A nagyok mellé – Audi A1 1.4 TSI teszt
Teszt, 2011. július. 11.
AS

Újra van négy méternél rövidebb Audi! Vajon az A1 mennyiben nyújt többet az alapjait adó Volkswagen Polónál, illetve miben nyilvánul meg a négykarikás modellekkel való rokonsága? Tesztünkből kiderül.

 

 

Négy karika egymásba akasztva: ez a kicsit sem ismeretlen logó díszíti a slusszkulcsot és ugyanez a motívum található annak az autónak az orrán, amit ez nyit. Négy karika van a csomagtér-ajtón, a felniken és a kormánykerék közepén is. Utóbbira akarva-akaratlanul is többször rápillantok vezetés közben: biztos, hogy Audiban ülök?

 

A négykarika-testvériség

Történetesen biztos. A kételkedés ugyanakkor több okra is visszavezethető: először is ennyire apró Audit – a kakukktojás A2-est leszámítva – az elmúlt évtizedekben nem gyártottak. Fura, de ez a tény már önmagában is hajlamos megzavarni az embert: már az A1-est körbejárva olyan érzésünk van, mintha ez az Audi összement volna a mosásban. Szerencsére ezt pusztán a méretek, nem pedig a formaterv mondatja velünk: amíg az Audinál nem egy esetben okoz komoly fejtörést, melyik modellje is jön velünk szembe az utcán (jelentkezzen, aki elsőre meg tud különböztetni egymástól egy A4 és egy A6 allroad quattrót!), addig az A1 karakteres és jól azonosítható arculatot kapott. A márka védjegyévé vált „single frame” hűtőmaszk a legkisebb Audinak is sajátja, ahogyan a fényszórók és a hátsó lámpák is mutatnak hasonlóságot a többi modellel. A zömöknek tetsző háromajtós karosszéria mégis teljesen egyedi és piros pont jár azért is, hogy tág határok között lehet személyre szabni. A tetőívet például nemcsak a karosszéria színében, de ezüstben is kérhetjük, a Fiat 500-hoz hasonlóan pedig számos különböző apró egyedi megoldással lehet egyedivé tenni a négy méternél rövidebb Audit.

Ezek az apró figyelmességek belül is folytatódnak. Kevés másik autónál lehet hat különböző anyagból és árnyalatból kiválasztani a légkiömlő mandzsettáját, ahogyan xenon fényszóró, Bose hifi és panoráma üvegtető is kevés hasonló méretű modellben van. Mégsem ezek a finomságok tűnnek fel elsőre az A1-esben, hanem az, hogy a műszerfal bizony ez egy kissé sivár. Az anyaghasználat közelebb áll egy Volkswagenéhez, mint egy Audiéhoz, az összképet pedig nem a helyenkénti finom részletmegoldások, hanem a nagy, sötét és fantáziátlan felületek uralják. Pedig a klímavezérlés alumínium tekerőkapcsolói kimondottan szépek, a kisebb holmiknak is akad hely az utastérben és még a hátsó sorban is tágasabb az autó, mint legfőbb konkurense, a MINI. Utóbbinál nem mellesleg csomagtérben is jóval nagyvonalúbb: az alapesetben 270 literes poggyásztér persze nem kimondottan nagy, de az A1 célközönségének mindenre elég lesz.

 

 

Hajtásban az igazi

A kipróbált modell a legkisebb Audihoz rendelhető legjobb hajtásláncot kapta. Az 1,4 literes TSI motor 122 lóereje bőségesen elegendő egy alig több mint 1,1 tonnás autóhoz, pláne akkor, ha a fokozatok kiválasztását a világ egyik legjobb automatizált váltójára bízzák. A hétfokozatú, dupla kuplungos S-tronic a tőle megszokott gyorsasággal és pontossággal teszi a dolgát, ami egy igen jól vezethető autót eredményez. Kiváló hajtásláncának köszönhetően az A1 gyorsabbnak érződik, mint azt a papírforma alapján valószínűsítenénk, igaz, viszonylag hamar elérjük azt a kritikus határt, aminél már nem érdemes jobban forszírozni a tempót. Az A1 ugyanis nem élményautó: a kormányzása ugyan viszonylag közvetlen, de nem ad elég visszajelzést, a futómű pedig, bár feszesre hangolt, túlvállalt kanyarokban mindig csak az orrát tolja, ami biztonságos ugyan, de unalmas is egyben.

A mindennapi közlekedés ugyanakkor – mind városban, mind pedig lakott területen kívül – kimondottan kellemes az A1-gyel. Ereje minden életszerű forgalmi szituációhoz elegendő, vezetése cseppet sem fárasztó, méretéhez képest pedig nagy tempónál sem lesz különösebben zajos az utastere. Az idillbe csupán az zavart bele, hogy a tízezer kilométert futott tesztautónál több helyről jöttek kisebb-nagyobb zörejek, melyek vélhetően a feszes futómű számlájára írhatók, de semmiféleképpen nem örömteli hírek a távolabbi jövőre nézve.

 

 

Elárazva

A baj azonban nem ez, sokkal inkább az, hogy gyakran kell lenézni a kormányon lévő márkajelzésre. Az A1 ugyan egészen jó autó lett, egyetlen komoly „de” mégis van a képletben. Ez a „de” pedig az, hogy nem egy önálló padlólemezre épült, hanem a Volkswagen Polóéra, a közeli rokonság pedig érződik is rajta. Félreértés ne essék, a Polóval nincsen semmi baj – a maga kategóriájában és a maga áráért. Az A1-nek jóval kevesebb igazi konkurense van, de azok magasra is teszik a lécet. A kérdés ezáltal kettős: miért válasszuk az A1-et egy Polo helyett, illetve miért vegyük meg pont az Audi kisautóját a többi helyett? Előbbire válasz lehet az, hogy a Volkswagen kisautója nem kapható ilyen konfigurációban, igaz, a legmagasabb, Highline felszereltséggel párosított 105 lóerős Polo 1.2 TSI DSG-ért bő kétmillió (!) forinttal kevesebbet kell fizetni.

Konkurenseinek fényében is szólnak érvek az A1 mellett. A MINI-nél például valamivel tágasabb hátul és lényegesen nagyobb a poggyásztere, mi több, automataváltója is ügyesebb annál. Mégis végig az az érzés motoszkált bennem, hogy nem az A1 fogja bővíteni a márka vásárlókörét. Sokkal inkább olyan modell ez, amit a nagyobb Audik mellé fognak választani második-harmadik autónak. Ebben az esetben viszont jogos a kérdés: miért nem inkább egy A3 kabrió?!

 

Technikai adatok – Audi A1 1.4 TSI S-tronic

Motor: soros, négyhengeres, turbós benzines, Hengerűrtartalom: 1390 cm3, Teljesítmény: 122 LE 5000/min, Nyomaték: 200 Nm 1500-4000/min, Hajtás: elsőkerékhajtás, Sebességváltó: hétfokozatú automatizált.

 

Méretek. Hossz/szél./mag.: 3955/1740/1415 mm, Tengelytáv: 2470 mm, Nyomtáv: 1475/1470 mm, Saját/össztömeg: 1115/1565 kg, Csomagtartó: 270/920 l, Üzemanyagtartály: 45 l, Gumiabroncs: 205/55 R16.

 

Menetteljesítmények. Végsebesség: 203 km/h, Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8,9 s, Gyári fogyasztás (város): 6,5 l/100 km, (országút): 4,4 l/100 km, (átlag): 5,21 l/100 km, CO2-kibocsátás: 119 g/km, Tesztfogyasztás (átlag): 7,4 l/100 km, Garancia 2 év, km-korlát nélkül.

 

Tetszett: Egyedi megjelenés, szép részletek, remek hajtáslánc, Nem tetszett: Zörgő utastér, feszes futómű, jelentős vételár, Szerintünk: Családban marad

 

Vida Ferenc, fotó: Földi D. Attila

Megjelent az Autó és Stílus 2011/4. számában.

 



 

 

Ilyen volt a forradalom

Éppen 12 évvel ezelőtt, 1999 novemberében kezdték meg a gyártását a legkisebb, egyben egyik leginkább forradalminak nevezhető Audinak. Utólag visszanézve úgy tűnik, inkább az volt a sorsa, hogy bevonuljon az autótörténelembe, mintsem a vállalat nyereségét növelje, így nem is meglepő, hogy 2005-ben utód nélkül vonták ki a piacról. Az A2 első számú különlegessége alumínium térvázas karosszériája volt, ami még ’94-ben debütált az A8-nál. Ennek oroszlánrésze volt abban, hogy a 3,8 méter hosszú ötajtós üres tömege nem érte el az egy tonnát. A modell további különlegessége volt, hogy motorház-tetejét felnyitni nem, csak leszedni lehetett, a folyadékokat a hűtőmaszk mögött kellett utántölteni. A mini-egyterűs A2-ből sportkivitel nem, takarékos változat annál inkább készült: az automataváltós 1.2 TDI-vel szerelt 3L kivitel mindössze 3,2 litert fogyasztott száz kilométeren, amivel korának abszolút rekordere volt. Kevés komoly kritikát kapott az A2, a legtöbbször hangsúlyozott probléma egyértelműen nem a műszaki tartalomra, hanem a vételárra vonatkozott. A vastagon fogó ceruza miatt történhetett meg az a szégyen, hogy amikor a Mercedes már az egymilliomodik eladott A-osztályt ünnepelte, akkor az Audi még csak valahol 175 ezer A2-nél tartott.

 

 

Lehet két mérettel nagyobb?

Nem véletlenül állítottuk egymás mellé az Audi legkisebb modelljét a Volkswagen egyik legnagyobb típusával: az A1 ára ugyanis könnyen a hasonlóan motorizált Passat magasságába szökik. Az 1,4 literes TSI-vel szerelt kis Audiért legalább 5,8 millió forintot kell kifizetnünk, míg bő egymillióval többért ugyanezzel a motorral már két kategóriával nagyobb autót kapunk, ami történetesen presztízsnek sincs híján, legalábbis hazánkban. Ha konfigurálás közben túl bátran kattintgatunk, könnyen megeshet, hogy drágább A1-et állítunk össze, mint egy Passat. Igaz, már a középkategóriás Volkswagennél is szinte prémiumautós hosszúságú extralistából válogathatunk: távolságtartós adaptív tempomat (321 000 Ft), tv-vételre alkalmas (285 000 Ft) multimédiás-navigációs rendszer (625 000 Ft), sávtartó (142 000 Ft) és önállóan parkoló rendszer (211 000 Ft) egyaránt rendelhető hozzá.




Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár