Kipróbáltuk a MINI legújabb modelljét, a Cooper és Countryman közé érkező Acemant, ami elektromos hajtással is tovább tudja vinni a márka sportos stílusát.
Mostanra nemcsak teljesen megújította a kínálatát a MINI, de rendet is tett a típusok között. Az eredeti kisautó legújabb generációjának mostantól egységesen Cooper a neve, míg a márka szabadidő-autója, a Countryman tovább nőtt a generációváltással, a hossza 13 centivel 4,43 méteresre növekedett, ezért a kettő közt marad hely egy újabb modellnek. Ide érkezik az Aceman, amely csakis elektromos hajtással lesz kapható.
Ugyanarra az újonnan fejlesztett platformra épül, mint amire az elektromos Cooper is, és mivel annak a benzines testvérével szemben nincs ötajtós változata, ennek a szerepét tölti be az új Aceman. Persze nem elégedtek meg azzal, hogy egy kicsit megnövelték a hosszát, és még két ajtót szabtak a Cooperre, hanem saját karaktert adtak az Acemannek. 4,07 méteres hosszával pont akkora, mint a Countryman első generációja, ideális azoknak, akik az új szériát már túl nagynak tartják.
Karaktere van
Képeken talán nem jön át, de élőben azonnal látszik rajta, hogy az új Aceman egy nagyra nőtt kisautó és egy kompakt crossover keveréke. 2,63 méteres tengelytávja 8 centivel nagyobb a Cooper hasonló értékénél, és éppen elég ahhoz, hogy legyen értelme hátsó ajtókat tenni a karosszériára. Az Aceman belül is tágasabbnak érződik, mint a Cooper, és a 300 literes csomagtartója is legalább akkora, amekkorát egy nagyra nőtt kisautótól elvárhatunk.
A MINI-re jellemző, egyedi dizájnt kapott az Aceman, hiszen megvan benne a Cooper játékossága, de a karakteres, szögletesebb vonásai a nagyobb Countrymant idézik. Bár az elektromos hajtás miatt hűtőrácsra nincs szüksége, a stilizált maszk elég jellegzetes ahhoz, hogy azonnal MINI-nek ismerjük fel. Nem maradnak el a függőleges hátsó lámpák sem, többféle Union Jack mintája közt a menüből lehet választani, akárcsak a nappali menetfények közt.
Karakteres vonása az Acemannek a karosszérián körbefutó fényezetlen műanyag sáv, ami csak erősíti a crossover stílust, és külön tetszett, hogy a kerékjáratoknál merészen szögletesítettek rajta. Nagy kerek érintőképernyője és puha tapintású anyagokkal berendezett, otthonos hangulatú belső tere a Cooperhez és Countrymanhez hasonló, a kevés különbség egyike a különleges ajtóbehúzó, ami leginkább egy markolatra hasonlít.
Igazi élményautó
Kínálata az Aceman E-vel indul, és már abban is 184 lóerős elektromotor hajtja az első kerekeket, amivel 7,9 másodperc alatt gyorsul százra, a 42,5 kilowattórás akkumulátor 310 kilométeres hatótávot enged. Mégis érdekesebb az Aceman SE, ahol 218 lóerőre növelték a teljesítményt, ez 7,1 másodpercre rövidíti le a százra gyorsulás idejét, és ehhez nagyobb, 52,4 kilowattórás akkumulátor jár, ami 406 kilométerre növeli a hatótávot.
Az Adriára utaztunk, hogy kipróbáljuk a MINI újdonágát, és az Aceman valósággal remekelt az ottani utakon. Ljubljanából indult a tesztvezetés, és Rovinj volt a célunk, útközben pedig autópályán, városban és kanyargós országutakon is vezettük az Acemant. Mérete láttán inkább városi autónak gondolnánk, de a MINI újdonsága nem felejtette el a márka hagyományait, és igazi élményautónak bizonyult a jó minőségű szerpentineken.
Direkt kormányzásával, kitűnő útfekvésével és gyors reakcióival öröm volt vezetni az Aceman SE-t. Legalább olyan agilis, mint a háromajtós Cooper, de annál sokkal praktikusabb, a mindennapokban is használhatóbb választás, úgy gondoljuk, hogy a 184 lóerős alapváltozatában is az lehet. Aki pedig ennél is többet szeretne, annak ott a John Cooper Works kiadás, aminél 258 lóerőre nőtt a teljesítmény, és 6,4 másodpercre csökkent a százra gyorsulás ideje.
Példás hatékonyság
Szlovénia fővárosából az Isztriai-félsziget szívében fekvő Rovinj akkor is csaknem kétszáz kilométerre van, ha egyenesen oda megyünk, de nekünk a kitérőkkel tarkított utunkon sem kellett aggódunk a töltöttség miatt, pedig nem spóroltunk az energiával. Az Aceman ugyanakkor még az SE változatban is nagyon hatékonynak bizonyult, 16,2 kilowattórás átlaggal érkeztünk meg úti célunkhoz. A töltés sebessége átlagos, maximum 75 és 95 kilowattal mehet az autó két változatában.
Mint az újabb MINI-k, úgy az Aceman is az Essential és Classic kivitelek mellett a stílusos Favored és a sportos JCW változatban rendelhető. A 13,2 milliós Cooper E-hez képest az Aceman E ára 14 millió forintról indul, az Aceman SE-ért legalább 15,7 millió forintot kérnek, míg a John Cooper Works kivitel ára 18,9 millió forintról kezdődik, és a MINI-től megszokott módon számtalan opcióval szabhatjuk egyénire a márka legújabb ászát.
Kapcsolódó cikkek:
Magyarországon is bemutatkozott a MINI két új modellje. A háromajtós Cooper kétféle elektromos hajtással érkezik, míg a Countryman forgalmazása benzinmotorral indul.
vagy olvasd digitális formában!