Kerékbilincs. Üzemszerűen végrehajtott lenyúlás Budapest IX. kerületében, a Ferencvárosban
Beszámoló, 2011. július. 21.
AS

Megkaptam Budapest IX. kerületében (Hajrá Ferencváros!) az első bilincsem. 37 év vezetés és sok millió kilométer után most először. 14375 Ft a leszedésért meg az ehhez jövő 5000 forint büntetés egy tank benzin ára. Miért vagyok akkor felháborodva? Mert ez nem a rend betartatása volt a renitens autóssal, hanem egyszerű lenyulás. Üzemszerűen, csoportosan, előre tervezetten elkövetve.

 

Bilincsben

 

Az előzmény az, hogy egész héten telefonálgattam klubtársunk ügyében. Ő az V. és VI. kerület határán parkolt, de a legközelebbi parkoló automata, ahol fizetett, a másik kerülethez tartozott, mint ahol az autója állt. Ígértem, utána nézek az ügynek, tehát egész héten telefonálgattam. Nem értem el az illetékest, de a nevét már tudom, holnap folytatom. Tehát a parkolás jegyében telt a hetem első fele, így jött el a szerda. A László Kórházba mentem látogatóba és szerencsémre még találtam szabad parkolót a Gyáli úton. A ferdén parkoló kocsik közé álltam be. Kerestem parkoló automatát, parkolást jelző táblát, de nem találtam, csak a parkolási szakasz végén, egy bejáratnál ezt, de ez természetes tiltás, hiszen ez bejárat. Megjegyzem, itt virággal is védik a területet.

 

Bejárat

 

Mentem tehát a dolgomra, teljesen nyugodtan. Mikor visszatértem, a kerékbilincs képe fogadott.

Természetesen magamban kerestem a hibát. Elrohantam a sarokig, vagy 500 métert. Itt ezt a táblát láttam, tehát a parkolást nem szabályozza, nem tiltja semmi.

 

sarok

 

Azt csak zárójelben jegyzem meg, hogy a kerékpáros út végét jelző közlekedési táblák, így az elsőbbséget jelző sem látszik. Ez balesetveszély! A közterületesek erre nem figyelnek, de nyilván elvonja a figyelmüket az üzletszerű bilincselés.

 

takart táblák

 

Visszatértem tehát autómhoz és telefon a közterületeseknek, mi a bűnöm? A rendszám bemondása után mondják is: megsértettem egy önkormányzati rendeletet. (Mondják a rendelet sorszámát is, mintha ennek lenne bármi értelme is, de ez alkalmas a riadt autós további ijesztgetésére, a fontosság érzetének keltésére.) A rendelet lényege: zöldterületen a parkolás tilos. Ez rendben is van, ez evidencia, bár én nem vagyok köteles ismerni az adott kerület önkormányzati rendeleteit. Hozhat rendeletet arról is az önkormányzat, hogy egy területen szerdán csak piros autók parkolhatnak. De ezt akkor táblával vagy más módon tudatnia kell. Nekem alapból a KRESZ szabályait kell betartanom, és ez esetben eszerint jártam el. Tábla nem tiltotta és nem is szabályozta  a parkolást. Természetesen zöldterületen nem parkol normális ember. Igen ám, de mitől lesz egy terület ilyen? Például attól, hogy zöld. Ha meg olyan, mint ez, akkor külön kell jelezni, hogy ez zöldterületnek minősül (vagy pirosterületnek) és ezért itt tilos a parkolás. Azért mert esetünkben az aszfaltozott parkolót nem lehet megkülönböztetni a sáros, kavicsos „zöld területtől”. Arról nem beszélve, hogy az aszfalt is sáros.

 

sár1

 

Ki lehetett volna olyan táblát is helyezni, hogy parkolóhelyek ferdén, és egy grafikával jelezni, hogy közben tiltott helyek vannak. Le is lehetne keríteni ezeket a helyeket, vagy felfestéssel jelezni az úttesten, hogy ott tilos a parkolás. A legegyszerűbb azonban a füvesítés lenne, akkor látszana  az, hogy ez park és nem állna ide senki. Az tény, hogy itt a területnek csak az 5%-át borítja zöld, de az is gaz.

 

parkolóm

 

Mert beállnak az autósok és rongálják a füvet! – hallani vélem, így védekeznek most a IX. kerületben, de ez sem igaz. Ez a terület fűmagot, fűkaszát, utcaseprőt évek óta nem látott!

 

gaz és szemét

 

De nézzük a másik oldalt, ahol nem parkolnak autók. Bravó, Ferencváros, ez szép! Itt vagyunk egy kórház előtt, Budapest szívében.

 

látkép

 

Nem mesélem hosszan, hiába telefonáltam, fizetnem kellett, addig nem vették le a bilincset. 14375 forintot + 5000 forint büntetést. De nem csak nekem, hanem például a képen látható autó tulajdonosának is. Önök szerint felállna a zöldterületre egy olyan autós, aki annyira környezetbarát, hogy plusz pénzt áldozva hibrid autót vesz? Mert ezt a hibridet is lecövekelték.

 

Prius

 

Persze, észrevehettem volna, hogy más az útszegély, mondhatják. De ez sem érv, az útpadka formája nem KRESZ jelzés, és ezen a szakaszon például alig látszik a különbség. A városban számtalan helyen ilyen padkán kell parkolni – szabályosan – tehát ez sem érv. Aztán minek számít ez a rész, amit félig leaszfaltoztak? Ez most parkoló vagy zöldtterület?

 

félig aszfalt

 

De, hogy bonyolultabb legyen, ezt az autót nem bilincselték, pedig e szerint a ferencvárosi logika szerint ő is „zöldterületen” állt! Hogy melyik terület számít annak, azt a bilincselő dönti el? Milyen szempontok alapján?

 

mázlista

 

Nos, nincs mentség, biztos vagyok abban, hogy jogtalanul büntettek. A baj csak az, hogy a szegény idős suzukis házaspárt is megvágták, kettővel mellettem, akik szintén beteglátogatóban voltak.

Ez disznóság. A László Kórházba sokan jönnek beteghez vidékről is. Itt a bejárattal szemben pedig megbüntetik őket, előre kitervelten, üzemszerűen, csoportos elkövetésben. Megvárják a látogatási idő kezdetét, mert akkor fogynak el a helyek, aztán irány a bilincselés. Velem egy időben még négyen kapták meg a 20 ezer forintos büntetést. 100 ezer forint bevétel két óra alatt. Nem valami hasonlóért ülnek a kollégák egy másik kerületből?

 

dr. Bácskai János polgármester jobbra, FTC sálban.

 

Természetesen a közterület vezetője szabadságon volt, helyettese pedig nincs. A polgármester (dr. Bácskai János, a képen jobbra, FTC sálban) egy internetes rádiónak nyilatkozott, tehát ő sem volt elérhető. Megadták a kerület szóvivőjének a számát (mert ilyen is van, telik a sok beszedett pénzből) de ő is szabadságon volt.

Mondhatnák Önök, ez oké, egy polgármesternek van más dolga is, nem ér rá ilyen piszlicsáré dolgokkal foglalkozni. Ez egyrészt nem igaz, mert ez egy nagyon tisztességtelen történet, ugyanis visszaélnek a hatalommal! (Nem az a baj, hogy engem megbüntetnek, hanem az, hogy szegény, kiszolgáltatott embereket, akik nem tudnak és nem is mernek hangoskodni.)

Ilyet egy becsületes polgármester nem hagyhat. De azt sem, hogy így nézzen ki egy közterület. (Jöjjön el dr. Bácskai a mi falunkba, nem talál ilyen elhanyagolt területet, pedig mi sokkal szegényebbek vagyunk, igaz nincs szóvivőnk és polgármesterünk is tiszteletdíjas, de fontos neki a település!)

Másrészt viszont a polgármesteri hivatalnál is beindultak a cirkuszolásom után, rögtön telefonáltak kollégámnak a rádióban, hogy megtudakolják mi a helyzet velem. Erre volt energia, engem felhívni: nem.




Nos, nem rólam kell informálódni, hanem intézkedni. Elnézést kérni és visszautalni. Nem csak nekem, hanem a többi megbírságoltnak is. Aztán lehet füvesíteni, és táblázni, vagy aszfaltozni, ahogy döntenek, csak legyen egyértelmű a helyzet. A közterületeseknél pedig azt, aki ezért a disznóságért felel, azonnal felelősségre kell vonni. Hogy én mit tennék, azt tudom, de nem akarok tanácsot adni egy másik polgármesternek.

Az azonban biztos, hogy ha nincs kielégítő intézkedés akkor szervezetünk perelni fog. Annál is inkább, mert szégyellem magam: nem volt annyi bátorságom, hogy taxit fogjak, autót béreljek és ezt a költségemet peres úton érvényesítsem a kerülettel szemben. Ezt kellett volna tenni, de ezt én sem engedhetem meg magamnak, a saját pénzem én sem kockáztathatom ilyen nehéz időben. Ezzel élnek vissza, pl. a kilencedik kerületben.

Ui.: Számlát nem tudnak adni a kerékbilincs leszerelésről, ezért be kell menni külön az irodába. Miért nem adnak egy számlatömböt a leszerelő szakmunkásnak? Csak nem azért, hogy még jobban csicskáztassák az adófizetőt?

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár