méteres hossza nagyobb, akárcsak a csomagtér 572 literes kapacitása, és a kedvezőbb alaktényezője miatt a hatótávja is jobb, 627 kilométer. A kereskedésekben egymillió forinttal kérnek többet érte, 16,9 millió forintnál indul a Capri kedvezményes ára.
Hasonló autóipari együttműködésekhez képest ezúttal a Fordnak sikerült jobban a saját stílusára szabni az Explorert, még az utastér illata is a többi Fordra hasonlít. Mérete jól eltalált, kialakítása praktikus, vezetése kellemes, hatékonysága pedig ígéretes ahhoz, hogy ezen az áron sikeres lehessen az Explorer. Nagyon bíznak benne a Fordnál is, amit az is mutat, hogy a közel ötven év után megszűnt Fiesta helyén folyik a gyártása Kölnben.
Kapcsolódó cikkek:
Megérkezett Magyarországra a megújult Kuga, a vadonatúj Explorer és a Mustang új generációja is, több más új modell mellett.
vagy olvasd digitális formában!