Több tízezer autó téves környezetvédelmi osztályba sorolás miatt kapott kék helyett piros matricát, amellyel nem közlekedhet szmogriadó idején. A matrica cserélhető, de nem ingyen.
MTI Fotó: Marjai János
Az 1997 és 2003 között gyártott, Euro-II minősítésű benzines autók környezetvédelmi osztályba sorolását gyakran tévesen állapították meg a hatóságok. Ez különösen fontos a szmogriadó elrendelésekor, ugyanis a piros matricás gépkocsik nem közlekedhetnek, miközben ténylegesen jogosultak lennének a kék matricára.
Az 1996 után forgalomba helyezett autók már kék matricások
Ezen autók tulajdonosai kérhetik a területileg illetékes közlekedési felügyelettől a gépkocsik átsorolását az úgynevezett 4., vagyis kék matricás osztályba, de nem ingyen: ezért mintegy háromezer forintot kell fizetni. Ha a forgalmi engedélyben 2. kategória szerepel, és az autó Euro-II minősítésű, vagy 1996. január 1. után helyezték először forgalomba, átsorolható a 4. osztályba, majd az így kiállított műszaki adatlap alapján az illetékes okmányirodában bejegyzik az adatváltozást. Miután a korábbi besorolásnál a hatóság tévedett, az okmányirodák elengedhetik a forgalmi engedély cseréjének költségét. Csak a rendszámtáblára kerülő matrica mintegy nyolcszáz forintos árát kell megfizetni.
A hibát elismerték, de a megoldás nem ingyenes
1996 után az akkori jogszabályoknak megfelelően sorolták környezetvédelmi osztályba a gépkocsikat, az EU-csatlakozásunk után azonban az előírások változtak. Ennek kapcsán a közlekedési felügyelőség illetékese elismerte, hogy sok olyan piros matricás gépkocsi van, amely a kék matricás osztályba sorolható. Az átsorolást az időszaki műszaki vizsgákon minden esetben felajánlják az autósoknak, és kizárólag ebből a célból is felkereshetik a felügyelőségek műszaki állomásait. Vidéken kevésbé jellemző, de a szmogriadó miatti fővárosi korlátozások miatt Budapesten tömeges a matricaváltásra jelentkező autósok száma.
DIGITÁLIS MAGAZIN