Távolsági busz – Seat Alhambra 2.0 TDI teszt
Teszt, 2011. július. 12.
AS

Másfél évtizeden át gyártott elődjét teljesen újonnan tervezett Alhambra váltja le a Seat kínálatában. Legyenek bármilyen kezesek a kompakt buszok, mégiscsak ez lenne az eszményi családi autó?

 

 

Tizennégy év az autóiparban nagyon soknak számít, ennyi idő alatt egy japán márkánál akár három generáció is megfordulhat egyazon típusból, de hogy a teljes paletta lecserélődik bármelyik gyártónál, az egészen biztos. A Volkswagen Sharan és Seat Alhambra testvérpárosa pedig majdnem másfél évtizedig készült, ráadásul az ezredfordulón megejtett modellfrissítés után szinte változatlan formában. A motorkínálat, az extrák sora és a biztonsági felszerelés persze folyamatosan aktualizálódott, de mára valóban eljött az ideje a teljes típusváltásnak. Még akkor is, ha a nagy egyterű kategóriát a hétszemélyes kompaktok megjelenésével egy kissé elhanyagolták a gyártók: a Scenic és társai teljesen feledésbe merítették a termetesebb buszokat. Nem véletlenül, hiszen a kisebb karosszériával könnyebb mozogni a városban, egyszerűbb a parkolás és nyilvánvalóan a fogyasztás is kedvezőbb. A nagy buszok mégis megmaradtak a kínálatban, és most reneszánszukat élik. Néhány éve a Ford előállt a Galaxy új generációjával (amelynek elődjét éppen a VW és Seat párosával közösen fejlesztették), de a C8, 807 és Espace képviselte franciák is kaphatóak még.

 

 

Beszállás, hajtogatás? Nem gond!

Az Alhambra új generációja jelentősen nagyobb lett elődjénél: 22 centiméterrel hosszabb és 9 centiméterrel szélesebb, amihez megnövelt nyomtáv is jár, így a nagytestű Seat kiállásával nincs gond. Formája pedig éppen olyan, amilyennek egy nagy egyterűt elképzelünk: semmi felesleges sallang. Szerencsére az Alhambra megtartotta elődje azon előnyét, hogy oldalablakai jó nagyok, így nincs bunkerérzete a bent ülőknek, a világosságot az óriási, motoros redőnnyel elfüggönyözhető tetőablak még tovább fokozza. Mi szükség egy ekkora egyterűre? A választ keresve elég csak helyet foglalni benne: a tér minden irányban határtalan, nincs olyan, aki ne férne el benne kényelmesen. A második üléssorban három különálló, sínen csúsztatható ülés van, és még a harmadik sor felhajtása után is marad 300 liternyi csomagterünk.

 

 

A beszállás roppant kellemes, elődjével ellentétben a Seat már tolóajtót kapott, amit tesztautónkban elektromotor mozgatott: ezt álló helyzetben az autóban vagy a kulcson található gombokról, illetve a kilincs meghúzásával lehet kezelni. Két okból is praktikusabb a tolóajtó: szűk helyen is ki lehet nyitni, és a gyermekülés bekötése is játszi könnyedségűvé válik. Ötletes, hogy a harmadik sorba való beszállást megkönnyítendő lapra hajtja magát az előrecsúszó ülés, de a síkba döntés is csak néhány mozdulatot igényel. Az Alhambra variálhatóság terén tehát remekel. Igaz, mindig magunkkal kell vinni minden ülést, de legalább nem is kell kínlódni a kiszedésükkel.

 

 

Közvetlenül kezelhető

A vezető környezete egyszerűen áttekinthető, és ami alaposan meglepett minket, hogy magas építésű autó létére milyen alacsonyra engedhető a sofőr ülése. Az üléspozíció és a kilátás egyaránt kiváló, és az Alhambra vezethetőségében sem fogunk csalódni. A kétliteres turbódízel és a dupla kuplungos váltó alkotta hajtáslánc ebben az autóban is nagyszerű, a váltások villámgyorsak és észrevétlenek, kormány mögötti fülekkel is dirigálhatunk, de a motort kihúzató sportmód is van. A gyors haladás nem áll messze a nagytestű járműtől, a precíz kormányzás és a stabil útfekvés is támogatja ezt. Mégsem ment a hangolás a komfort rovására, ez ugyanis végtére elsősorban családi autó. Kényelmes tempóban nyugodt az utazás, országúti sebességnél például alig 1750 a fordulatszám és 4,5 literes a fogyasztás, de aktív start-stop rendszerrel városi autózással fűszerezve sem nőtt hét liter fölé a tesztátlagunk.

Akár egy nagyobb lakást, úgy a nagyobb egyterűt megvenni sem olcsó, az Alhambra benzines alapmodelljére bő 1,8 milliós felárat tesz rá a dízel-automata párosítás, és ha már tízmillió környékén járunk, könnyen túl is haladhatjuk azt. Persze a háromzónás klímával és érintőképernyős navigációval felszerelt nagy busznál ideálisabb családi hosszútávfutót keresve sem sokat találhatnánk.

 

Technikai adatok – Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Ecomotive Style

Motor: négyhengeres, common-rail turbódízel, Hengerűrtartalom: 1968 cm3, Teljesítmény: 140 LE 4200/min, Nyomaték: 320 Nm 1750/min, Hajtás: elsőkerékhajtás, Sebességváltó: hatfokozatú automatizált.

 

Méretek. Hossz/szél./mag.: 4854/1904/1720 mm, Tengelytáv: 2919 mm, Nyomtáv: 1569/1617 mm, Saját/össztömeg: 1703/2370 kg, Csomagtartó: 300/2297 l, Üzemanyagtartály: 70 l, Gumiabroncs: 215/60 R16.

 

Menetteljesítmények. Végsebesség: 191 km/h, Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10,9 s, Gyári fogyasztás (város/országút/átlag): 6,9/5,0/5,7 l/100 km, CO2-kibocsátás: 149 g/km, Tesztfogyasztás (átlag): 6,8 l/100 km, Garancia 3 év vagy 150 ezer km.

 

Tetszett: Praktikus tolóajtók, ideális vezetői üléspozíció, remek hajtáslánc, Nem tetszett: Családi autónak drága, Szerintünk: Minél nagyobb, annál jobb.

 

Csordás Gábor, fotó: Földi D. Attila

Megjelent az Autó és Stílus 2011/5. számában.





 

Konzervatív testvér – Volkswagen Sharan

Külsőre, fazonra kissé más, de persze valójában az Alhambra közeli rokona a Volkswagen Sharan, amely konzervatívabb vonalakat kapott. Az alapmodellnek a tolóajtói ugyanolyan praktikusak, csak éppen nehezebb mozgatni őket, egy gyerek már nem mindig tudja rendesen becsukni.

 

 

Hiába nagyobb és nehezebb a kompakt egyterűeknél, mégis kellemesebb érzés vezetni, hiszen közvetlen kormányművének és feszes felfüggesztésének köszönhetően egyáltalán nem jellemezi az a fajta tipikus buszos „imbolygást”, amely a legtöbb hasonló jármű sajátossága. Igaz, az élvezetesebb vezetésért a komfortból kell feláldoznunk, mivel a keményebb felfüggesztés ugyancsak rázósnak tűnik az átlagos hazai utakon. Az 1,4 literes turbós motor fürgén mozgatja az autót, nem is kell erősebb nála. Ugyanakkor ne higgyük, hogy a kis hengerűrtartalomhoz különösen kedvező fogyasztás társul: a városi forgalomban mért 9,7 literes adat csak a 150 lóerős teljesítményhez mérten nevezhető elfogadhatónak – de jónak még ahhoz sem.

 

 

Technikai adatok – VW Sharan 1.4 TSI BMT Trendline

Motor: négyhengeres, turbós, benzines, Hengerűrtartalom: 1390 cm3, Teljesítmény: 150 LE 5800/min, Nyomaték: 240 Nm 1750/min.

 

Méretek. Hossz/szél./mag.: 4854/1904/1738 mm, Tengelytáv: 2919 mm, Saját/össztömeg: 1623/2290 kg, Csomagtartó: 300/2297 l.

 

Menetteljesítmények. Végsebesség: 197 km/h, Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10,7 s, Gyári fogyasztás (város/országút/átlag): 9,2/6,1/7,2 l/100 km, Tesztfogyasztás (átlag): 9,7 l/100 km.

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár