Múlt és jövő a húszéves Astra szentgotthárdi ünnepségén
Hírek, 2012. március. 14.
AS

Március 13-án a szentgotthárdi Opel-gyárban ünnepelték az első magyar Astra húszéves születésnapját, ahol a varrógéptől az új Amperáig felvonultak az Opel termékei, miközben az üzem már a jövő motorjainak gyártására készül.

 

 

A modernkori magyar autógyártás születéséről emlékeztek meg az Opel szentgotthárdi gyárában, ahol 1992. március 13-án Antall József miniszterelnökkel a volán mögött legördült a szalagról az első magyar Astra. A huszadik évfordulóra az eddig a Közlekedési Múzeumban pihenő Astra saját lábon ment haza, hogy az ünnepi gyárértekezleten ott sorakozzon a színpad előtt az Opel történelem sok illusztris képviselőjének társaságában.

 

150 éves az Opel

Az Opel az idén ünnepli születésének 150. évfordulóját – ezt az évfordulót egy Opel varrógép és egy Opel kerékpár szimbolizálta a rendezvényen. Van százéves magyar vonatkozása is az Opel történelemnek, hiszen két gyönyörű Opel veterán, a tavaly százéves Torpedo és az idén százéves Puppchen magyar tulajdonban van. A két autó, amely tavaly saját erőből ment haza Budapestről a német anyagyárba, szintén ott sorakozott a színpad előtt, közrefogva a húszéves első magyar Astrát. A jelent a most Év Autója díjat nyert és tavasszal a magyar piacon is bemutatkozó elektromos autó, az Opel Ampera testesítette meg, a jövő pedig maga a gyár, ahol a világ legkorszerűbb üzeme fogja az Opel legkorszerűbb motorjait az év végétől gyártani.

 

 

Az első Astra

Solt Tamás gyárigazgató kiemelte: „Az első Astra egy igazi magyar ipartörténeti ereklye, annak a bizonyítéka, hogy 1992-ben az Opel úttörő szerepet vállalt a magyar autóipar létrehozásában. Itt Szentgotthárdon ugyan üzleti szempontból mindig is a motorgyártás volt a legfontosabb, mégis mindenki az első magyar autóra, erre az Astrára emlékszik. Sokszor elmondtuk már, de érdemes ismét felidézni: a kilencvenes évek elején a személyautó gyártás hazai elindulása nemcsak ipari, ipartörténeti esemény volt, hanem a politikai-gazdasági változások szimbóluma azok megtestesítője is.”

Megható pillanata volt a megemlékezésnek, amikor a ma már nyolcvan éves gyáralapító, a szentgotthárdi Opel gyár első igazgatója Ernst A. Hofmann lépett a színpadra. Sokan emlékeznek még rá, hiszen a húsz évvel ezelőtti csapatból több, mint százhatvanan még ma is Gotthárdon dolgoznak. Együtt figyelték a húsz évvel ezelőtti Híradó riportot, amelyben „Ernst A. Hofmann igazgató bejelentette, hogy az 1,4-es motorral szerelt Astra alapára 998 500 forint”.  Antall József miniszterelnök pedig az Opel úttörő szerepét méltatva arról beszélt húsz éves felvételen, hogy az „Opel és a General Motors a legkorszerűbb ipari kultúrát hozta el Magyarországra”.

 

 

A jövő motorjai

Az első Astra húszéves évfordulója arra is kiváló alkalom volt, hogy Szentgotthárd jövőjéről, a rohamtempóban készülő új motorgyárról is szó essék. A legkorszerűbb és legrugalmasabb technológiájával felszerelt üzemet az Opel félmilliárd eurós beruházással még az év vége előtt beindítja.

Az előkészületekről Solt Tamás igazgató a következőket mondta: „Szentgotthárdon ma minden és mindenki a jövőre készül. Több mint 400 új gép telepítésére kerül sor, amelyeknek közel kétharmada már megérkezett. A gyárban lázas tevékenység zajlik, a beszállító cégek megbízottjai és a saját szakembereink egymást támogatva üzemelik be a gépeket, kalibrálják – azaz beállítják – az eszközöket, már 1-1 darab próbagyártását is végzik.

Mi magunk is rácsodálkozunk néha, micsoda hihetetlen gyorsasággal halad a projekt.  Kell is ez, mert az év vége előtt elindul a sorozatgyártás és a teljes felfutás után az Opel legkorszerűbb új motorjaiból évi félmillió készül itt majd. Három motorcsaládról van szó: kis és közepes benzinesek és egy dízel alkotja a palettát. Ezeket ugyanazokon a gyártósorokon tudjuk majd előállítani – dízelt és benzinest, három- és négyhengerest, ezer köbcentist és 1,6-ost – miközben a különböző motorok arányát az igényekhez igazodva rugalmasan tudjuk változtatni is.

Az új félmilliárd eurós beruházással létrehozott gyár üzemeltetése 800 főnyi plusz létszámot igényel. A felvételek, a legalkalmasabb emberek kiválasztása és szakmai képzése már folyik, tavaly 178 új munkatársat vettünk fel, az idén, és a következő két évben is folyamatosan, évente további 200 fős felvételt tervezünk”.

Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár
Bezár